jans

Alla inlägg den 20 juni 2021

Av Jan Sandström - 20 juni 2021 22:08

Strömmen kom tillbaks just som jag skickade förra inlägget.

Åskan har tydligen rasat söderut och den drar sakta norrut och är snart i Sundsvall och då är det inte långt upp till Umeå.

 

Men nu är det snart kväll och sängdags, jag känner mig slutkörd så jag får se om det blir nått bomådunder.
Ingen varning från YR här i Umeå men stugan kan få åska imorgon bitti.


Av Jan Sandström - 20 juni 2021 19:48

Vi har alltså strömavbrott sedan 19:12 och nu meddelar Umeå energi att det är ett större område.
Bara att jobba ute då och lasta bil och släp med skräp.

Av Jan Sandström - 20 juni 2021 08:19

Söndag den 20/6


Igår blev det en utflykt med barnen Eri, Anders och Atho och det blev ut till Bäcksjön. (hoppas länken fungerar)

Jag gjorde i ordning utflyktsväskan, vattendunk och gasolköket, Erik skulle köpa något gott vilket han gjorde innan han kom och hämtade mig.

Anders åkte direkt hemifrån men vi hann iväg före och nu håller man för fullt på att bygga för ny infart till handelsområdet och längre bort Bottniabanan, nu den norra delen från Umeå och norrut.

   


Väl framma fick vi vänta på Anders i några minuter.

 


Han kanske är lite söt ändå lille Atho.

 


500 meter fin väg ned till sjön där jag kokade vatten och eld ordnades för trivsel.

 


Atho började gräva ett hål, bara det att han sprätte sand och jord på oss.

  


Vad han nu såg där nere i gropen, kanske nån liten myra.

 


Härligt väder och senare kom andra med badkläder men då var vi redan på väg vidare.

 


Vi gick stigen runt udden till vänster på kartan och den var vältrampad och lätt att gå även om man fick kliva över rötter.

 


Det fanns så mycket att nosa på för Atho.

 


Det här blev en fin bild som ska skrivas ut och sitta på väggen här hemma.

 


Den där lilla taggen ut i sjön visar inte att jag badat utan antingen GPS-fel eller så då jag gick ut på en liten udde och fotade pollen som låg i drivor inne i en liten vik.

  Men kameran visar inte allt som ögat såg.

 


Atho blev i alla fall nöjd och jag tror att tungan blev längre och längre sista biten efter bilvägen till bilarna.


Anders körde en annan väg och hamnade till slut på två hjulspår    medan vi åkte samma väg som vi kom och jag kom hem just efter att Inger kommit hem på timmar.

Erik stannade en liten stund och senare blev det kaffe ute på altanen men då började det så smått regna lite och Inger gick tillbaks till jobbet.

Jag gjorde sedan inte så mycket utan kollade datorn och småpysslade lite här hemma.

Söderut gick åskan kraftigt enligt nyheterna och när jag kollade så gjorde den faktiskt det, kartan visade runt Jönköping men tydligen inte just där Tomas o Sara bor utan bara lite på sidan.

 

Jag värmde några rester till middag och såg lite av Badhotellet.

Inger kom hem och när jag öppnade sovrumsfönstret vid sängdags var det mörkt ute och jag hörde muller, så åskan kom till oss också.

Enligt mobilappar så gick den ganska hårt några mil innanför Umeå och norrut upp vid stugan.
Kollade en kamera och då blinkade det till så bilden blev vit för ett ögonblick, Stängde då av luftvärmepumparna och bröt strömmen till dem.
Här hemma förberedde jag med att stänga ned vissa saker innan jag kröp isäng med min ljudbok.

Men det blev ingen mer åska här och inte i stugan heller utan den drog bort norrut ut mot havet.

Så jag startade igång i stugan igen och här hemma innan jag släckte och sov.


Upp vid 7 och så sitter jag här en stund.

Idag inget inplanerat men det blir alltid något man sätter händerna i, har lite besvär av ischiasen men igår gick då fint att gå och åka bil.

Kanske åker jag ut någonstans idag eller tar en promenad men då måste jag klä på mig mer för ingen sommarvärme direkt.

Det har regnat och vi fick runt 8 mm inatt.

Nu uppehåll men grått och kallt med svag vind. +11,7° utanför fönstret och

väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-20 09:00:12

Temperatur: 12,1 °C
Lufttryck: 999,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NNE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 12,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 136,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
02:21
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
03:54
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
07:32
Lufttryck - Min:
998,7 hPa
Klockan:
03:48
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
22:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:08
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:54 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 30s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:00
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 01:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så mina morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards