jans

Alla inlägg den 4 mars 2021

Av Jan Sandström - 4 mars 2021 13:16

Det har blivit några resor till stugan och jag har fått se några vilda djur.

 

Och så fick vi ju årets deklarationer igår och alltid lika spännande att öppna dem.

Men i år blev jag överraskad, både jag och Inger får tillbaks pengar.

2764:- får vi tillsammans och vi som senaste åren alltid fått betala in, jag sätter ju undan en tusenlapp i månaden under året som ska täcka kvarskatt men i år har vi alltså 12764:- att...

Det finns alltid hål att stoppa pengar i.

Nu har jag druckit upp kaffet och ska återgå till min kära snöslunga. Eller Anders snöslunga rättare sagt.

Av Jan Sandström - 4 mars 2021 08:03

Torsdag den 4/3


Igår, gjorde jag egentligen så mycket?

Mekade lite på snöslungan i garaget, jo jag skulle ju justera reglage för drivning och korta av med en gängad ände på axeln.

Tog loss MEN den satt som den, inte som berget för det har man ju lärt sig att det kan rasa lite nu och då här och där men det gick bara inte att rubba skuvningen.

Först lite 5-56 olja medan jag gick och tog kafferast.

Men det hjälpte inte, värmde med värmepistolen som ger +600° varmluft, inte rekommenderat att ha som hårtork även om den ser ut som en sådan.

Inte hjälpte det heller så då fick det bli gasolbrännaren och där blev det effekt.

Fick den till att lossna så sedan var det bara att vrida lite fram och åter, ett varv, två varv och till slut var den loss.

Borsta gängorna och smörja, sedan skruva ihop med ett varv och tillbaks, 1½ varv och tillbaks.

Till slut gick det att skruva den i botten och jag kunde ställa in och montera tillbaks.

Det var drivningen till hjulen, nu var det impellern eller utkast och inmatningen, men den satt inte lika hårt men ändå tillräckligt för nån timme eller två för att få till.

Upptäckte även att remskivan på motoraxeln inte satt fast ordentligt men den var lättare att åtgärda, bara jag hittade en bricka som passade i lådan och det gjorde jag självklart.


Jag har inte bytt drivremmarna då jag väntar på en och ett par kullager men kunde ändå köra ut för en provtur och den gick bara fint, så fint som en gammal Husqvarna kan gå.

Det är mer jobb kvar men jag kunde inte montera startdelen med snöre för jag hittade bara inte lådan med popniten.

 

Det här är den trasiga delen där centrumdelen gått sönder.


Har sökt i hela huset och även frågat barnen om dem lånat men ingenting.

Ska jag verkligen ha tagit till stugan? Ja jag hade i somras vid montering av hängrännor. Kanske tog jag inte hem boxen.


Hur som helst fick jag faktiskt tid för soffan och jag satt med låneboken, King och Under kupolen.

   Avverkade 60 av 1180 sidor så nu börjar jag komma till slutet.   

Har även gosar med Gunnar i soffan och så kom Inger hem.

Vi värmde restmat som vi åt till Kanaler, båtar och kärlek när dem åkte omkring i Indien.

Sedan blev det film för mig

Kod Mercury (1998)

Mercury Rising (original title)

En riktigt skapligt bra film med 

Bruce WillisBruce Willis.somArt Jeffries
Alec BaldwinAlec BaldwinsomNick Kudrow

och många fler skådespelare.

Det är väl fram till sekelskiftet man gjorde skapliga filmer utan en massa datorgrejor, nu är det mest bara sådant och där det bara blir löjligt i actionscenerna.


Det blev sängen och jag förberedde mig med ordentlig dos Alvedon och smörja in händerna.

Så faktiskt har jag sovit oförsämt bra inatt och 7 var jag uppe igen.


Idag en snabb sväng upp till stugan, bara jag blir klar här och klär på mig efter duschen, visst är väl webbkameran avstängd?   

Fortsätta skruva på slungan men nu när den står på hjulen kan jag få ut svetsen och fortsätta på kantskären jag håller på med till min nya slunga. Konstigt att det inte ingick sådant utan dem kostar dryga tusenlappen. Så då gör jag egna.


Det är kallare idag men ska bli soligt så det blir säkert takdropp även idag.

Just nu -2,7° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-04 08:30:10

Temperatur: -1,1 °C
Lufttryck: 1001,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 46 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från NNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: -4,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 18,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
13:18
Temp - Min:
-5,7 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
00:38
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Min:
997,5 hPa
Klockan:
17:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:48
Sol upp: 06:35
Sol ned: 17:08
Skymning: 17:55
Dagsljus: 12:07 tim:min
Dag längd: 10:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards