jans

Alla inlägg den 25 mars 2021

Av Jan Sandström - 25 mars 2021 08:13

Torsdag den 25/3


Igår började jag rensa och flytta grejor i verkstan som mer varit ett förråd.

Gjorde en liten mekarhörna av det gamla skötbordet jag inte blir av med och faktiskt ganska bra blev det.

 

Så jag passade på att kolla upp ett gammalt element och monterade en termostat på ett långt element som ska till Anders.

En annan fördel är att nu kan man gå genom rummet.

 


Tidigare fixade jag ju golvlampan så nu är det helt OK med det elektriska.

 

Det blev även en promenad i finvädret och i hörlurarna en ny bok.


  Dom är ju inte så långa utan 4 CD blir väl ungefär 4 till 4½  timmars lyssning för varje bok.

 

Jag satt ute och lyssnade på boken men somnade en stund och då är det bra att den stannar efter 5 minuter om jag inte rör på mobilen.

Gick in och såg matinéfilmen medan jag drack mer kaffe.


Sedan skakade huset och det lät som när det där jordskalvet kom i vintras vilket jag skrev om.

Vilken dag och vilken smäll.

Men nu var det bara snön som rasade ned från taket och hamnade på altanen här utanför kontorsfönstret där jag satt.

 


Bara att klä på sig och starta snöslungan för att köra bort det.

 


Passade även på att köra bort lite på kanterna.

 

Inger kom hem och då vi stod böjda nere i frysen för att hitta mat och lägga ned det hon handlat så kom resten från taket.


Men nu tog jag inte slungan utan det fick räcka med spaden och göra en gång så att jag kan gåm det var inte så mycket på golvet men däremot utanför altantaket och där fick jag skotta upp så att det blev en öppning in under golvet.

 

Jag visste ju inte om det var någon katt där under då snön rasade ned och i så fall hade den blivit instängd.

 


Det blev middag som jag fixade och vi såg ett avsnitt på Kanaler, båtar och kärlek.

Delta del Paraná i Argentina

Tim och Pru ger sig av på sitt första latinamerikanska äventyr och tar sikte på...


Sedan såg jag en film på Netflix

Mujeres Arriba (2020)

Den var sisådär och när den var slut blev det sängen, tidigt för redan halv 11 var jag isäng med ljudboken.


Har sovit dåligt inatt, katt har velat ut och så har jag haft värk och varit kissnödig flera gånger men upp före 7.

Tidning och frukost avklarade liksom en dusch.


Idag skiner solen och det ska bli varmare än de +6° det är nu.

Fick mejl om att låneboken ska tillbaks så det kanske blir en promenad förbi Grubbebiblioteket idag.

Nu ska jag väl inte behöva skotta mer snö.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-25 08:45:10

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 992,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från W,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 5,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 24,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,7 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
11:39
Temp - Min:
-3,4 °C
Klockan:
00:51
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
22:52
Lufttryck - Max:
992,3 hPa
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
990,2 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
985,4 hPa
Klockan:
09:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:22
Sol ned: 18:10
Skymning: 18:58
Dagsljus: 14:24 tim:min
Dag längd: 12:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:18
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 05:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

         


Här blir det väl inte heller någon mer snöskottning på ett tag, men man vet ju aldrig vad april kommer med.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards