jans

Alla inlägg den 20 mars 2021

Av Jan Sandström - 20 mars 2021 15:34

Jag berättade ju om hur Lycka åkte kana utför räcket igår och det är något som lockar att balansera där uppe.

 

Vi satt ute och fikade på lillstugans veranda och hade två sötnosar omkring oss, men Lycka skulle säkert sikta in sig för ett jobb hos NASA om hon var människa, nu kanske hon drömmer om att bli första katten på Mars, hon har ju hört oss prata om Marskatter. 


Sagt och gjort upp på utsiktens räcka där hon spatserade runt som om det vore en motorväg, utan bilar då.

     

Där sitter hon och drömmer om någonting men ville inte komma ned förän

 

Inger öppnade dörren in till lillstugan. Och nu var jag beredd med kameran.


Fast hon halkade inte utför som förra gången.

Sedan in i lillstugan och där hade redan Gunnar smitit in och snabbt gjort sig hemmastadd på sängen.

 


Lycka försökte lägga sig på stolen men stugan är tänkt att vara kattfri så Inger slängde ut de båda, nu ligger dem här inne i värmen och sover så gott.

 
 


Av Jan Sandström - 20 mars 2021 10:22

Men nu får jag vänta med att gå ut och skotta när vi har så fint besök.

 


Ni barn kommer väl ihåg när ni lekte och gjorde hinderbana till ekorrarna vi hade här.

   


Men du vad är det här?

 


Tja dom ska väl ockaå ha mat och söt är dem då skogsmössen.

 

Men har man stugan ute i skogen får man ta invånarna på köpet. Stora som små.
Lycka tycker då om att ligga och titta på ekorren och musen tror jag sprang iväg någonstans.


Av Jan Sandström - 20 mars 2021 08:55

Lördag den 20/3


Igår en lugn dag här i stugan med frugan och katter, ekorre och fåglar.


Gick ut och körde snöslungan, skottade fram frukostplatsen så att den kanske tinar upp innan midsommar.

 

Här är det snö ända upp till fönsterblecket.


Nu ville lillfröken Lycka gå ut och hon trivs verkligen här.

 


Men igår satte hon alla sina 9 liv på spel uppe på utsikten och synd att jag inte filmade hennes bravader.

Uppe på räcket kom hon från höger men snö är inget hon direkt älskar så att komma sig ned igen var svårt utan att röra marken.


Hon hoppade över öppningen och till vänster, höll på att åka för långt men klarade sig från att ramla ned.

Sedan kanade hon på tassarna utför räcket som är 45 mm brett, sedan försöka komma vidare och till slut kom hon sig faktiskt ned på marken.

 

Jag påtade på lite här och där men hamnade till slut här inne.

Satt och läste igenom bruksanvisningen på min nya skrivare med skanner men hittade inget om att programmera genvägar för att enklare och fortare skanna enskilda dokument.

Men hittade även något om att skannrar kan krocka med varandra fast jag begrep inte mycket av tipsen om vad det beror på.


Sov några minuter och till slut blev det middag (Renskavsgryta med potmos) som värmdes i mikron som åts medan vi såg på TV och Kunskapskanalen.

Klockan nio satte vi på en inspelad film jag har på datorn, Skyfall med James Bond.

En skapligt hyfsad action men ändå inte fullt ut en Bondfilm. 


Det blev sängen och jag har sovit gott.

Så halv 7 var jag vaken igen och kissekatterna ville ut och jag kröp ned i sängen igen, lite senare kom katterna in och vi fick en kurrsjuk Gunnar mellan oss.


Upp och eld i kaminen, läst (ögnat) igenom dagens tidning och kollat på ett hus i Vindeln, i datorn alltså. Inte så tokigt men där måste jag i så fall bygga uteplatser som saknas. Så det blir nog inget av det.


Idag som vanligt, skotta snö. Vi ska skotta fram grillplatsen och jag ska se om det går att komma sig till badtunnan.

Då ska jag försöka fylla på med vatten så att den förblir tung och trycker ned marken. Den ska ändå bytas ut till den nya vi köpte i höstas.

Eljest kaffe brasa i kaminen, jag har inte tänkt jobba för mycket utan bara ha en skön helg.


Prognosen för vädret säger tögrader och lite regn idag och nu är det -1.0° ute mot norrväggen.

Väderstationen visar hemma i stan Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-20 09:15:09

Temperatur: 4,3 °C här är det nog takdropp
Lufttryck: 992,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 23,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
08:07
Temp - Max:
0,1 °C
Klockan:
11:35
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
00:41
Temp - Min:
-11,8 °C
Klockan:
05:59
Lufttryck - Max:
999,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
05:07
Lufttryck - Min:
992,0 hPa
Klockan:
08:49
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:53
Sol upp: 05:40
Sol ned: 17:55
Skymning: 18:42
Dagsljus: 13:49 tim:min
Dag längd: 12:15 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards