jans

Alla inlägg den 31 mars 2021

Av Jan Sandström - 31 mars 2021 08:27

Onsdag den 31/3


Idag fyller min svåger och Ingers storebror P-G år. Det är han som grävt fiber runt om hela Tavelsjö.

Så ett stort GRATTIS från jag och Inger på födelsedagen.


Igår var en fin dag fast det blåste ganska mycket här, det blev ändå en hel del tid ute på tomten där jag körde snöslungan och karvade av på kanterna men även kaffe och ljudboken ute på altan.

Tomas ringde och pratade bort en stund och jag gjorde mer kaffe.
När han avslutat så hann jag inte dricka upp kaffet förrän Peter ringde.

HJÄLP!

Nåja så bokstavligt lät det inte utan han undrade om jag hade nyckeln till dem och kunde komma och släppa in han och Emil.

Dom var utlåsta, på balkongen.

Det finns en vädringsspärr (tror jag) på balkongdörren och är den nedfälld så aktiveras den då dörren stängs från öppet läge och då låser den med en springa på typ 5 cm.

IDIOTISKT konstruerat eller så är det fel på dörren.

 

Så jag ska se om det går att göra något åt den eljest är det bättre med en vanlig gammal hederlig fönsterhake att spärra dörren med.

Jag fick alltså lämna mitt kaffe och åka upp för att släppa in dem, tur att solen sken och hyfsat varmt så att det inte var snöstorm och -30°.

Fast då skulle dom nog inte varit ute på balkongen.


Dom fick komma in så att Peter kunde fortsätta göra födelsedagstårtan då Anna hade födelsedag igår.

Men det finns rester kvar till mig.


  


Jag åkte hem och kunde dricka upp resten av kaffet, sedan blev det matinéfilm och sedan kom Inger hem.

Hon berättade att grannen över gatan, som jag hjälper med snöskottning nu ligger i Covid-19


Blöta med skinka, smör och äppelmos till middag medan vi såg ett avsnitt till på Kanaler, Båtar och Kärlek med fortsättning på deras resa i Vietnam.


Inger gick till sitt och jag fortsatte med en film på Netflix.

Men in Black: International (2019)

En hyfsad film om än inte i toppklass, enlig min smak.

Fast dom får väl döpa om filmerna då det också är tjejer i svart. Hen in Black


Sedan blev det sängen efter kaffe, Alvedon och salva och öppet fönster.

Jag har sovit men vaknat några gånger och varit upp, kissa och rört på lederna och mer salva.


Upp 7 och duscha så att kroppen mjuknar.

Idag, tja jag vet inte vad det blir, kanske åka och kika på balkongdörren eller så blir det nått annat idag.
Alltid blir det något att sysselsätta sig med.
Ja kan ju alltid kika på varför jag inte har SVT1HD, SVT2HD och TV4 i HD på min TV.
Men TV6HD fungerar och det fungerar i rummet på stora TV:n
Det är tydligen bara här på min lilla det är svart men i informationen så finns kanalstyrka och kvallitet på signalen.
Som gammal TV-tekniker borde jag kunna fixa det men det vete   vad det kan vara för fel. OM alla digitala HD var borta så men en funkar och tre nere, mysterium.
Bara så jobbigt att göra en ny kanalsökning och programmera om kanalerna, det var bättre förr med 1 o 2 och så skruvade man på kanalväljaren.


Det får nog bli en dag ute och så matinéfilm i eftermiddag.

DRAMAKOMEDI, LGBTQ

7.5 IMDb 1961 • Storbritannien • 100 min

Idag 14:35 - 16:15 på SVT1

Men jag får se hur det blir, vädret är då fint med sol och svag nordlig vind samt +5,0° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-31 09:15:10

Temperatur: 6,6 °C
Lufttryck: 999,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från WNW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 3,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 9,6 mm
Året: 28,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,6 °C
Klockan:
09:11
Temp - Max:
10,4 °C
Klockan:
15:56
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
06:12
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:39
Lufttryck - Max:
999,3 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
997,1 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
989,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:12
Sol upp: 06:01
Sol ned: 19:27
Skymning: 20:16
Dagsljus: 15:04 tim:min
Dag längd: 13:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här ser det ut.

 

  För en vecka sedan

 

      Den 27/2 såg det ut så här.

 

  För en vecka sedan.

 

          senaste 4 dagarna

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards