jans

Alla inlägg den 19 mars 2021

Av Jan Sandström - 19 mars 2021 19:35

Man blir så trött i stugan.

Av Jan Sandström - 19 mars 2021 07:49

Fredag den 19/3


Igår blev en dag på, eller med gott och ont.

Allt flöt på så fint där hemma och jag plockade och städade på skrivbordet och här o där i huset.

Fint väder så jag tänkte sitta med lunchen ute fast jag gick in igen, det drog en nordvästvind så det blev kallt.

Kopplade släpen på gatan efter att jag surrat fast en massa grejor på den, lastpall m.m från snöslungans leverans.  

Jag hittade papper som jag glömt skanna in så då skulle "jag bara" göra det för jag fick ju igång min flatbädd efter installationen av nya skrivaren.

MEN inte   gick det inte och jag fick inte igång den hur jag än försökte. Däremot lyckades jag få igång den som finns på skrivaren så att den sparar på rätt ställe i nätverket.

SKA DET INTE GÅ ATT HA TVÅ SKANNRAR I, TILL EN DATOR???


Så jag stängde av allt och gjorde kaffe o två mackor, gick ut på altanen och nu var det skönare så jag satt där med min ljudbok i lurarna.

  DÅ ringde telefonen straxt före, eller halv 4 och hon presenterade sig från Polisens hittegodsavdelning. Gissa om jag blev glad och jag sa direkt att hon hade en Ford bilnyckel.
Och det hade hon  så då är den inlämnad och såg hel och fin ut men det får jag se då jag hämtar ut den.

Inger svarade inte på telefonen för jag tänkte att hon kanske skulle hinna hämta den redan igår men så blev det inte.


Anders kom och lämnade Lycka som ska få vara hos oss några dagar och så kom Inger hem.

Då hade jag lasstat en hel del i bilen och hon gjorde i ordning maten.


Upp hit till stugan och härligt att det var dagsljus, En brasa i kaminen och soppa till middag samt en halv ICA-pizza, en sån där fryst sak.

Naturprogram på TV och senare satte jag på en Bond-film, 

Quantum of Solace (2008)

Men nu är det inte några Bond längre utan bara som vanliga actionfilmer, i alla fall den här där man inte har några specialgrejor.

Q var inte ens med och inte den där humorn.


Gick isäng och katterna, nåja Lycka ville leka men Gunnar mer ta det lugnt som jag gör.

 


Ljudboken och så sov jag gott inatt.


Upp vid 7-tiden och kallt ute med -22,5° före 6 i morse, nu skiner solen och tempen stiger så det är bara -15.3° här ute mot norr.

Dusch och så hade Lycka sällskap utanför fönstret.

   

En brasa i kaminen och frukosten avklarad. Lycka leksjuk och båda två har varit ute ett par gånger innan jag duschade. då var det runt -20°.

Men det lär bli sämre väder enligt spådatorerna.

Nu har jag tre Domherrhanar och två honor här ute samt Blåmes och Talgoxe, Nätskrikan har också varit förbi.

 

Väderstationen hemma visar varmare och Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-19 08:30:09

Temperatur: -6,2 °C
Lufttryck: 1019,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,8 mm
Året: 23,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
3,6 °C
Klockan:
13:54
Temp - Min:
-11,8 °C
Klockan:
05:59
Temp - Min:
-7,6 °C
Klockan:
05:55
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
1018,2 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1009,5 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:56
Sol upp: 05:43
Sol ned: 17:52
Skymning: 18:39
Dagsljus: 13:43 tim:min
Dag längd: 12:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:58
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut

         


vart tog ekorren vägen?

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards