jans

Alla inlägg den 30 mars 2021

Av Jan Sandström - 30 mars 2021 08:26

Tisdag den 30/3


Igår åkte jag och Inger iväg, först lämnade vi in låneboken och sedan över till Blomsterlandet där vi köpte 4 blockljus.

Nåja vi hämtade även ut två beställda startsatser för hydroponisk odling.

Vi köpte tre st och en skickades direkt ned till Jönköping, de andra vi hämtade körde vi en upp till Maria och den andra fick Anna.


Som förresten fyller år idag så ett stort GRATTIS till dig Anna

(Peters sambo och barnbarnet Emils mamma)


Sedan åkte vi hem och åt lunch.

Jag satt sedan vid datorn och gick igenom min GPS och såg till att den hade rätt uppgifter till släkt, vänner och bekanta som jag lagt in där.

Fortsatte sedan och gjorde i ordning en ny sida med ställen där vi har och kan fricampa på, främst här i norra delen av landet där vi till sommaren funderar på att åka en sväng, igen.

Google map är behändigt program.


Matinéfilm på eftermiddan och det var en förlaga till sällskapsresan men nu med Martin Ljung i

Far till sol och vår (1957)

En småkul film men bäst var väl Viola, hon syns i början istället för det rytande lejonet.

Filmen finns förresten på play.


Det blev middag men först avsmakning av den nygjorda skinkan.

Sedan avsmakning av skinkan.

Soppa till middag och en skinkmacka. Den var god den skinkan.


Vi såg mer av 

Kanaler, båtar och kärlek på UR Play

och nu åkte dem i Vietmam.

Men nu har vi inte så många avsnitt kvar av serien.


Jag återgick till min dator och POI till min GPS.

Inger till annat innan det blev sängen.


Jag har sovit men haft värk och drömt.

Var på nån polisstation och skulle träffa brorsan men hissen gick sönder, glasdörren stängdes inte och hissen gick iväg men min barndomskompis inne i den.

Jag skulle ta, halta trappen ned men där låg någon och sov då man gjort sovrum av trapphuset.

Som tur var vaknade jag och hade grymt ont i höger knän, även det vänstra värkte.

Så redan klockan 7 steg jag upp och då var Inger redan på jobbet.


Idag ser det ut att vara finare väder, det regnar då inte men blåser visst enligt flaggan på förrådet.

Jag funderar på vad jag ska göra, om jag ska åka till stugan och kolla om det är kopplingsuret som felar, eller det är det för belysningen på altanstolparna tänds inte på kvällen.

Jag bytte ju skymningsrelläet men det var det inget fel på, bara väldigt gammalt.

Eller så håller jag mig bara här hemma idag, kanske kan komma mig ut fast knäna pockar inte direkt på att jag ska ut och gå.

Eller så gör jag det, en sakta promenad runt kvarteret.


+5,3° och just nu ingen sol men nån sydvästvind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-30 09:00:11

Temperatur: 6,3 °C
Lufttryck: 992,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 5,8 m/s från WNW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 9,3 mm
Året: 27,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
08:57
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
23:45
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
05:45
Lufttryck - Max:
993,0 hPa
Klockan:
08:28
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
987,9 hPa
Klockan:
20:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:16
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:24
Skymning: 20:13
Dagsljus: 14:57 tim:min
Dag längd: 13:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:20
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:46


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här ser det ut och jag längst ned.

 


Det tinar ganska ordentligt och jag kanske går ut och hackar lite i snödrivorna idag.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards