jans

Alla inlägg den 14 mars 2021

Av Jan Sandström - 14 mars 2021 17:28

...det är dags för lite mat.
Men nu är det svårt att lägga undan boken.

Av Jan Sandström - 14 mars 2021 08:35

Söndag den 14/3


Igår åkte jag till stugan med släp och slunga.

Den behövdes för det var snö och drevat så på vissa ställen ganska mycket men svårkört då gruset kom fram efter senaste varmdagarna.


Men skönt att få bort snön och efter en lätt lunch ute på altanen så körde jag hem igen.

Tänkte tidigare åka ut till Anders men blev trött efter att ha parkerat slunga, släp och bil så jag slopade bort det.

Och tur var väl det för straxt efter då jag kokat upp vatten till kaffe så kom Anders förbi efter att ha gjort av med en massa pengar, tandläkaren jobbade tydligen på lördagar.


Efter fika och prat så åkte han hem men några minuter senare så kom Erik och då skulle jag ut för att lacka de där vallskären jag gjort till snöslungan.

  Jag skulle verkligen ha behövt dem när jag plöjde en ny väg genom en dryg meter djup orörd snö bakom stugan.

Han hade kört en stor blomma och lyckats spilla ut vatten på golvet i bilen, då kommer man hem till pappa.


Det gick fort att lacka och efter en massa prat om dit och datt så ringde telefonen, det var Tomas som surrade bort en stund medan jag sa hej till Erik och gick in för kaffe. Det blir aldrig för mycket av den varan.

Kaffe, kakor som Maria bakat   och så boken efter att jag sagt hej till Tomas.

Jag/vi önskar att dem bodde lite närmare oss än de 95 mil det är till Jönköping. Men det är som det är idag.


Resten av eftermiddag och kvällen ägnade jag åt boken.

  Den är ju på 1200 sidor men nu har jag kommit drygt 800 och den är spännande. Att dom inte kan ta ihjäl den där "Big Jim" och hur blir det med kupolen? Boken är inte alls som TV-serien jag såg tidigare.


Lite broccolipaj med sallad, grönsaker och broccoli på sidan om och senare slog jag på melodifestivalen på sidan om medan jag fortsatte läsa.

Men stängde då det inte är någonting att lyssna på, bara dåliga och mindre dåliga låtar och artister så jag stängde TV:n.


Inger kom hem och det blev sängen med ljudboken en stund   


Har sovit skapligt bra men det tackar jag Alvedon m.m för.

Upp efter 7 och duscha, frukost och kolla av nätet lite.


Nu blogga och idag blir det väl som vanligt, Inger kommer hem på timmar i eftermiddag och nu kommer Gunnar släntrende hem här utanför fönstret.

Han har faktiskt varit ute en bra stund nu men så är det inte så dåligt väder idag.


-0,8° där ute men mulet och faktiskt lite lätt lätt snöfall och lite vind från norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-14 09:00:10

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 982,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 21,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,7 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-3,5 °C
Klockan:
04:24
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
983,0 hPa
Klockan:
08:57
Lufttryck - Max:
981,5 hPa
Klockan:
23:04
Lufttryck - Min:
981,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
976,0 hPa
Klockan:
01:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:14
Sol upp: 06:01
Sol ned: 17:37
Skymning: 18:24
Dagsljus: 13:10 tim:min
Dag längd: 11:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:03
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:36


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

       


Nya vägen jag körde är den som går åt höger närmare vedboden. Jag började köre tidigare med gamla slungan men gav upp, den nya Toro matade bara rakt fram genom snön så jag kunde köra runt och närmare frukostplatsen vi har.

 

Jag måste lära mig att köra där då snön från taket har en benägenhet att rasa ned på min gång runt stugan.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards