jans

Direktlänk till inlägg 2 april 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Tisdag 2 april 08:06

Tisdag den 2/4


Igår "jobbade" jag faktiskt ute en hel del, körde snöslungan och tog bort plogkanter vi fått och tog det mesta på bilinfarterna, runt stugan blev det lite is och slask men då kanske det tinar upp lite fortare.

Men vinter har vi fått igen fast det blev ganska vitt mjukt och fint speciellt idag då solen skiner från en blå himmel.


Jag hade ju problem med mina kameror som lade av efter att jag bytte lösenord i min router.

Det tror jag var det sista som skulle åtgärdas och då jag först måste trycka på WPS-knappen på kameran, sedan trycka på motsvarande på routern så tänkte jag att Inger kan stå här inne och jag gå runt ute.

Men jag testade på en kamera att göra allt själv då jag nu ställt en trappstege inne för att komma åt routern utan att kliva i soffan, vilket inte är omtyckt då jag kommer utifrån med snöiga skor.

Det funkade faktiskt och jag hann springa mellan men fick ändå ta det lugnt med tanke på is och snö.

Lite strulade det men till slut var alla igång och den vid husvagnen passade jag på att flytta en aning.

 

Nu sitter den på stugväggen och jag ser lite bättre taket på vagnen och lite mer.

Tidigare såg jag inte så mycket i den då den satt lägre.
 


Efter allt spring och annat jag gjorde ute så gick jag in och gjorde kväll.

Satt i soffan och så tittade jag ut på...

 


En Sparvhök hade satt sig på fågelmatningen och där blev den sittande länge och väl, jag vågade inte stiga upp från soffan för att hämta systemkameran men mobilen fick ändå några fina bilder till bloggen.

   


Jag var bara rädd att den skulle få syn på mig och flyga iväg men den satt nog 20 minuter innan det blev dags att göra flygkontroll av alla roder m.m

       


Och så bar det iväg.

 


Det tog ett bra tag innan småfåglarna vågade sig fram igen men de här blev fina och kanske nästa års julkort.

 


Jag gick till datorn och Inger förberedde och gjorde i ordning mat, riktigt påskbord eller påsktallrik med gott gott och vi så ett naturprogram på SVTplay.

Sedan blev det mer och ett avsnitt på Frostbiten och Janssons frestelse innan det blev 

Scott & Bailey (TV Series 2011–2016)

Senare fastnade jag vid datorn som jag bara skulle släcka och gå isäng så när jag väl stängde blev det sängen utan ljudbok och jag har sovit gott i natt. 


Vaknade vid sextiden, kissa men gick isäng en halvtimme till innan det blev dusch och så göra frukost.

Jag har lite att göra nu på morgonen, få ut ett par papper och så ska vi åka in till stan (Umeå) då Inger har tandläkaren och jag ska till CyberPhoto och köpa ut min nya kamera.
Det blir en Sony Cybershot DSC-RX100 Va


Ska även försöka hinna med lite mer när jag nu är inne i stan, bl.a förbi firman som servat min luftvärmepump och prata om den och kommande ventillation här i stugan, ska göra värmeförflyttning via kallvinden.

Där ska det bli en fläkt som kan fjärrstyras och vara tyst som musen.

Ska i alla fall fråga proffsen vad som finns och som de har. Montering tänker jag göra själv.


Sedan bär det av hit till stugan igen och det är då fint väder även om det är lite nattkallt.

Bättre det än de snöoväder vi haft.


Nu -9.7° både här och i Vindeln, men i natt var det ned till, faktiskt inte mer än -10,4° här utanför fönstret.

Väderstationen visar nu -9.3° och kallast -10,1° kl 06:58

Vind 1,7--2,7 m/s från NO och igår regnade det 0,6 mm eller om det var snö som tinade i tratten. Fast en stund kändes det som duggregn ute.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

   


Ekorren låter sig väl smaka och så har vi domherrar, koltrasten och många andra.

 

 


Synd att vi måste in till stan för Inger skulle nog ha gillat att gå på skaren som det är och i solsken. Men fort blir snön mjuk så man ska inte gå så långt från vägen.


        

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards