jans

Direktlänk till inlägg 3 april 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Onsdag 3 april 07:37

Onsdag den 3/4


Igår fick vi en fin vinterdag med sol och kallt.

Vi åkte in till stan och först lämnade jag Inger vid vårdcentralen och hennes gamla jobb.

Körde upp till Ersboda där jag köpte ut min nya kamera på CyberPhoto.

En Sony RX100V

 


Tvärs över stan till Grubbe där jagskulle prata med reparatören av värmepumpar på GVAB = Grubbe Ventillation AB

Men det fanns ingen inne för tillfället, inte som jag kunde prata med men det fanns folk där.

Så jag åkte vidare och tankade och köpte en smörgås på OKQ8 Kronoparken.

Åt i bilen och sedan ned till Västerslätt där jag sakta körde förbi huset och till vännerna på Klövervägen.

De var hemma och jag fick en liten pratstund innan de skulle åka iväg så då åkte jag också.

Körde Industrivägen förbi huset och kunde kolla baksidan men snö på taket så jag såg inte om det gått några takpannor i år.

I fjol fick vi ju byta över 100 st.
               

Det var i april/maj ifjol som vi fick laga taket och även grannarnas tak gick sönder så vi var inte ensamma om eländet.

Vädret var ju så att det tinade och frös på så att underst låg ett tjockt islager och när allt halkade ned trycktes takpannorna sönder.


Faktiskt riktigt skönt att inte behöva ha huset längre, det räcker och blir över att ha stugan och husvagnen som måste lagas.

Husvagnen har ju fel på hjulaxeln, tydligen nylonbussningar i ändarna som nötts upp och måste bytas.

Jag ska se ifall jag klarar av det själv, eljest blir det väl att palla upp den och ha som gäststuga.


Nåja nog om detta, åkte förbi dotterns jobb och till Rödängs trädgårdar som håller på att byggas nedanför Rödberget, husen har växt sig stora nu och jag parkerade en bit ifrån och packade upp kameran som jag laddade med minneskort och batteri.

Tog några dåliga bilder genom vindrutan som var skitig, dock inte lika skitig som bilen på bilderna nedanför.


Satte kameran på laddning och åkte över mot vårdcentralen vid Dragonen där Inger var, parkerade och lyssnade på ljudboken tills jag fick ett SMS om att hon var klar, SMS tillbaks och hon kom ut och kunde inte prata rent. Tandläkarbedövning   

Vi körde över till Granngården där det köptes jord, sättpotatis och lite annat innan vi körde på slaskig och vid Haddingen väldigt lerig väg så bilen blev därefter som du kan se.

   


Inte mycket utrymme mellan hjul och skärm.

Men kallt ute så det funkar inte med tvätt här, har ändå bara KALLvatten utomhus.
Solen får göra jobbet.

   


Här var jag trött och gjorde i ordning kameran, monterade extragrepp och skydd för displayen. KAFFE och en smörgås.

Slöade i soffan och så lite dator innan middan.

Restmat och Janssons Frestelse sådär lagom ljummen och go.

Vi såg ett naturprogram om Sri Lankas djurvärd och sedan grillade vi varsin korv och såg mer TV innan jag gick till datorn och kollade det sista och därefter sängen med ljudboken.


Har sovit och drömt om att jag haft värk i höger ischias, eller bakdel och jag hade faktiskt ganska ont där då jag vaknade.

Men det släppte då jag steg upp ungefär kvart över sex.


Idag skiner solen igen och senare idag åker nog Inger iväg med bilen till Vindeln för att ta bussen in till stan för nästa besök hos tandhygienist.

Jag stannar här och Inger tar bussen hem till lägenheten igen där hon ska vara fram till helgen.


Vi har liksom delat boende, ibland delar vi bostad och ibland på delat håll.  

Jag har göra här och hon har sitt där och det passar alldeles utmärkt.


Men det ska vara kallt här i veckan men soligt och klart så då blir det ändå lite takdropp, troligen det.

I morse hade jag -13,8° vid sextiden, nu kvart i nio -10.7° och i Vindeln lite kallare -11.2°, båda utanför fönster mot norr.


Väderstationen säger -10,0° och 1,0--4,1 m/s nordostvind alltså inte så skönt som det ser ut på bild.


Morgonbilderna ser/såg ut så här

   


Ingen ekorre då men nu är den här vid automaterna.

       


Ordentligt snööverhäng utanför mot norr.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards