jans

Direktlänk till inlägg 8 april 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Måndag 8 april 08:21

Måndag den 8/4

The eagle has landed! Fru Rauer landet i dag kl 07:56:10

https://www.facebook.com/638487454/videos/1065531084540014

Fru Rauer som hon är döpt till kom till sitt bo i Oslofjorden nu på morgonen efter en liten flygtur från västra Afrika och den tog väl sisådär 3 veckor att genomföra.
 

Skärmdump från den lilla videon Rune Aae lagt upp på Facebook.

Bara att hoppas på att hennes gubbe kommer sig fram så att det blir små fiskeörnar Fiskgjuse som vi döpt dem till och är en hökfågel, enligt Wikipedia. Den här kommande sändnigen som NRK har är intressant och det händer mer än i vår älgvandring som nu startar midnatt till den 22/4.

 

Men tillbaks till mig så efter en förmiddag och här vid datorn, förutom kort stund där jag gick ut och skottade en gång till bilen som jag sopade av så plockade vi ihop och tog Emil med oss in till stan.

Man hade varnat för en massa snö, regn och dåligt väglag men snön slutade falla på morgonen, vi fick kanske 5 cm blötsnö.

Stugvägen var lite besvärlig men storvägen, alltså 363:an var fin och innan Tavelsjö kom nästan solen fram.

Men närmare Umeå tätnade dimman och vägen var blöt. Inte halkig någonstans.

 

Emil skjutsades hem till mamma Anna och sedan åkte vi över till Aveon där vi handlade lite, batterier till mig och Inger köpte ett par böcker på ett presentkort hon hade.

Gick över till Ikea där vi kikade runt på garderober. Sedan restaurangen där vi åt lite mat.

Jag fick ingen semla till kaffet efteråt, men till slut så köpte vi tre semlor i det nedre cafét.

De tog vi med och åkte över till Anders i Stöcksjö. Atho blev jätteglad att vi kom för det var ju flera år sedan han träffade oss, alltså i förrgår.

  Men så är det när man är hund.

Lycka tror jag också blev glad men hon är ju katt och är som en katt.

 

Vi fikade och pratade en massa, som vanligt men så skulle Atho ut på promenad och Lycka stoppades in i transportburen som vi tog med oss tillbaks hit till stugan.

Jag fick öppna kattluckan igen och det var inte så länge sedan hon var hos mig så hon kände sig nog hemma ganska direkt.


Inger pratade några gånger med Djurskyddet men Sluggo som vi blivit intresserade av kunde vi inte få, han gick inte ihop med andra katter och vi har ju Lycka ibland och även Tomas kommer med deras katt Sotis så vi har avsagt oss Sluggo.

Eljest skulle han ha fått ett perfekt hem här med ute i stugan och balkong i Vindeln.

Nu verkade det som att de har en annan katthona som vi ska fundera på.


Koll i datorn vad som hänt och så blev det middag, tunnbröd med gravlax på och kaffe o te.

Till det såg vi först Frostbiten, sedan Scott och Bailey, båda på SVTplay innan det blev Oxen på TV4play men mitt i avsnittet stannade allt.

Internet dog men ändå inte allt utan, ja jag vet inte vad som hände.

Så jag stängde och gick till datorn där jag hade Internet så det kom väl igång igen eller partiellt avbrott någonstans.

Hittade ingen info på någon sida så jag gick isäng, Lycka ville det då hon redan lagt sig på min sänghalva.


En kort stund med ljudboken innan Inger kom isäng och jag har sovit ganska gott.

Vaknade några gånger på morgonsidan men låg kvar till 7 då jag steg upp och Lycka fick lite mat.


Ute runt noll och solen uppe.

Idag ska jag såga några saker och skönt att det är varmare och soligt. Jag har medvetet skjutit på det här så jag kunde ta ut sågen.

Skulle ha haft en spånsug, men den sålde jag ju innan flytten då den blev lite använd och här fanns inte plats för den.

Men det blev dimma över ängarna så jag fick fota snabbt.

   


Fin bild på Lycka fick jag men

 


den här fågeln ser man inte vad det är, den är ganska stor och gult i fjäderdräkten.

 


Sedan blir det väl krafsa i snön och dricka kaffe ute på altan då det urlovas upp till +10° idag och solsken. Dock sydlig vind men inte så stark blåst.

 

Nu snart nio +2.6° i skuggan utanför fönstret och i Vindeln +4.8°

Väderstationen säger +4.2° och 2,0 m/s från SSO men igår eller senaste dygnet fick vi 7,2 mm nederbörd. Det tog nog bra på snön.

 

Morgonbilderna ser ut så här och ekorren som springer här kom nog inte med på någon bild.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards