jans

Direktlänk till inlägg 10 april 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Onsdag 10 april 08:35

Onsdag den 10/4


Idag blir det 

till Nisse och Jakob

Jo det är far och son som firar samma dag och de är tidigare "grannar" på Västerslätt men nu är det några år sedan de drog iväg söderut och vi nyligen en bit norrut. 

Jag och Nisse gick ju skola tillsammans i Lycksele, delade först rum någon natt innan han fick eget och jag eget i baracken som AMU-center hade där.

Båda var vi från Umeå och jag fick åka med han i hans PV, till stan (Umeå) på fredag och tillbaks på söndag kväll.


Sedan träffade vi på varandra när sonen Tomas och hans yngre son Pontus skulle börja skolan på Rödäng och därefter har vi varit goda vänner men även familjerna har umgåtts under alla åren därefter.


Men igår nåddes vi av ett tragiskt besked mitt i vårvärmen. Det går jag inte närmare in på mer än vi föds och vi dör, det är livet och när man bli äldre mer av det senare fast unga människor ska inte dö.


I övrigt en solig varm vårdag där det tinade ordentligt, Inger skulle till Vindeln och jag skjutsade henne.

Inger hade kontakt med Djurskyddet och tyvärr kunde vi inte ta emot Sluggo, då skulle vi inte ha möjlighet att vara kattvakt till Lycka och så kommer ju Tomas med sin Sotis.

Sluggo har de provat att ha tillsammans med andra katter men det går visst inte sa de och då fick vi tacka nej.

Men hon hade en annan sötnos som heter Alice som vi ska fundera mer på.

  Vi får se hur det är på söndag för vi måste ju få träffa kisse innan något bestäms.


Först in till Nymans Däck med husvagnshjulet och fick höra att sommardäcken var klara och ventilen kunde de ta ganska direkt så vid ett kunde jag hämta allt.

I lägenheten duschade jag och Inger gick till sin aktivitet på Biblioteket. 

Jag plockade ut diskmaskinen (diskstället) innan jag klädde på mig och åkte till OKQ8 för att byta två gasoltuber.

Fast jag dubbel och trippelkollade innan jag åkte så låg såklart mobilen kvar på toan så jag fick åka tillbaks de 500 meter det är och hämta den, mitt tankkort sitter ju i mobilfodralet.

Men jag fick två fulla tuber, alltså en liten blå och en liten blå kula. Husvagnstuber har jag redan.


In och hämta ut däcken och fick prata lite om det nednötta husvagnsdäcket och det är tydligen ett väldigt vanligt problem.

Det går att laga axeln och byta bussningar men oftast byter man hela hjulaxeln, fast VAR hittar jag en sådan till en Solifer 540 DL modell 1987?

På en skrot kanske men då kan den ju vara lika dålig  som den jag har. Byter jag ska det då bli en ny men jag ska i sommar ge mig på och i alla fall öppna och kolla.

Går det inte blir det nog gäststuga av husvagnen, hönshus blir det inte för vi har inga hönor.


Jag kom hit till stugan och Lycka blev glad och tog emot mig, kaffe och boken ute på altanen i skvalet från taket, det måste jag åtgärda och det gick ganska enkelt men provisoriskt.

Skottade fram plåtbeslag och två takfotsplåtar som jag stoppade in under takplasten så slutade det droppa innanför takrännan.

Läste och läste men avbröt ibland för att hacka lite i snön, gick upp på förrådstaket och delade på snön som var kvar.


Fullt liv på småfåglarna och ibland blev Lycka intresserad ibland men det var för blött ute för att hon skulle vilja gå utanför altangolvet.


Det blev eftermiddag och så matdags. Vi var inne och så värmde jag soppa till middag.

Fastnade på en TV-serie om UFO.

Felix Herngren har gjort en kort serie i fyra avsnitt på TV4play och jag såg de tre första, det fjärde får jag vänta till den 16/4 på att de lägger upp.


Trött av frisk luft men lite datorkoll innan vi gick isäng och jag har sovit gott.

 


Vaknade vid sex men låg kvar till kvart i sju då det fick bli morgon.

Regndis ute och dimma så skönt med en liten brasa på morgonen.


Tidningsläsning och i Norge har örnkameran gått sönder så de får skaffa en ny och byta ut den, så inga fåglar några dagar.

Vulkanen på Island fortsätter att bubbla lava och den 22/4 startar älgvandringen på SVT.


Men idag blir det planering av renoveringen, ska försöka tänka ut och markera var jag vill ha eluttag och till vad.

Men ovädret eller regndiset ska upphöra och eftermiddan kan bli skapligt varm och fin.


Nu +2.3° utanför fönstret och i Vindeln +2,0°

Väderstationen säger +2,8° och 1,7 m/s sydsydost och 1,8 mm regn senaste dygnet.


Morgonbilderna ser ut så här.

           


Snart kan jag kanske få loss gräsklipparen och annat här bak.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards