jans

Alla inlägg under juli 2014

Av Jan Sandström - 14 juli 2014 16:06

Ska kolla stavningen hemma dit vi är på väg.
Men vi stannade här och åt en enkel men god lunch.
Här finns bad.lekplats och bangolf så jag rekommenderar ett stopp här om du är på väg upp eller ned från inlandet.

Av Jan Sandström - 14 juli 2014 11:46

...åskar det runt omkring oss och även rakt ovanför oss men ... jo nu blixtrade det ordentligt.

Av Jan Sandström - 14 juli 2014 09:18

Det är boken Pigan och härligheten av Lars Widing inger läser.


En ny sida med åska i realtid finns här.

Jag har suttit och kollat men kan vi höra åska som går bortanför Vännäs eller rent utav Bjurholm flera mil bort.

Kanske eller så är det något annat vi hör nere i byn.

Av Jan Sandström - 14 juli 2014 08:55

Måndag den 14/7

Sista morgonen här för den här gången, men till helgen kanske vi sitter här igen.


Det känns som att vi varit här en hel evighet samtidigt ska det bli skönt att komma hem igen.


Jag ska föraöka fatta mig kort i det här inlägget för vi hör lite bom och dunder nere mot älven men än en bra bit bort.

Dock är det soldis men varmt, drygt 21 grader och östlig vind så vi har i stort sett lä men det är skönt när det kommer lite vind som svalkar.

Vi sitter som vanligt på frukostplatsen bakom stugan mot skogen och fåglarna kvittrar och drillar så fint bland träden.

 

Nu drog mörka moln in framför solen så det blev inte så stekande hett.


Igår jagade vi skogsbranden men det skrev jag tillräckligt om igår.

Badade gjorde vi som vanligt och det var en vanlig dag i paradiset.


Natten var som vanligt men att det kan göra så ont i en sådan här stortå.

 

Jag fick inte fota Ingers som jämförelse men hennes stortå ligger över pektån och leden är som en valnöt men hon säger att hon inte har ont, däremot besvär att hitta skor.

Tack och lov (eller tyvärr enligt mig) är hon ingen skofetichist som jag utan hon klarar sig med stadiga bekväma skodon.

Sådana som jag får hitta nu för tiden till mig själv.


Det dundrar till där borta men långt mellan gångerna, skulle fatta mig kort sa jag, som om jag brukar hålla vad jag lovar när det gäller sådant.


Idag ska vi packa ihop men även flytta restvirke som ligger här på gräsmattan till biluppfarten och så ska vi flytta ut Anders projekt med ett jättestort tungt trädgårdsbord som upptar halva förrådet så att jag får in mina sågar och annat.

Och nu börjar jag känna mig småstressad fast Inger säger att vi kan sitta en liten stund till, hon sitter och läser en bok om någonting. Tror det är Baggböleriet eller något sådant.


Nä nu ger jag mig och säger


godmorgon.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 23:10

Vi har jobbat i stugan och jagat en skogsbrand, men det var faktiskt en, vad sa Inger, en naturföryngring tror jag det hette.

Förr var det hyggesbränning.

Men innan dess jobbade Inger med stugans "ankdamm" som ska få vatten från stupröret eller fyllas på då det inte regnat.

 

Tanken är att det ska vara en pump som skickar upp vatten så det kommer ut ur röret som kommer från stupröret (från altan och hustaket) bakom gräsklipparen.

Som Inger har burit och lagt ned stenar så behöver då hon inte gå på gym.

Räcker inte stenjobbet har man ju veden att ta hand om

 

Iförd bara shorts och röd (sexig) BH har hon gnott på som en värsta skogsarbetare.

De här stora klabbarna ska klyvas till stora vedträn som passar i badtunnans kamin, hugger inte ungarna den tar Inger yxan som hon svingar som ett proffs.

Nu sitter hon ute på altan och läser samt lyssnar visst på fotboll.


Skogsbranden då.

Så här insvept i rök låg berget hos oss.

 

Så efter grillad middag tog vi bilen och åkte iväg för att se var någonstans det kunde vara som de eldar.

Och vi hittade igen det, vid Eriksbo satt varningsskyltar om eldning samt att där stod faktiskt en helikopter från Kallax, tror det var där.

 

Nu var tydligen elden släckt för folk höll på att packa ihop men röken låg kvar över omgivningarna som en dimma.

   

Det blev en rundtur på nästan 3,3 mil på små grus och skogsvägar.


Väl tillbaks tog vi ett skönt dopp i tunnan som vi eldat i och tempen låg på 35-36 grader, helt perfekt när det var drygt 20 i luften.


Som jag sa sitter Inger välförtjänt ute och tar det lugnt för i morgon är hennes sista semesterdag.

Jag får inte semester utan en ny arbetsgivare sa hon, Anders har flaggat om min hjälp så då är det bara att lyda om jag ska få någon mat.


I kväll är det mulet så någon fullmåne kan man inte se men den har vi sett de sista nätterna men inte kan jag säga att det är någon "supermåne" som tidningen kallar det.


Nä nu tar jag och packar ihop för idag, kaffet är uppdrucket och ljudboken lockar.


Godnatt så hörs jag av i morgon med sista Godmorgon från paradiset för den här gången.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 18:11

...som visar himlen åt andra hållet.

 

Det där ska alltså vara flera kilometer om inte mil från själva branden.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 17:57

Där borta säger folk att det brinner i skogen men att det ska vara en kontrollerad brand.

Men gör man verkligen det när det är så här torrt i markerna?
Tydligen är det en helikopter där som vattenbombar och vad kostar det en söndag.

Genom solglasögonen såg jag hur himlen norr om oss var brunröd från öst till väst.

Av Jan Sandström - 13 juli 2014 15:29

Jag tror vi här 130 grader (C) i skuggan.
Men skönt under markisen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards