jans

Alla inlägg under december 2014

Av Jan Sandström - 19 december 2014 18:31

Det blir middag idag för Inger kom hem till slut   

Jag ringde för säkerhets skull till hennes jobb och även om jag inte fick prata med henne personligen  så var det ingen som sa att hon inte kommit dit i morse.


Däremot har bordsdatorn fått gå i vila här i eftermiddag för fläkten levde om lite för mycket för att det skulle vara trevligt där.

Så jag tog en stund på soffan med en kelsjuk Gunnar ovanpå mig, allt från fötterna till bröstet hann han med att ligga på.


Det har snöat obehagligt mycket tycker både jag och Gunnar.


Erik skulle komma förbi någon gång med en ny fläkt åt mig, jag har en men då måste jag löda dit en ny kontakt och det kändes besvärligt.


För övrigt blir det Jansons frestelse till middag.     Smarrigt.

Av Jan Sandström - 19 december 2014 11:06

Fredag den 19/12


Ser på dessa galna lulbelysningar de har där borta på andra sidan vattnet, bortanför Norge.

När det rör sig om flera hundra tusen ljuspunkter med uppblåsbara figurer blir det bara för mycket.

Larsens har  en miljon ljus och ett par tusen stroboskoplampor synkat till musik.

Har inte hittad det än på nätet men det finns andra.

https://www.youtube.com/watch?v=mnk0KjWxgMA#t=18

eller en gammal klassiker

Wizards in Winter 2008 by Transiberian Orchestra - Video

Men det finns hur många galningar som helst när det gäller julbelysningar, det blir bara för mycket.


Igår plockade jag ihop min dator efter renblåsning men jag har en fläkt som håller på att lägga av så antingen har jag en liggande eller så får jag köpa en ny.


Inatt hade jag svårt att somna men till slut slocknade jag och då sov jag ordentligt.


Idag, inger speciellt förutom hålla igång min dator och se om jag hittar en fläkt.

Hoppas på att jag får hem bilen men det är ingen direkt brådska.

Hoppas även på att det inte är Inger som blev påkörd i morse på väg till jobbet.

http://www.vk.se/1348976/person-pakord-i-umea-11

Men det märker jag väl i kväll om det inte blir någon middag   



Det har blivit vitt ute    men det kommer väl att töa bort det är med   


Just nu en temperatur på +0,2° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-19 11:45:04

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 966,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,9 °C
Klockan:
00:28
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
23:44
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
01:49
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
973,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
982,6 hPa
Klockan:
04:09
Lufttryck - Min:
966,2 hPa
Klockan:
11:43
Lufttryck - Min:
973,7 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:10
Sol upp: 09:27
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:52 tim:min
Dag längd: 04:18 tim:min
Morgondagen: There will be 0min 54s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:26
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:49

Så här ser det ut.

 


Nu mer kaffe och se om vi fått post.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 18 december 2014 22:41

Inte så lätt att krypa ner i sängen med Gunnar ovanpå överkastet.

Av Jan Sandström - 18 december 2014 21:38

Det jag nu hittat är tre olika möjligheter.


HBO Nordic

Netflix

Viaplay


Men jag vet inte vilken man ska välja, OM jag nu ska välja någon sådan där vadmannuskakalladet kanal.


Egentligen lutar det åt att bara ha TV som tidigare, betydligt enklare men då kanske jag skulle ta och beställa kanalerna digitalt fast då blir det väl bara på en TV så jag får ha det som vanligt här i kontoret.

Men det spelar ingen roll för det är ju för att kunna spela in som jag behöver ha digitala kanaler.

Det är rörigt med teknik, MediaMarkt har fel, det var bättre förr med bara två kanaler.

Av Jan Sandström - 18 december 2014 20:31

Ja så har det gått en dag till av ens liv och inte har man åstadkommit något särskillt.

Helt perfekt med andra ord.   


Ser på eller sneglar på Topp 20 roligast och det är förunderligt att inte folk slår ihjäl sig.

Av Jan Sandström - 18 december 2014 11:59

Torsdag den 18/12 och mindre än en vecka till jul   


Igår pyssel hemma, min dator började leva om eller det började för några dagar sedan men igår blev det outhärsligt.

Rassel och skrammel från en fläkt och det lät som om en av hårddiskarna jobbade för hägtryck.

Fast jag hittade ingen anledning dill det men stängde av den och tog bort alla ledningar så att den var lös, öppnade och bar in den till köket innan jag åkte och hämtade Maria, Peter och Anna för att åka till Erik på julfika som han bjöd på.

Han är duktig på att baka Erik.

Men han hade inte fått klart mina datorer, skyllde på någonting om att han hade jobbat, som om det skulle vara viktigare än ina grejor.   


Hemma igen släppte jag ut Gunnar och sedan tog jag itu med datorn som jag bar ut till soptunnan. ;-)

Det är ett bra ställe för igengrodd elektronik för dät kan man blåsa rent med tryckluften och det fanns damm i min dator.

Så mycket att jag tror den var lättare att bära in igen.


Sedan gick jag isäng och lyssnade en stund på ljudboken, har börjat på Harry Potter men han som läser är knäpp, läser ä som e och sådant som bara en Stockholmare kan prata.

Sedan sov jag gott förutom då Gunnar ville ut och in.


Steg upp efter 8 och tog mig an kaninen, utefåglarna och sedan frukost åt mig själv innan jag började städa skrivbordet, en del av det där datorn ska stå.

Backar lite, jag märkte att fläkten på prosessorn gick lite trökt som jag tog bort den och lyckades få in lite olja så den går lite lättare.

 

Monterade ihop allt och startade så nu sitter jag här igen.

När Inger kommer i eftermiddag ska vi ta ned julgranen som inte hanns med igår och sedan blir det pynt imorgon och till helgen.


Vädret är mörkt och kallt.

Just nu -3,4° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-12-18 12:15:05

Temperatur: -3,5 °C
Lufttryck: 980,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,5 °C
Klockan:
11:42
Temp - Max:
-2,3 °C
Klockan:
20:20
Temp - Min:
-9,0 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
04:56
Lufttryck - Max:
982,6 hPa
Klockan:
04:09
Lufttryck - Max:
982,3 hPa
Klockan:
22:28
Lufttryck - Min:
980,3 hPa
Klockan:
12:01
Lufttryck - Min:
978,5 hPa
Klockan:
05:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:19 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 11s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:04
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:27

Vindmätarna är fastfrusna efter blötvädret vi hade och sedan blev det ju kallt.


Så här ser det ut i trädgården, ett riktigt blått vintermörker.

 


Andra kaffemuggen har jag redan fått så då säger jag


Godmorgon ½1

Av Jan Sandström - 18 december 2014 11:35

Ser på galna Amerikanare i programmet Kampen om juleljusen på kanal 5

10.40-11.40
 · I detta avsnitt: Tjugo familjer över hela Amerika julpyntar sina hem till det yttersta inför högtiden. I varje avsnitt tävlar fyra familjer med att vräka på snö, julkulor, tomtar, juljus och granar i fantasifulla ljusspel, vacker koreografi och fantastisk design. Vinnaren i varje avsnitt kammar hem 50 000 dollar. Amerikansk realityserie från 2013. Från Kanal 5 16/12. Originaltitel: The Great Christmas Light Fight.
 
Hur många fler lampor kan de sätta upp för vinstpengarna?   
         
Men ett tidigare hus var finare, de hade egenskriven musik som ljuset var synkat till.
 
Jag nöjer mig med fyra ljusslingor utomhus.
Av Jan Sandström - 17 december 2014 20:15

Det var smarrigt fika Erik bjöd på.

Nu är det den stora frågan, ska jag orka ta mig upp från fåtöljen och hämta mig mer kaffe.
Tror jag tar mig en tupplur istället medan ungdomarna pratar på.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards