jans

Alla inlägg under december 2014

Av Jan Sandström - 17 december 2014 13:40

Dagens matinéfilm börjar 13:45 och heter Paris och slutar 15:50


Fransk långfilm från 2008. I väntan på ett nytt hjärta tillbringar den dödssjuke dansaren Pierre sin tid med att titta ut över sitt älskade Paris från sin balkong - ibland i sällskap av sin syster, ensamstående mor till tre barn. De brottstycken av människors vardag de bevittnar från ovan, blommar ut till berättelser om livet, kärleken och den aldrig sovande staden Paris. Regi: Cédric Klapisch. I rollerna: Fabrice Luchini, Romain Duris, Joffrey Platel, Mélanie Laurent, Karin Viard, m.fl


Info från tvprogram.nu

Av Jan Sandström - 17 december 2014 11:45

Jag tog bort kopplingen och gjorde sedan om den så nu ska jag se om det här hamnar på Facebook.


Gör det det ska du facebookläsare veta att jag har skrivit i bloggen men att det inte fungerat sedan den 10/12

Av Jan Sandström - 17 december 2014 11:40

Jag får inte upp mina inlägg från bloggen på Facebook, jag kan då inte se dem även om rutan där nere är ikryssad eller bockad.


Dela inlägget på Facebook


Jo även inställningen ska vara riktig


Facebook Connect

Grattis! Din blogg är kopplad till Facebook!

Bloggen är kopplad till följande Facebook-konto: Jan Sandström

Ta bort kopplingen



Dagens Matinéfilm den 10/12 är sista inlägget som gått vidare.


Kan det ha göra med alla förskrivna inlägg om snöskottaren som automatiskt ska komma upp men inte gå vidare till Facebook?

Av Jan Sandström - 17 december 2014 11:14

Onsdag den 17/12


Jag kanske kommer tillbaka till vardagen igen efter några smått jobbiga dagar och nätter.

Det kan vara bilkörningen på 100 mil söderut i helgen och en stor del i mörker som kört slut på mig, men även i komination med vädret som varit uselt. Jag tycker mindre och mindre om att köra mörkerkörning men det skyller jag på åldern och att jag upplever alla nyare billjus som väldigt bländande.

De äldre "normala" halvljusen går fint, de med vanliga lampor i men de nya projektionsljusen, zenonljusen och LED är väldigt irriterande.

Särskilt de som har gråstarr och tror att det är dimma så de måste köra med sina dimljus tända samtidigt med halfljuset och samtidigt ha flera starka LED i fronten, där är långtradarna värst för dessa ljus sitter så högt.

Värk i kroppen och deprission har jag haft och har men det är på nedåtgående som vanligt.

Så till helgen ska jag nog vara mig själv igen, den vanliga gnälliga gubben   


Igår tog jag en skön stund på soffan med Gunnar i knät där jag sov en stund efter den sömnlösa natten.

Sedan kom Erik med bilen och därefter svågern sär jag skrev ut deras julbrev.

I övrigt blev den en vanlig dag här hemma.


Inatt sov jag gott och steg upp redan klockan 9.


Idag är Inger ledig så vi ska julpynta och ta ned granen från vinden, men den blir inte klädd ännu tror jag utan först till helgen.

I eftermiddag, eller kväll är vi bjudna till Erik på fika så jag ska hämta Maria och troligtvis Peter o Anna men Inger var visst bortbjuden på julbord av jobbet eller något sådant.


Jag fick meddelande från Gävle att Hugo verkar må fint och satte sig på husfars axel samma kväll så det blev han som är hans favorit, som här hemma då det blev Inger som var Hugos favorit men jag dög också.


Erik är en hejare på att baka och stå i köket så den tjejen som lyckas fånga han gör ett riktigt kap.   

Jag ser fram emot gofika i massor och så får jag hämta hem mina grejor till TV:n, Datorn och mediaspelaren eller vad jag nu ska kalla den.

Jo det är ju en fullfjädrad dator så det får väl bli HTPC så passar den in i nätverket utan allt för stora ändringar.

Eller jag kanske ska ha kvar båda datorerna, hmmm kanske kan jag ställa den på hyllan och ha som väderdator.

Det får jag se framöver vad och hur det blir.


Vädret har då blivit bättre här i Umeå, solen skiner på björkarna men det är rysligt kallt med -4,8° (Celsius).

Fåglarna kommer och äter mat hos mig och det går mycket jordnötter för småfåglarna kommer i ett och nappar åt sig en nöt för att flyga till buskarna och hacka i sig den, eller det mesta av den. Så är de tillbaks för en ny nöt.


Väderstationens Aktuella värden:
2014-12-17 11:30:05

Temperatur: -4,3 °C
Lufttryck: 978,9 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -4,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 586,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,2 °C
Klockan:
11:07
Temp - Max:
3,0 °C
Klockan:
02:11
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
04:56
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
979,5 hPa
Klockan:
09:30
Lufttryck - Max:
979,2 hPa
Klockan:
19:40
Lufttryck - Min:
978,5 hPa
Klockan:
05:40
Lufttryck - Min:
972,5 hPa
Klockan:
06:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:43
Månfas:
Minskande skära
Moon
Måne ned: 12:11

Och några trädgårdsbilder tagna nu på morgonen.

 

 

 

Det är bra för statistiken med många upplagda bilder :-)


Nä nu är jag kaffesugen, kan det ha blivit betingat att när jag kommer till slutet av inlägget så blir jag kaffesugen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 17 december 2014 00:15

17:e December

 

Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på frugan och försöka att inte irritera henne. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte för henne. Jag hatar när hon har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.


Läs hela på vår webbsida

 

Nästa inlägg den 20/12

 

 

Av Jan Sandström - 16 december 2014 17:36

Jag fick en skön stund i soffan där jag sov någon timme eller två med Gunnar i mitt knä.

Sedan kom Erik och därefter svågern som jag gjorde i ordning och skrev ut deras julbrev åt.

Matinéfilmen han börja men jag fick se delar av den.


Nu börjar det bli kväll och jag ska se om det går något på TV, har ju ingen dator där inne så det är bara direktsänt som jag kan se.

Jag får hämta mina grejor hos Erik imorgon då han bjuder på adventsjulfika.

Av Jan Sandström - 16 december 2014 09:01

Men än har inte Gunnar lagt sig i mitt knä.

Av Jan Sandström - 16 december 2014 08:23

SVT 1, 15:10--16:30 Sjätte skottet (1943)

Handling:
I en stor spegelklädd sal i Monte Carlo råder en sjudande aktivitet vid spelborden. En man lämnar lokalen, skänker sitt dyrbara cigarettetui åt en blomsterflicka och går att skjuta sig. Han blir hindrad av en elegant blond kvinna, som får honom att lova att först ta en drink tillsammans med henne. Det visar sig att Georg Winkler och Marguerite Hoffman bägge är svenskar i förskingringen och på en fransk terrass delger de varandra sina olyckliga livsomständigheter. Marguerite är skild och har en m...Mer
Regi: Hasse Ekman. I rollerna: Edvin Adolphson, Gunn Wållgren, Nils Lundell, Karin Ekelund, Olof Widgren m.fl Textat sid. 199 4:3-format
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards