jans

Alla inlägg under februari 2021

Av Jan Sandström - 16 februari 2021 08:44

Tisdag den 16/2


Nu är vi i alla fall hemma igen och det är så skönt, man kanske håller på att bli gammal. Vet hur föräldrarna suckade när dom kom hem efter att bara varit ute och handlat.

Det gick fint att köra, torr och fin motorväg ända från Jönköping och upp mot Gävle och med en medelhastighet på 109 km/h går milen fort, men från Ö-vik var det värst då det mörknade men då hängde jag på långtradare. En tom timmerbil låg och körde lite drygt 90 fast då det blev 80 eller 70 tappade jag kontakten då dom inte lättar mycket på gasen.


07:04 (hade fel tid 07:11 tidigare) var vi på rull igår morse efter att ha tagit avsked från Tomas med familj och varma kramar från alla, även de små fick vi riktiga kramar av.

Vi hann bara ut på E4 så mötte vi blåljus, en polisbil på väg söderut.

Lite tät trafik under vägen ut från Jönköping men sedan kunde jag ställa fartkontrollen på +5-6 km/h för då går det just under skyltad hastighet.


Först ett snabbt stopp på OKQ8 Klinga i närheten av Norrköping där vi tankade lite men stoppet var för mat, vi köpte två baguetter och vi åt i bilen med kaffe och te till.
Sedan vidare och när solen gick upp så blev det tidvis ganska tjock dimma men ändå inte så att vi behövde lätta på gasen eller ha dimljus.

Det blev sol, fin torr väg och så genom Stockholm där det inte gick så fort,

 

bara att följa trafiken genom stan och ut i norr vidare mot nästa stopp vid Tönnebro, tankade lite mer, 20 liter så nu skulle jag gott klara mig hem.

Gick in och åt riktig mat, jag tog fisk och Inger en sallad som inte var så god.

 


Vidare norrut och vid Bölesjön norr om Sundsvall gjorde vi stopp igen och det blev kaffe/te och varisn fransk wåffla och toabesök.

 

Vidare ut på vägen norrut och nu var vi ju nästan hemma.


Vid Ärlandsbro var vi nära ett tillbut, bilen framför den som låg framför och nära den framförframför vinglade på så jag undrar om föraren var nykter eller påverkad av något, kanske mobiljoja.

Den körde långt åt vänster och var väldigt nära några stora snöklumpar så i sista sekund väjde ut på vägen igen och drog då på ordentligt.

Lite längre fram en vådlig omkörning under möte så även där var det nära.


 


Vi såg då inte till bilen igen så den klarade sig nog eller så låg den långt ute i skogen för det skymde på och från Ö-vik var det mörkt.

Då var det skönt att hänga på någon lastbil som låg i lagom fart och vi blev en liten svans bakom med bilar som gjorde likadant.


 

19:03 var vi hemma i Umeå igen (hade fel starttid 07:11 tidigare, rätt 07:04 så klarade 12 timmar med en minut) , hämtade husnyckeln hos grannen och sa att vi var hemma till en kelsjuk katt som betedde sig underligt, ville ut och in, jamade och gick på tills han lade sig i sovrumsfönstret.

Till slut på min säng och när jag bäddade upp verkade han lugna ned sig.

Efter att vi sett två avsnitt av Bonusfamiljen så gick jag isäng vid 22-tiden och fick Gunnar vid mina knäveck så då verkade han nöjd med att vi skulle stanna hemma.


Jag hade slut på ljudboken så då var det bara att sova och jag var trött efter 96,2 mil och medelhastighet på 96,3 under färd men det tror jag inte på för maxhastihet är 264 km/h och det har jag då inte kört med min Ford C-max   


Jag har sovit gott och klockan 7 var jag uppe igen.

Måndag igår så jag testade blodsockret som låg på 7,0 mmol men mätaren har en viss diff.
I morse gjorde jag om det och även vägde mig efter semestern.

Då fick jag 6,8 mmol och vikten 82,3 kg


NU blir det till att dra ned på det goda för sådant har det blivit lite mycket av nere i Jönköping.  


Idag ska jag göra i ordning data från GPS, foton från kameror och så ut och skotta lite snö förutom att gosa med Gunnar.

Kanske får jag även besök idag.


Fåglarna där ute fick mer mat igår kväll i automaterna som var tomma men än har dom inte hittat hit igen. Någon skata har varit hit och en och annan men ryktet går säkert att jag är hemma igen och att maten är serverad.


-7,0° utanför fönstret och solen skiner och en nordlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-16 09:30:09

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
-14,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-19,1 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
20:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:39
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:18
Skymning: 17:08
Dagsljus: 10:29 tim:min
Dag längd: 08:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och nu kan jag visa bilderna igen då kattvakten inte är här.

         

Av Jan Sandström - 15 februari 2021 22:43

Glömde skriva här men strax efter 7 kom vi hem till en kelsjuk kisse.
Det tog ganska precis 12 timmar från Jönköping till Umeå och på E4 hela vägen.

Av Jan Sandström - 15 februari 2021 13:09

Som vanligt och det har gått jättebra att köra, men lite tråkigt med motorväg hela tiden i 110--120 km/h

Av Jan Sandström - 14 februari 2021 21:16

Fortfarande söndag den 14/2 och halva februari har gått.


Idag har jag haft en ledigdag, på elfte dagen vilade jag.

Men jag har plockat ihop verktyg och grejor som jag packat in i bilen. Sånt som inte är fryskänsligt.


Tomas och Sara ordnade grillning av korv ute på lekplatsen här nere.

 


Sedan gick dom iväg till skolans lekplats medan jag körde upp bilen och packade in i den.


Rester till middag och jag fick lite uppstekt palt.


Barnbarnen sover och så även barnen, jag ska bara skriva det här så går jag isäng med min ljudbok och kanske lyssnar jag slut på den beroende på om sista filen är en timme eller bara "Och här är boken slut".


Imorgon blir det väckning klockan 6, ingen frukost utan barnbarnen ska iväg till förskolan och då tar vi och åker hemåt igen.

På sin höjd blir det en mugg kaffe, eljest har vi varmvatten i två termosar och köper något efter vägen, Östgötaporten eller Nyköping.
Sedan mat i Tönnebro och kanske ett stopp runt Höga Kustenbron.

Hemresan blir hela tiden på E4 och prognosen säger soligt och några kallgrader förutom mitt på dagen då det kan bli nån varmgrad.


Det har varit roliga dagar här fast jag jobbat och pysslat på men det har ändå inte blivit mer än ett par timmar varje dag.


Frågan är när nästa resa blir hit ned och hur och med vem. Köra MC skulle väl vara kul men då kan jag ju inte ta med så mycket av verktyg.
Husvagn kanske men det får framtiden visa. 


Nu säger jag GODNATT från Jönköping och imorgon "kanske" det blir något inlägg här, eljest är jag åter på tisdag förmiddag.


Av Jan Sandström - 14 februari 2021 08:39

Söndag den 14/2


Igår gick jag en bit bortåt vägen söderut och kollade läget på ICA, nästan tomt på parkeringen så jag gick in och nästan tomt där också.

Så jag kunde köpa mer kaffe och helgen var räddad.

  

Kikade lite på hus och tog några foton.

 

Vi har inte lyckats lösa frågan om varför man har 1 och 2 på soptunnorna, det finns även på enfamiljshus och stora tunnor är det.


 


Det här huset ligger fint till och sommartid syns det nog inte annat än från luften eller fiskarna i ån.


 


Antingen solvärmen eller dåligt isolerat.

Men fin annorlunda avgränsning på fasaden.

 


Hemma blev det lunch, fil och hårdbröd och sedan gick vi ut med barnbarnen.

 


Farmor kommer nog aldrig att få pension, först måste man bli gammal nog att förtjäna den.  

 


Peter med familj är ju i vår stuga och han har lyckats skala av lite snö på bordstaket så att det i alla fall inte har slagsida.

 


Jag gck efter vägen och kollade in olika balkonger och man har verkligen byggt lite olika, vilket är fint så att allt inte är som grannens.

       


Lyckades komma upp på vägen ovanför husen och kunde kolla in monteringen av solcellerna Tomas ska ha.

 

Nu är fästena monterade och så ska dom lägga ny papp ovanpå innan solpanelerna monteras.

Tyvärr hann jag inte vara med om det då vi åker hem imorgon måndag. 

Men så här ser en panoramabild ut över Hovslätt.

 

Vi gamlingar hade hand om de små igår och det blev stuvade makaroner och köttbullar till middag.

Sedan såg vi Pippi Långstrump när hon flyttade in i sin Villa Villerkulla och sedan gick på kafferep.


De små gick isäng och jag började se en serie, 

Under the Dome

(TV Series 2013–2015)

Kanske en skaplig serie baserad på Stephen King och gjord av bl.a. Steven Spielberg


Det blev sängen och jag har sovit ganska gott.

7 vaknade de små och jag steg även upp då.


Idag ska vi grilla och vara ute, solen går upp och det ska bli skapligt även om det är runt -15° nu på morgonen.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-14 09:00:10

Temperatur: -8,0 °C
Lufttryck: 1021,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -8,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,4 °C
Klockan:
03:27
Temp - Max:
2,7 °C
Klockan:
11:32
Temp - Min:
-12,2 °C
Klockan:
07:46
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
21:53
Lufttryck - Max:
1021,6 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1018,0 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Min:
1015,4 hPa
Klockan:
10:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:45
Sol upp: 07:36
Sol ned: 16:12
Skymning: 17:03
Dagsljus: 10:18 tim:min
Dag längd: 08:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:52
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Nu bara -12,1° och mina morgonbilder. Som bara är 2 st.

     

Av Jan Sandström - 13 februari 2021 09:02

Lördag den 13/2


Det drar ihop sig till hemresan, på måndag är det tänkt att vi åker hem till hus, katt och snöslunga.

Men än är det två dagar här med barn och barnbarn, snö och kyla.


Det är inte ofta Vättern fryser men nu är den faktiskt bottenfrusen.

Skämt åssido som slaktaren sa så är det visst åtta år sedan isen lade mellan Jönköping och Visingsö, uppe vid Gränna.

Men nu har den gjort det igen vad jag förstått, det är ju först nu vi har haft lite vindstilla, eljest har det blåst en nordlig vind och isen har packat ihop sig här i söder.


Men igår grejade jag på med lite sistaåtgärder, lite koll här och där innan vi gick ut på en promenad i omgivningen.

Du kanske ser det rödgula korset där vid husgaveln mitt i bilden, järvågsövergång.

 

 

Inget tåg där


Och inget där och inget där uppe heller, det stod ju "Se UPP för tåg" så då tittade jag upp.

 

Det är tydligen en lokal bana som mer har typen rälsbuss mellan Jönköping och Värnnamo vad jag förstått.


Väl hemma satte sig Inger i solen och jag gick in och ordnade te och kaffe.

 


Hemma åkte Peter med familj till stugan men stötte på problem.

 


Nånting om att "Var, hur ska vi nu kunna grilla korv?"

Men Anna fixade det.

 


Så Emil fick grillad korv mellan pulkåken på stugtomten.

 


Men taket till trädgårdsbordet oroar mig lite, ska det hålla eller får vi grillved.

  

 

Den blev bara sämre men du ser ju om du vrider på huvudet. Bilden ser helgalen ut här i bloggsidan men eljest verkar den se normal ut.

 

I övrigt en vanlig dag och efter middag och sänggående av de små såg jag en film på Netflix.

Freaks - du är en av oss (2020), 

Freaks: You're One of Us (original title)

 
Idag måste jag ta mig till ICA, kanske en promenad med Inger och de små, det är 1,3 km dit och så hem igen men ingen rolig vg att gå OM dom nu inte plogat/skrapat trottoaren ren och bredare än det smala spår det varit.
 
För det är faktiskt vinter även här i Jönköping.
I morse var det kallt men nu bara -12,5° men det stiger sakta och blir väl liiiite takdropp även idag.
Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-13 09:30:10
Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1015,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från WNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 24 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,6 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
14:58
Temp - Min:
-11,0 °C
Klockan:
07:34
Temp - Min:
-16,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1015,9 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
16:52

Dagens sol och måntider.
Gryning: 06:48
Sol upp: 07:39
Sol ned: 16:08
Skymning: 17:00
Dagsljus: 10:12 tim:min
Dag längd: 08:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:54
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:02

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 
och en bild hemifrån, vill inte kolla kameror och störa dom som bor hos oss.

 

   

Av Jan Sandström - 12 februari 2021 08:44

Fredag den 12/2


Du som funderade på om vi åkt någon annanstans igår när det stor Godmorgon från Hovslätt kan jag klargöra att stadsdelen här heter Hovslätt och ligger söder om centrum som liggger ovanför den där trafikplatsen väg 40 och E4. Vi och Tomas m familj bor ungefär vid den blå pricken och stjärnan.

 


Men igår då, jo efter att ha rensat avlopp, igen och skrapat bort vitfärg från trappan så tog jag och Inger Tomas bil på en utflykt runt stan.

Backe upp och backe ned, vägen genom Lidstorp (till vänster om röda droppen) är en lång uppfärsbacke, eller nedför om man kommer från andra hållet och en tiktigt rolig väg. Nästan som i Norge

Liksom den långa kurvan på väg 40 genom golfklubbstexten och den kommer jag ihåg från vår första semesterresa då vi åkte med gamla Berta ända till Borås och kom den vägen på väg hem. Men då var det bara en tvåfilig enkel väg, tror jag men backen var lika lång då.


Vi stannade till och åt lite mat, sedan köpte Inger ett par blommor (krukväxter) till Sara, ja dom andra får också titta på dem.

Klockan gick och det var på vår lott att hämta de små på förskolan vilket vi gjorde och så iväg hem igen.

Här var "min" gästparkering ledig och jag funderade på om jag skulle ställa bilen där och så byta när jag fick tillbaks min som Tomas hade till jobbet, då kom en fartdåre snabbt in och tog platsen. Tänk det var min bil också.

Så det löste sig för Tomas hade legat bakom oss ända från förskolan, han har ju jobbet inne i stan en bit bortanför.


Här hade man fått upp fallskydd efter taket och vi tittade lite medan barnbarnen lekte i snöhögen som var efter skottningen av taket.

Jag gick in och borrade i taket och fick fast brandvarnaren bättre, synkade dem mot varandra och TROR jag fick det att fungera.


Middag och så lite skruvande igen innan det blev natt för de små och jag skulle se en film på datorn.

Hittade en men den var inte så bra utan det blev tummen ned som betyg.

Skulle ha kunnat avsluta men jag orkade inte.

En Passant Pécho: Les Carottes Sont Cuites (2021) eller "Hedi and Cokeman"

Jag har väl fel sorts humor gissar jag.


Det blev kväll och sängen med ljudboken, ute var det något so lät som flyg hela tiden men Inger sa att det lät så alla kvällar.

Idag sa hon att det var flyg igår och att det var militärt flyg som varit uppe.

I alla fall har jag sovit gott och steg upp lite över 7 och frukosten avklarad.


Idag är jag faktiskt syslolös, har ingenting på göralistan, fast det finns att göra och lite ska jag pyssla med.

Sedan blir det nog en promenad med Inger till eller runt omgivningen för att bara titta.


Det ska bli en hyfsad dag enligt progosen på YR men före lunch blir det annat.

Nu över till vädret.


-9,7 och faktiskt verkar det inte blåsa något, konstigt. Moln på himlen men blått mellan dem.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-12 09:30:10

Temperatur: -10,0 °C
Lufttryck: 1019,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från E,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -10,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 23 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,0 °C
Klockan:
04:49
Temp - Max:
-6,3 °C
Klockan:
14:08
Temp - Min:
-16,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-18,2 °C
Klockan:
02:59
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1021,4 hPa
Klockan:
16:08
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Min:
1017,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:51
Sol upp: 07:42
Sol ned: 16:05
Skymning: 16:57
Dagsljus: 10:06 tim:min
Dag längd: 08:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:56
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 16:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder från Umeå och stugan, samt en över Hovlsätt.

 


Hemma säger kattvakteen att Gunnar saknar oss och han är väldigt kelsjuk, men nu är det inte så länge tills vi är hemma.
På måndag kväll kommer vi hem om resan går bra.

         

Av Jan Sandström - 11 februari 2021 11:20

Dom är här och skottar taket för att lägga nytt och solceller på det.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards