jans

Alla inlägg under februari 2021

Av Jan Sandström - 11 februari 2021 09:22

Torsdag den 11/2


Igår blev det en dag som de andra.

Förankrade en hylla i förrådet, plockade och sorterade lite bland skarvsladdar, skruvar och krokar.


Sedan dokumentera märkning av elcentralen men vi borde få tid till att kolla vilken säkring som går till vad men det får vi nog inte tillfälle till den här gången.

 

Gick över och kollade balkongen och det är några saker som ska åtgärdas, byte av vindskivor eller kanten runt taket är eländigt och halvrutten på ett par ställen. Syns på bilden nedan.

Två brädor av fjällpanel MEN det är 5 meter ned till marken så enklast är nog att ligga uppe på taket och jobba.

Tror jag skickar ner Tomas syskon så får dom göra jobbet     

Jag har noterat vad som behövs och det är nog inget märkvärdigt jobb egentligen.


Palt till middag och ungarna isäng efter att ha drakdansat,

   

sedan såg jag en film från Netflix på datorn och ett glas rött.

News of the World (2020)

En skapligt bra film med Tom Hanks i huvudrollen.


Därefter blev det sängen och jag har sovit gott och länge 

Steg upp först åtta när de andra åkte iväg med barnen som skulle undersökas på vårdcentralen.


Jag ska borra fast en brandvarnare bättre, som det är nu sitter den bara i en skruv och när jag har borrhammaren här så bör det gå ganska fort.

Förankra fler byråer och det dyker säkert upp mer.


Jag och Inger kanske åker ut en sväng men vi får se. Det ser då ut att bli skapligt väder.

Nu -8,8 ° här i Jönköping och klart men det blåser från Vättern.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-11 09:45:10

Temperatur: -12,0 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 23 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,0 °C
Klockan:
09:43
Temp - Max:
-4,6 °C
Klockan:
13:36
Temp - Min:
-18,2 °C
Klockan:
02:59
Temp - Min:
-21,7 °C
Klockan:
22:16
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Max:
1017,8 hPa
Klockan:
23:00
Lufttryck - Min:
1017,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:54
Sol upp: 07:46
Sol ned: 16:02
Skymning: 16:54
Dagsljus: 10:00 tim:min
Dag längd: 08:16 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:57
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut där hemma

         

Av Jan Sandström - 10 februari 2021 08:20

Onsdag den 10/2


Igår, ja då pysslade jag på här i huset, lite här och lite där, sedan tog jag bilen och åkte ned på stan där jag köpte ett par småsaker innan jag körde en liten sväng och tittade.

Ska se om jag får upp en videosnutt från bilkameran men det strular lite med den, risken är att den blir för stor för at laddas upp till bloggen.

Nu har jag skrivit klart och så även videon men när jag kollade så finns ingenting kvar i datorn, en tidigare koll visade att den blev på tok för stor för bloggen så lika bra att den försvann.


På väg "hem" så tankade jag bilen och här hemma tog jag itu med en gardinstång i rummet.

 

Det blev lite problem med det vänstra fästet då det var ett hål i gipsskivan och enbart tapet över.

Men problem är till för att lösas och det gick fint att flytta det lite åt sidan.


Inger eller vi var hemma med Alex och Harry var på förskolan. Idag är det tvärtom och Harry är hemma liksom föräldrarna som jobbar hemifrån.


Föräldrarna alltså son och sonhustru kom hem och det blev middag.

De små gick isäng och jag såg en film från Netflix. Det blev

S.W.A.T - Firefight (2011)

Efter den sängen och jag har sovit gott inatt så halv sju var jg uppe på benen.

Tomas skjutsade iväg Alex till förskolan, en stolt tjej med ryggsäck för dom skulle på utflykt idag.


Nu är alla hemma och idag ska dom komma och börja med tak och solcellerna och det ska bli intressant.

Själv ska jag ta itu med hyllor i förrådet och se hur jag ska kunna förankra dem i väggen, Tomas o Sara har ju renoverat där, målat snyggt och satt upp nya hyllor som står på golvet.

Det finns säkert något mer att pyssla med, så sysslolös blir jag inte   men jag är ju inte här för att lata mig fast det hinner jag också med.


Här är det -6,7 ° och i tidningen skrev man att det varit kallaste månaden på hela 2000-talet, och jag vet varför.

Vi har ju åkt hit ned.

Men idag är det kallare hemma i Umeå med -18 ° men sol och vindstilla och tempen stiger fort.

Väderstationen där visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-10 09:00:10

Temperatur: -13,8 °C
Lufttryck: 1014,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 24 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 11,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-5,8 °C
Klockan:
14:31
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
08:07
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
14:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:57
Sol upp: 07:49
Sol ned: 15:59
Skymning: 16:51
Dagsljus: 09:54 tim:min
Dag längd: 08:10 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:57
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:03


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är bilderna.

          

Av Jan Sandström - 9 februari 2021 08:55

Tisdag den 9/2


Igår, ja då åkte jag och Inger ut och handlade lite, först bort med skräp till återvinning här på Hovslätt, sedan till sortergården med lite annat, därefter till Jula och A6 köpcenter för att köpa elsladdar, packning till vattenslang, dimer och LED-lapmor och en hel del annat.

Skulle även kika på sådan där ‎Hydroponisk Odling men på Clas Ohlson var den slutsåld, fast vi skulle ju bara titta.

Till bilen och jag hade ont i höger knä en kom oss ändå tillbaks till 


Fint väder men sedan började det snöa så smått och blåsa.

Jag bytte dimmer så nu fungerar taklampan som den nästan ska, tycker det blev lite fjuttigt ljus men det räcker.


Fotade runt balkongen för att senare se vad som kan behöva åtgärdas där och det är egentligen bara några brädor att byta ut och så på med färg.

 

Vindskivan är ett måste att ersätta men det tror jag att någon annan får göra, det är ju en bit ned till marken.


Nån Tacos till middag och sedan gick barnen i säng, barnbarnen menar jag.

Själv blev det en film som jag skippade och hittade istället 

All My Friends Are Dead (2021)

Sedan blev det sängen och några takläggare dök inte upp under dagen.

Men jag har sovit gott och länge.

Hade vaknat men låg kvar när det knackade på dörren och två små vilda troll kom in och hoppade upp i sängen.

Dom är ändå lite mysiga barnbarnen som nyss fyllde tre år.

 

Upp och frukost, sedan tog jag tillfället i akt och drog elsladden till föräldrarnas sovrums-TV då jag fick hjälp att lofta apparaten som hänger på väggen.

Fastnade sedan i förrådet och sorterade sladdar och verktyg så det är därför jag är lite sen med det här inlägget.

 

Det blev inga gardinstänger igår men jag hittade fästen till dem nere i förrådet så idag ska jag väl få upp dem.

 

Solen skiner av och till, -6,4 grader här i Jönköping och svag vind, eljest enligt bilden nedan.

Väderstationen där hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-09 10:30:10

Temperatur: -10,6 °C
Lufttryck: 1010,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från NW,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -10,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 11,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,3 °C
Klockan:
10:15
Temp - Max:
-3,7 °C
Klockan:
11:27
Temp - Min:
-18,1 °C
Klockan:
05:36
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
23:21
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
11:08
Lufttryck - Min:
1009,9 hPa
Klockan:
08:15
Lufttryck - Min:
1012,9 hPa
Klockan:
23:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:59
Sol upp: 07:52
Sol ned: 15:56
Skymning: 16:48
Dagsljus: 09:49 tim:min
Dag längd: 08:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:51
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:20


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och mina morgonbilder.

         

Av Jan Sandström - 8 februari 2021 08:01

Måndag den 8/2


Igår, en dag som de andra, föräldrarna Tomas och Sara åkte på utflykt eller vad det var, Farmor Inger tog hand om de små som när hon gräddade pannkakor.

 

Sedan gick dom iväg och handade mat, jag jobbade på här hemma med smått och pyssel, gott blev det också med kaffe.


Lade mig på soffan och så kom de små hem rödrosiga om kinderna, det var farmor också men kanske inte av kyla utan anträngning att dra på två pulkor.


Hemma i umeå provade Emil på skridskor för första gången på gott och ont, i ändan. Kanske men jag gissar på det.


Middag och så prat och senare såg jag en film, den första koreanska om nån jätteorm som vaknat och skyddande magiker avslutade jag tidigt och gick över till den gamla 

Lumparkompisar (1981Stripes (original title)

Sedan blev det sängen och jag har inte sovit så gott, har haft värk och så var det någonting som pep och spelade en trudelutt men det var inte min mobil.

Steg upp klockan 7, idag ska (kanske) byggjobbare komma för att byta tak på radhuset Tomas o Sara äger och så montera solceller.

hoppas att dom kommer så det blir gjort här i veckan när vi nu är här nere.

Eljest ska jag och Inger kanske följer med ut och handla lite som jag måste komplettera och annat som behövs.

Jobba här hemma och idag står gardinstänger och lite annat på schemat.


Det ska bli varmare och kanske lite sol, hemma är det inte kanske sol utan det ska bli en fin dag.

Sedan ska det här i jönköping bli hård nordlig vind (över Vättern) och även lite nederbörd = snö.

Nu -9,1 ° här ute och lite uppklarnande.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-08 08:15:10

Temperatur: -8,9 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 75 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NNW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: -8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 11,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,3 °C
Klockan:
05:15
Temp - Max:
-1,9 °C
Klockan:
11:10
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-13,1 °C
Klockan:
23:19
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1016,6 hPa
Klockan:
01:44
Lufttryck - Min:
1016,1 hPa
Klockan:
14:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:02
Sol upp: 07:55
Sol ned: 15:52
Skymning: 16:45
Dagsljus: 09:43 tim:min
Dag längd: 07:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:00
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och bilder.

         

Av Jan Sandström - 7 februari 2021 09:59

Söndag den 7/2


Igår grejade jag på, kabellister och en skarvsladd sattes fast, Krokar på väggen där jag fick borra i betongvägg.

Spegel sattes upp och så bytte jag en dimmer som ska klara LED. Det gjorde den men när jag tog bort de tre från IKEA (en ar trasig) och satte dit de 4 från Biltema där för övrigt dimmern köptes så funkade det inte, dom lyste bara på halvfart.

Jag tycker han ska sätta dit halogenlampor.

Fullt upp mest hela dagen men jag var ju ensam hemma och kunde härja fritt, gjorde kaffe och ett par mackor och då kom Inger hem med barnbarnen. Dom hade varit ute i snön ett par timmar.

Fika och så tog jag en stund på soffan.


Hemgjord pizza till middag som Tomas gjorde, fast jag måste säga att lillelillelillebror Peter gör godare pizza.       


Barnbarnen blev då så trötta att dom höll på att lägga näsan i efterrättstallriken.

Men det blev barnprogram och så gick dom isäng.


Jag såg en film på datorn och från Netflix.

Black Beach (2020)

En hyfsat bra actiontriller.


Gick isäng skapligt tidigt och har sovit till åtta.

Dusch och frukost med farmor och barnbarn.


Idag blir det mest troligt en massa jobb igen.


Soligt ska det visst bli en det återstår att se för det har söat lätt och blåser visst en del och -5,6 °


Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-07 10:15:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från NNW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -7,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 11,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,8 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
13:29
Temp - Min:
-11,1 °C
Klockan:
03:43
Temp - Min:
-11,4 °C
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
1020,7 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,4 hPa
Klockan:
10:04
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
07:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:05
Sol upp: 07:58
Sol ned: 15:49
Skymning: 16:42
Dagsljus: 09:37 tim:min
Dag längd: 07:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:14
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så ska jag fixa hit några bilder med mobilens hjälp.

         

Av Jan Sandström - 6 februari 2021 09:34

Lördag den 6/2


Igår lite mek och grejande här i huset innan jag och Inger åkte till Biltema och handlade en hel del grejor.

När vi åkte hemåt igen kom Ambulansen som bara gjorde ett varv i rondellen och tillbaks samma väg igen.

Ut på E4 igen och lite trafik men innan vi var här igen bröt man radion om en trafikolycka, där jag först trodde det var där vi kört.

Senare fick jag se att det var två lastbilar som krockat i kurvan just bakom där vi kört upp på motorvägen. Inte undra på att det var få bilar bakom mig.


Här hemma mer jobb, rensa avlopp med rensaren vi köpt och den fungerade fint. Det gör den av erfarenhet då vi haft sådana länge.

Den där man suger och trycker så att proppen släpper.

 

Vaskrensare heter den ju.


Sedan fick jag och Inger åka och hämta barnbarnen på förskolan och det gick fint även om jag höll på att frysa ihjäl på kuppen.

Trodde inte vi skulle behöva stå ute och vänta en halvtimme i blåsten över sjön.

Men vill man vara fin får man lida pin heter det ju   Fast så fin var nog inte jag.


Hemma igen blev det middag, en god soppa och varma mackor som farmor gjort och även barnen tyckte den var god.


Jag såg en planetfilm på datorn

Seungriho (2021) eller Space Sweepers 

Den finns på Netflix och är sisådär.

 

Prat runt rumsbordet och sedan isäng redan halv elva. Men med ljudboken blev klockan närmare midnatt för mig.

Då snarkade Inger högt utmed mig i bäddsoffan.

 

Barnen var uppe vid 7 och Inger steg upp, närmare åtta väckte dom mig men jag var redan vaken och kollade mobilen och värmen där hemma och i stugan.

Jag oroar mig lite för varmförrådet som värmen lade av i just som vi skulle åka söderut i onsdags men Erik åkte och räddade allt.

Nu har den sjunkit igen men jag gissar att det kan vara ena elementets termostat som stängt.

 

Det har varit si och så med kontakten givare och nät men nu verkar det ha kommit igång igen.
Kanske ligger värmefläkten och stör givaren.
Jag får nog införskaffa två nya element och då sådana här, hängslen och livrem.

 

Bara det inte smäller i och blir 30-35 grader kallt så fungerar det nog tills jag kommer ham igen och kan fixa det.


Idag blir det balkongbesiktning och jag ska kolla under golver så får Tomas kolla uppifrån   

Fast vi ska bara kolla på och se om det behöver bytas några brädor och sådant och målning.


Ute är det nu -8,8 ° och solen skiner men det verkar blåsa från sjön, och Vättern är stor och kall just nu.

Hemma visar väderstationen och kameror Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-06 10:00:10

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 73 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -8,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 26 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 11,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
-2,2 °C
Klockan:
11:21
Temp - Min:
-11,4 °C
Klockan:
00:25
Temp - Min:
-12,6 °C
Klockan:
22:51
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
21:29
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
07:01
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:08
Sol upp: 08:01
Sol ned: 15:46
Skymning: 16:40
Dagsljus: 09:32 tim:min
Dag längd: 07:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:18
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


     


Så här såg det ut lite tidigare men nu är det riktigt fin solig dalgång där ute.

   

Av Jan Sandström - 5 februari 2021 08:54

Fredag den 5/1


Igår rensade jag avlopp, och rensade avlopp, och rensade avlopp samt lite annat.

 

Men här under duschkabinen blir det svårare för man kommer inte åt om jag inte vickar på allt eller drar åt sidan.



Spikade fast en elkabel som elektrikern fuskat med men då stod å andra sidan en bokhylla i vägen.


Kollade runt på vad som kan behöva göras och noterade vad som kan behöva köpas, det gör jag idag. Tror jag för eljest blir jag arbetslös i helgen och deeeet skulle ju vara så tråkigt, för mig.    

Jag måste köpa en dimmer och byta ut, den som nu sitter här är inte för LED-ljus.


Mat och kaffe i mängder.

Middag som vi åt vid matbordet   men sedan såg jag en spansk film från Netflix på min dator.

¡Ay, mi madre! (2019) Poster ¡Ay, mi madre! (2019)


Men den var inte nån toppenfil, lagom underhållande.


Tidigt isäng och jag har sovit länge, upp halv åtta, duscha, rensa takduschen men skruvade ned den för att avkalka.

Rensade avlopp i tvättstället men där ska jag skruva loss allt och få fart på vattnet.


Idag ska vi ut, återvinningen med papper och sådant och så åker vi och köpper mer sådant som sedan ska slängas.   

Även köpa kaffe och lite annat som vi inte drog med oss hit ned.

Men nu saknar jag Gunnar, hoppas kattvakten tar hand om han.


Vinter här i jönköping och faktiskt kallare än hemma i Umeå, -10 ° nyss och hemma bara -7,1 ° men det ska bli sol här så då börjar det säkert bli takdropp på vissa ställen

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-05 09:15:10

Temperatur: -7,1 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 81 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,8 °C
Klockan:
00:48
Temp - Max:
-3,8 °C
Klockan:
12:27
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
04:15
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1016,3 hPa
Klockan:
09:09
Lufttryck - Max:
1013,9 hPa
Klockan:
23:21
Lufttryck - Min:
1013,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:10
Sol upp: 08:05
Sol ned: 15:43
Skymning: 16:37
Dagsljus: 09:27 tim:min
Dag längd: 07:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:10
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 09:24


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilderna.

         

Av Jan Sandström - 4 februari 2021 08:59

Torsdag den 4/2


Igår blev en tidig morgon och vid halv 7 var vi på rull söderut.

Ett smolk i bägaren var att jag upptäckte att värmen lagt av i varmförrådet i stugan, så alternativ 1 var att åka dit och försena resan några timmar eller ett dygn.

Låta allt vara och hoppas på en tidig vår eller som jag gjorde skicka ett massbrev med bön om hjälp från barnen.

Erik nappade och åkte upp med ett fläkktelement i reserv.

Där upptäckte han att ett av elementen, jag har två som ligger på olika säkringar som säkerhet men ett var trasigt och det andra för lågt ställt eller vad det nu var.

Så han ordnade värme, nu är problemet att tempgivaren har halvtaskig kontakt så igår såg jag bara att det stigit från nån kallgrad till +1,5.

I natt fick den en uppdatering och visar 

S, Varmförådet, K5   +5.8°C  48%  2021-02-04 01:55
 
Däremot glömde Erik släcka lyset i förrådet, eller om det var jag som missade det sist jag var dit och skottade. Såg det igår kväll när jag kikade i kameran.
 
I alla fall mötte vi ljuset på väg södetut och ett snabbt stopp vid Höga Kustenbron där jag frös ändan av mig på toaletten men fick en mugg kaffe i bilen.
 
Vidare söderut och över Sundsvallsbron, vädret var fint men väglaget var eländingt.
Såphalt på vissa ställen så trafiken flöt sakte men efter Sundsall var det fint och mitt i allt ropar Inger "ÄLG" och då såg även jag den.

 
En stackare som förvirrat sig upp på vägen på fel sida om viltstängslet och frågan är hur och var den hittade tillbaks ut i maturen igen.
Det hela hände på väg söderut på E4 söder om Sundsvall. Du kanske kan lista ut det av vägskyltarna.
Eljest har du GPS-koordinaterna i nederkant på filmen.
 
Nästa stopp Tönnebro där vi tankade 25 liter och gick sedan in och åt lunch.
Jag skulle ha tagit fisk jag också för det jag åt var ingen höjdare. Men jag blev då mätt.
Satte mig i bilen och letade reda på videon med älgen.
 
Vidare på ömsom fin väg och ömsom eländig med svartis i hjulspåren men lite på sidan var det snö.
Vi svängde av från E4 och tog väg 56 ned mot Sala där Inger såg en bolid eller stjärnfall i skymningen, klockan var ungefär tio över 4 så jag ska kolla om det blev något i kameran.
I Örebro hälsade vi på gamla grannar och fick en snapp te och kaffe, kika lite på deras solcellsinstallation som är på G
 
innan vi tackade och åkte vidare men nu i skymning.
Det blev mörkt och vägen mellan Örebro och Jönköping var fin men mörkerkörning är ingen höjdare.
Dock gles trafik så 20:05 landade vi här hos Tomas och Sara. Barnen låg och sov och vi pratade bara lite innan det blev sängen.
Inatt har jag sovit men kallt i rummet så jag måste kolla hur värmen fungerar i huset.
 
Upp lite efter 7 och först blir det efter morgonsysslorna rensa ett avlopp och så en liten lista med göromål.
Värdfamijen är på jobb och förskola eller ligger och sover.
 
Jobb finns och vad Inger ska göra vet jag inte.
 
-23 visar en termometer här men den är nog galen för nästa sekund visar den +30 grader.
-7,4 i fönstret är mer troligt.
 
Hemma i Umeå visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-04 09:30:10
Temperatur: -9,2 °C
Lufttryck: 1008,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 26 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-9,2 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
-7,5 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-12,9 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-13,5 °C
Klockan:
03:32
Lufttryck - Max:
1008,2 hPa
Klockan:
09:18
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
22:22
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,4 hPa
Klockan:
00:32

Dagens sol och måntider.
Gryning: 07:13
Sol upp: 08:08
Sol ned: 15:39
Skymning: 16:34
Dagsljus: 09:21 tim:min
Dag längd: 07:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:27
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:26

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 
 
och så här ser det ut, jag undrar hur kisse har det och om kattvakten är snäll men det tror jag hon är. 
     
 
Utsikt över Hovslätt i Jönköping och dom har ovanligt mycket snö här.
    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards