jans

Direktlänk till inlägg 2 mars 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 mars 2021 08:56

Tisdag den 2/3


Igår pulade jag på här hemma fram till lunch då jag och Inger först åkte och hämtade min lånebok.

Stephen Kings, Under Kupolen på endast 1180 sidor.

 

Så nu vet ni vad jag gör idag   


Efter att vi hämtat boken åkte vi till Vännäsby och åt smörgåstårta hos svåger och svägerska, vi satt inne men senare flyttade vi ut till altanen och lyssnade på takdropp, fast det tinade mer så att det rann från taket.


Hem och jag svängde in till Norrlands Kyl & Värmepumpar för att prata om min pump men det var ingen där förutom ute i verkstan där man jobbade med en lastbil, så vi åkte hem och då kom Anders förbi med takrakan så jag gick ut och drog isär den.

Jag som trodde jag lagat den förra gången jag lånat den men jag fick ändå ned en massa snö från altantaket mot gatan ståendes på snöhögen.

Sedan stegen upp på baksidan och skottade lite med spaden, frilade takstegen så att den inte skulle lossna som tidigare då den släppte i nocken och åkte igenom plasttaket.

Slutkörd gick jag in och en stund på soffan, då gick mina blåtandlurar sönder.

Slutade bara fungera, helt tyst men vid koll så laddade dem ochblev fulladdade fast jag fick inte igång dem.

Av någon anledning försökte jag senare att starta med laddaren inkopplad och dom startade och fungerade.

Det har jag inte kunnat göra tidigare att ladda och lyssna samtidigt.  

Då får jag ha dem vid sängen och lyssna med laddning igång.


Det blev middag, stuvade makaroner och fläsk (och två skivor falukorv) allt medan vi såg Kanaler och kärlek.

Inger gick till sitt efter programmet och jag kollade Netflix och såg att 

John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019)

fanns så jag startade filmen men som det ofta blir spårar filmer som fortsätter så här ut fullständigt.

OK en del fin action men det mesta dravel och... tja inget högt betyg från mig.

Ser dessutom nu att nummer 4 är på gång i år och även en femte film.

Jag vet inte ens om det då blir lönt att starta dem om det går lika utför som med den här.


I alla fall blev det sängen och en stund med ljudboken och jag har sovit med massor av knasiga drömmar.

Upp först klockan åtta och idag ska jag se om Skog & Trädgård har några snöslungedelar hemma, eljest blir det till att beställa från någonstans. Kanske får dem ta hem delarna.


Eljest blir det nog en stund ute på altanen, Erik ska komma förbi och senar en tjej som ska hämta en aktivitetsbräda jag gjorde till barnbarnen i Jönköping.

 

En enkel sak dom tydligen haft roligt med men nu ska några andra få leka med den.


Det ser ut att bli ännu en fin dag och det är förunderligt hur man glömmer tidigare väder vi haft med snö och blåst.

Snödrivorna sjunker och fort går det, vattnet strömmar utför stuprör och efter gatan.


Just nu 09:24 har jag +3,1° här utanför fönstret, som kallast inatt var det +0,6° efter ½7 i morse och det blåser en del och det tar på snötäcket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-02 09:15:10

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1008,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 4,8 m/s från NW,
i byarna 8,8 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 18,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
13:39
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
02:27
Temp - Min:
2,0 °C
Klockan:
22:44
Lufttryck - Max:
1008,7 hPa
Klockan:
09:10
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
01:09
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1001,3 hPa
Klockan:
12:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:55
Sol upp: 06:42
Sol ned: 17:01
Skymning: 17:49
Dagsljus: 11:54 tim:min
Dag längd: 10:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:05
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några morgonbilder, jag måste se om jag får igång kameran mot lillstugan idag. Får sitta här och pula på lite.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards