jans

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jan Sandström - 4 oktober 2012 09:50

Idag är det verkligen inte ljust, gråa moln och regn så långt ögat når, och det är inte långt i det här vädret.

På sin höjd 500 meter.


Mörkt ser det också ut för den västra länken de byggt här i Umeå.

Den går över "Änge" och det vet alla lite äldre Umeåbor att det är ett område som bäst lämpar sig till jordbruksmark.

Gammal havsbotten som det är och här bor även vi. Nu är det ganska bra utdikat men när vi grävde för plintar till altanbyggen så stöter vi på vatten på en meters djup.


Gamla nu bortgågna grannar berättade att när det byggdes här i slutet av 50 och början på 60-talet så skulle man gräva ned en oljetank (alltså en sån där rund sak som jordbrukare brukar ha ovan jord för diesel till traktorn (kommentar till er yngre)).

Man grävde ned den och fyllde igen, nästa morgon låg den uppe på marken.

Man grävde åter ned den och fäste med stålband i betong underst, nästa morgon låg den uppe på marken och den hade slitit av banden.

Nu grävde man ned den och fyllde den med eldningsolja på en gång och se det fungerade.


Så inte undra på att dem har problem med vägen redan innan den är invigd.

Mitt förslag är att den skulle byggts som en bro över hela Änge eller byggt den en bit längre västerut mot Kullaskogen, då hade det blivit en bättre anslutning mot fortsättningen söderut och inte som nu med "Holmlundskroken", den reumatikervärkta leden.


Jag har många gånger tänkt att vi skulle bygga en brunn för bevattningsvatten men det har aldrig blivit av men skulle inte vara så märkvärdigt svårt, inte för mig.

Inger som skulle gräva kanske protesterar.


Det blev inget fågelfrököp igår men idag måste jag få hem frön till fåglarna som ska äta sig feta inför vintern.

Dem kan ju inte gå över bron till Sätern oh bli tagna av trollet.


Nu blir det påtår.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2012 11:02

Måste bara lägga ut bilden Erik tog av katten som kastar sig ned från taket.

Den gick omkring typ 5-10 minuter innan den tog språnget ned från taket.

Det är från ett tak över någon cykelbod på Umedalen.

Nedanför fanns gräs och buskar.

Hur det gick vet jag dock inte men gissar att den klarade sig fint.

    
Hoppande katt fotad av Erik Sandström 2012-10-03  

Med tanke på att han tog bilden nu på morgonen den 3/10 2012 med maximalt tele och dessutom inzoomad i datorn blev det en skaplig bild trotts lite oskärpa.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2012 09:36

Det är inte bara jag som drabbats av reumatismens plågor.

Även den tilltänkta västra länken här i Umeå har fått reumatism, redan på ritbordet.

Men tanka på den kringelkrok eller i folkmun Holmlundskroken så verkar det vara reumatism så sned och krokig den vägen blir.

Det enda rätta skulle vara det föreslagna tunnelalternativet men politikerna vill dra vägen runt Prästsjön för att gynna det döende handelsområdet Klockarbäcken. Döende? det har aldrig blivit mer än två butiker där uppe, K-Rauta och Media Markt.

Frågan är hur länge dem orkar hålla ut i sin ensamhet långt ifrån alla andra butiker.

Sedan står vi där med en ringled som har reumatism i all framtid.


Idag ska jag, måste jag ut och handla.

Peter ska byta sin inköpta TV då den inte verkar fungera riktigt som den ska. Sedan ska jag köpa ståljärnen Erik ska ha till sina fotoväggar, behöver ändå köpa in första omgången solrosfrön m.m till småfåglarna.

Det är hög tid att börja mata dem men i år är jag lite sen med starten. Jag undrar hur många 100 kg det går åt i år.


Ta hand om småfåglarna, det gör jag.

Av Jan Sandström - 2 oktober 2012 14:22

Erik funderade och ville ha tavellister att ställa sina foton på efter väggarna.

Vi spånade och funderade hur man skulle göra så att inte bilderna vek sig och ramlade ned.

Första tanken var en list på t.ex 20x20 mm. där vi sågat ett smalt spår i med cirkelsågen.


En A3-bild är trotts allt ganska stor och är den då i stående format blir den ganska "ranglig" på en tavellist.

Till slut fick jag en sådan där lampa ovanför huvudet.

Magneter.


Vi köper lister av plåt eller något magnetiskt och hänger bilderna i dem.

På nätet hittade vi en firma som säljer plattstål i formatet 3*30*2000 mm, alltså 3 mm tjock, 3 cm bred och i 2 meters längder.

Några sådana ska jag framöver köpa in, dela i två delar, borra två hål med försänkning för skruvar.

Man kan antingen polera stålet eller lacka i de färger man själv tycker passar mot den vägg man ska montera dem.

Det återstår att se vad vi gör. Erik har ju betongväggar så det är lite svårt att slå in spikar i dem (se nedan).


Men för att göra det ännu bättre tändes ett lysrör över mitt huvud.

Varför sätta upp dessa stänger?

Jag tog en magnet och testade mot en vägg hemma och den fastnar på några ställen där det sitter spikar bakom tapeten.

Så innan vi nästa gång ska tapetserar om hemma ska jag slå in pappspik (sådan där kort med stor platt skalle) på strategiska ställen på väggarna.

Där kan man ha en osynlig upphängning för foton, en stark magnet håller upp förvånansvärt mycket.

 

Bilden av Gunnar är i A3 och tjockt fotopapper men en liten magnet håller lätt upp det.

Magneten har Erik köpt på Internet men vet inte nu var.

Vi har olika stora magneter från stora puckar till små avlånga. Alla väldigt starka för sin storlek men samtidigt sköra, dem spricker om man slår ihop två lite för kraftigt.

Men Clas Ohlson har tavelmagneter, dock inte lika starka och små.

Jag vet inte hur den där magnetfärgen man kan måla på håller, OM det går att hänga ett tungt foto på den.

Tror mer på spikarna.

ONT

Av Jan Sandström - 2 oktober 2012 11:30

Jag har bara så   ont i fingrarna idag så det blir inte så mycket skrivet för stunden.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2012 14:33

Ja nu är Peter hemma igen med nästan allt som rymdes i den lilla ettan.

Tänk vad man kan få in på så litet utrymme   

Nu kivas det bara mellan Peter och Maria om att bo i Eriks gamla rum.

Och jag är helslut av allt springande och bärande.

Av Jan Sandström - 1 oktober 2012 09:17

Kul att Inger vill åka till Norge för nu ska hon tydligen studera Norska.

Hon har lånat en ljudbok på Norska  

Jag tyckte titeln var lite konstig när jag skulle skriva in den.

Det var boken av Anne Holt som heter "Sannheten bortenfor"


Peter ringde igår och undrade om jag är hemma med bil och släp vid 11-tiden.

Nu kommer han och Anna hem igen efter en tids boende på egen hand i andra hand.

Tur att det inte är mer än säng, TV och en del andra smågrejor, eller en massa smågrejor.

Vi bör få med allt på en körning eljest är det inte långt att köra en tur till från Haga till Västerslätt.


Vi fick i alla fall prova på att bara ha ett barn hemma i 10 dagar.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards