jans

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jan Sandström - 5 oktober 2014 18:11

Det har varit en lugn skön dag här hemma, lite tid vid datorn, några timmar i soffan med katten och jag hann läsa ut boken.

Ett antal muggar kaffe och nu är kyckling med nudlar på värmning i micron.

Lite TV-tittande på sidanom monitorerna, eller snett ovanför sittet min TV.


Ska se vad jag har för gamla bilder uppladdade att visa er.


Jag tror inte den här bilden är så avslöjande då det är ganska dålig upplösning att man inte ser några intima saker.
Det är väl bara ni tre som känner igen vilka ni är, men visst var det kul med vattenspridaren ock kallkällvatten med en temperatur några grader över noll.

 

En helhetsbild av stugan då den var nyköpt och brorsan hade husvagnen hos oss.

 

Vi fick en hare på besök som åt vitklöver på gräsmattan varje eftermiddag, mätt och belåten sträckte den på sig så han blev en meter lång tror jag.
Det gula var det förråd som fanns vid köpet, man fick fälla ihop gräsklipparen för att få in den och det var byggt av spånskiva som ruttnat upp totalt till sågspån.

 

Innan vi hade egna barn byggde jag en gunga och var naturligtvis tvungen att testa hållfastheten själv, sedan satt den där i harrans många år, säkert 20-25 år. Det blev en trägunga och en däckgunga.

 

Syskonbarnen Petra och Mikael busar efter vägen, snödrevskyddet är borta sedan länge och ängen igenvuxen men det röjs nu i den till hästhage.

 

Det ser ut som att jag tar lite videris i diket, ladan där borta skrev jag om tidigare att den rasat ihop, nu är det tät skog med ris på hela ängen. Jag vet inte vad det är som skymmer på bilden.

 

Jag tror det är syskonbarnen Petra och Monika som leker på en sten i skogen och Mikael och Marlene sitter till höger och på den nedre bilden.

 

Skogen var liten och gles när vi köpte för 34½ år sedan.

 

Förr i tiden kunde barn roa sig i skogen utan mobiler och datorspel   

 


Jag vet inte om vi var barnvakt åt syskonbarnen eller om familjerna var på besök med föräldrarna.
Det var vanligt att vi fick besök när stugan var nyköpt och det är väl så det brukar vara.


Vill man veta hur stor släkt man har så köp en sommarstuga.   

Av Jan Sandström - 5 oktober 2014 10:23

Söndag den 5/10


Igår stack jag ut och köpte lite solrosfrön och jordnötter till mina små tomtfåglar.

Och de är så tacksamma säger de.

Linbanan är uppe och nötburen framme.

 

 

Sedan gick dagen som den brukar, datorsurf, datorarbete med att kolla bilder och så en stund i soffan med boken men utan kisse i knät.

Han låg på sängen och sov och det gör han nu också men inatt spv han ute största delen.

Jo så gick ju min klockradio sönder eller den trilskas med att inte fungera fullt ut, den bara sprakar och låter illa och till sådant ljud vill man ju inte vakna så jag beställde en ny på nätet.

Kunde åkt in till stan och köpt men då skulle jag måsta betala parkeringsavgift och nu skickar Kjell & Co fraktfritt.

Beställde även ett laddställ till min mobil.

Jo jag letade efter Willian de Great eller gågubben som ungarna kallade han.

En man som gick runt omkring i världens alla länder och vi träffade på han söder om Skellefteå 2001 när han var på väg genom Sverige på väg norrut.

 

Men hur jag än letade och sökte på nätet hittade jag ingenting om han men jag vet att tidningen skrev om han när vägen gick förbi Umeå i juni 2001.

 

Det är Peter och Maria som är fotade med William.


I natt har jag sovit skapligt gott, riktigt gott med tanke på att jag inte är riktigt uppåt och får vissa grubblerier när det ska sovas.

Men ett par timmar med ljudboken gör en trött men jag har drömmt inatt, massor av konstiga saker som jag egentligen inte kommer ihåg så mycket av, inte mer än att det var rörigt och omständigt. Jag klättrade och hängde i händerna någonstans.

Kanske därför det kliar så förbaskat i vänster hand, runt tummen där jag fick getingsticken så jag har smort med kortison och xylocain (bedövningssalva).


Idag, inget inplanerat, bilen har Erik och Inger jobbar men har ledigt tre timmar i eftermiddag.

Jag ska väl kolla igenom foton och sammanställa ett litet bildspel till min 60-årsdag som är om 24 dagar.

Kanske är det något på TV att se eller snegla på, som nu är det Åsa-Nisse på Mallorca, för hundrasjuttiofjortonde gången på Global.

Men det är mest för ljudet den är på och så är det inga reklamavbrott på Kanal Global.

Det är bättre än att höra på radio för där har det mest blivit skit och dravel nu för tiden.


Vädret är inte mycket att hurra över.

Gråmulet och regnet hänger i luften om det inte rent av duggar lite. Gunnar va ganska blöt när han kom in tidigare i morse.

Temperaturen är bra med 11° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-05 10:45:04

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1019,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,5 m/s från S,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 366,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,3 °C
Klockan:
08:12
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
12:34
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
05:47
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
03:53
Lufttryck - Max:
1019,6 hPa
Klockan:
10:44
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1016,0 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
00:18


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:11
Sol upp: 06:58
Sol ned: 17:55
Skymning: 18:42
Dagsljus: 12:31 tim:min
Dag längd: 10:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:01
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 02:02

Så här trist ser det ut i björkarna nu men vad kan man vänta sig i oktober, skönt att vi inte har en massa snö men det komer nog det med.

 

Jag måste försöka få igång min webbkamera igen.

Lättare att få bilder av trädgården då.


Nu det vanliga, förmiddagskaffe men jag har funderat på vad det är för ost som heter "Fruk" och alla äter på mornarna.

Fruk-ost   den va dålig men särskriver man kan det ju bli så där galet.


Kaffe går inte att särskriva, tror jag.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 4 oktober 2014 12:47

Nu har jag varit ut och handlat lite fågelmat till mina tomtfåglar.

40 kg solrosfrö och 30 kg jordnötter bör väl räcka oktober ut, nästan.

 

Nu är ordningen återställd inför vintern.


När stugan var ny i vår ägo skulle mycket göras, en gammal rök hade vi inte användning av så den grävdes bort.

 

Lägg märke till den fina granen bakom mig, nu är den runt 8 meter i diameter längst ned, ja inte stammen utan grenarna   

Den finns med på andra bilder jag lagt ut i sommras.

 

Potatislandet var stort och tungjobbat för bonden hade haft sin nedfart till åkern på landet men nu tog vi tillbaks jordbiten.

Tidigare ägaren fick odla i ett hörn på åkerbiten men vi ville ha något eget och när vi nu ägde jordplätten så.

 

Det var tung lerjord och svärmors lilla jordfräs fick kämpa tappert och en kall öl av märket Sankt Olof smakade gott, ett ljust lättöl som bryggdes av Till inne i Umeå.

 

Det är svågerns släpvagn och vår första bil "Berta" som syns, tyvärr fanns inget drag på den bilen så andra fick hjälpa oss ibland.


Av Jan Sandström - 4 oktober 2014 09:56

Lördag den 4/10


Morgonen började lite annorlunda.

Min klockradio som jag haft i säkert 20 år har börjat tackla av.

Konstigt för den har fungerat tidigare.

Den som en gång lämnades in till min verkstad men skulle bli för dyr att laga för kunden.

Men jag fick tag på en begagnad transformator som passade och sedan har den snurrat på vid min säng.


Nu gjorde jag en beställning på en ny klockradio från Kjell & Co

Det blev en Philips (Art nr: 33917) Philips klockradiomed USB-uttag för laddning av det man vill ladda.

Samtidigt köpte jag ett laddställ till min mobil.


Handen känns bra förutom att det kliar frenetiskt på det förmodade andra sticket, jag hittade ju en gadd som satt fast på ovansidan av handen igår.

Jag blev ju som bekant getinstungen i vänster hand när jag tog i en kundvagn på Coop forum då jag skulle följa med Peter och Anna.


Inatt har jag sovit skapligt gott, det var varmt så Gunnar har sovit utomhus största delen av natten.

Nu ligger han inne och sover på min säng.


Idag ska jag kolla upp fågelfröna för nu behöver jag, fåglarna är och knackar på mitt fönster och vill att jag ska fylla på automaterna.


Vädret är sisådär, gråmulet och regnet hänger i luften och det är bra det, bra såvida att det hade varit värre om det ramlade ned.

Temperaturen är +10,7° på altan och väderstationens Aktuella värden:
2014-10-04 10:00:05

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 365,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
11,1 °C
Klockan:
23:30
Temp - Min:
9,4 °C
Klockan:
03:53
Temp - Min:
-2,0 °C
Klockan:
05:15
Lufttryck - Max:
1012,2 hPa
Klockan:
09:46
Lufttryck - Max:
1016,6 hPa
Klockan:
01:52
Lufttryck - Min:
1010,5 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Min:
1010,6 hPa
Klockan:
22:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:08
Sol upp: 06:56
Sol ned: 17:59
Skymning: 18:46
Dagsljus: 12:38 tim:min
Dag längd: 11:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:45
Månfas:
Växande gubbe
Moon
Måne ned: 00:29

Bilder får ni senare idag för nu ska jag ta en kaffetår innan jag åker ut till Granngården.


Godmorgon

Av Jan Sandström - 3 oktober 2014 20:00

Nu börjar handen bli användbar igen, det gör fortfarande ont i den och främst tumgreppet men jag kan använda musen lite försiktigt.

Så vad ni än gör, bli inte getingstucken, det gör jävligt ont och det är inte värt det.

Jag vet för jag har fått 3 eller 4 stick i sommar.
Sist jag blev stucken var för säkert 30 år sedan.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2014 15:46

Jag kanske får tillbaka handen så småningom men än har jag ganska ont i den.
Jag har i alla fall haft en skön stund i soffan med Gunnar i knät men nu har han lagt sig för sig själv.

Jag ska gå på toa och sen göra mig lite mer kaffe.

Av Jan Sandström - 3 oktober 2014 13:37

Jag tror jag fick ett till stick i vänster hand för senare ure i bilen så satt det en gadd på ovansidan mellan tummen och pekfingret.

det första tog på insidan vid tummen.


Men jag vet inte vem som har något emot mig och inte vill att jag ska få fylla 60 i slutet av månaden.



Av Jan Sandström - 3 oktober 2014 12:20

Är med Peter och Anna på Coop forum och vad händer när jag tar en kundrullator, jo jag blev stucken av en geting i handen.
Tredje gången i år.
Hur stor är chansen för det.

Det brinner i handen.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards