jans

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2015 09:32

Måndag härliga måndag den 12/10


Igår vaknade jag i stugan.

Återlämnade ett trinettkök som inte fungerade och sedan åkte Inger in till stan för att jobba. Hon körde Anders bil vi lånat.

Jag packade ihop och gjorde höst, tog bort sandfiltret och pumpen till badtunnan men tunnan får ha vattnet kvar en vecka till.

Det blev en hel del lastande på släpvagnen, snöslungan, sågen, två julgranar och pirran fick komma hem.

Gunnar fick även förja med hem och här blev det intressant att kolla sitt revir för han gick iväg en runda innan han kom hem och lade sig att sova.

Jag satt ute i solen och drack kaffe och löste korsord men så fort solen dalade bakon hustaket blev det kallt.


Mitt R-90modem från Net1 fungerar inte här hemma heller så då är det mest troligt ett modemfel såvida inte hela deras när ligger nere sedan fredag morgon.

Jag har mejlat deras support för rådgivning.


Sedan blev det sitta inne och mesta tiden med en kelsjuk Tristan i mitt knä.

       


Lite TV-tittande samtidigt med datorpyssel och klia Tristan, Inger kom hem. Jag städade kattoorna men de har bara gått på en av dem. Gunnar låg inne och sov men gick ut igen.

Gick isäng med ljudboken.

Gunnar har sprungit ut och in inatt, Mirabel jamat och velat ha tonfisk men hon har fått sin ranson.

Så det blev en natt där jag sovit halvtimmar i stöten.


Steg upp och åt frukost men känner av en allergi, näsan rinner och jag nyser som om det var pollen i maj. Tänk om det var det ändå, Maj månad igen med sommaren i antågande.


Inger har jobbat i 25 år, dags att hon får semester då.

Men non får sin present av kommunen och efter lite efterfrågningar ska det fungera att vi kan göra en resa till Norge med bil eller MC och bo på hotell för pengarna hon får.

Guldklocka är inget hon vill ha då hon inte haft armbandsklocka på hur många år som helst.

Men inom tre år måste vi/hon ha hämtat ut gåvan.


Så nu får jag sätta mig och planera in en lämplig resa och sydnorge är något som lockar.

Men inte säkert att det blir dit.


Idag inget planerat mer än att hämta Anders på flyget i eftermiddag någon gång och hämta ut mitt paket på Preem.

Borde rensa i cykelboden och vända på hojen och ta ut batteriet inför vintern,


Det ser ut att bli en fin höstdag igen, det var så igår.

Just nu +3,8° på altan och väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-10-12 09:45:04

Temperatur: 9,8 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 85 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,4 mm
Året: 571,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,8 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
16:34
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
06:57
Temp - Min:
-4,0 °C
Klockan:
04:54
Lufttryck - Max:
1014,0 hPa
Klockan:
08:09
Lufttryck - Max:
1014,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1013,4 hPa
Klockan:
05:05
Lufttryck - Min:
1012,8 hPa
Klockan:
14:36


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:30
Sol upp: 07:18
Sol ned: 17:32
Skymning: 18:19
Dagsljus: 11:49 tim:min
Dag längd: 10:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:27
Månfas:
Nymåne
Moon
Måne ned: 17:28

En trädgårdsbild.

 


Nu måste Inger dammsuga tangentbordet som fått päls. Jag ska plocka ur mina MC-kläder.

Sedan kaffe.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards