jans

Alla inlägg under juni 2016

Av Jan Sandström - 2 juni 2016 08:42

Torsdag de 2/6


Idag är jag glad, sprängde 10-kilosgränsen, har alltså gått ned mer än 10 kg

och det på 3 månader.   


Nu är det nästa 10 kg, eller så nycker det nu blir.


Men igår var det en lugn skön sommaedag med värme och åska runt omkring men inte här hos oss.

Ganska skönt det med för det är ett omak med åskan och alla sladdar som ska dras ut.


Jag företog mig en kortare promenad och det gick bara bra men jag måste börja lungt och försiktigt.

För jag vill verkligen inte ramla dit i det här eländet igen med diskbråck.


Jag satt och låg ute mest hela gårdagen men frammåt 21-tiden gick jag in och såg , eller jag hoppade en hel del i filmen från Netflix.

Det var en skitfilm om monster i New York som raserade staden och åt upp folk allt filmat från en enkel handkamera. Kommer inte ihåg vad den hette.

Men det måste vara hemskt att bo i Amerika då allt sånt där hemskt händer där borta.

Aldrig händer det något i LKABs gruva i Kiruna.

Så jag hoppade frammåt ganska många gånger.


Gick isäng med ljudboken och sov som vanligt gott.

Väcktes 6 och tog min medicin  men lade mig att sova igen utan att kolla något mer.

Det gjorde jag senare då det blev morgon så ½8 testade jag blodsockret som låg på 7,0 och vikten otroliga 84,4 kg


Idag blir det en promenad eller om jag ska våga mig ut på cykeln men mitt på dagen har jag tid för besiktning av bil och släpvagn och det blit nog Maria som får köra med min hjälp från passargerarsätet.

Det blir som en lektion för henne att köra med släpvagn.


Eljest inget inplanerat, Inger börjar jobba igen efter en veckas semester och det är fortfarande sommarvarmt så det blir väl en dag ute i trädgården.


Solen skiner men det är lite moln på himlen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-02 09:15:10

Temperatur: 23,3 °C
Lufttryck: 1034,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från ESE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 23,3 °C
Inne hos oss. Temp: 23,5 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,3 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
28,2 °C
Klockan:
10:41
Temp - Min:
12,2 °C
Klockan:
02:35
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:15
Lufttryck - Max:
1035,1 hPa
Klockan:
08:48
Lufttryck - Max:
1035,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Min:
1033,4 hPa
Klockan:
00:59
Lufttryck - Min:
1032,8 hPa
Klockan:
21:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:37
Sol ned: 22:40
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:03 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 57s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:52
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:36

och så här ser det ut  

Och så här ser jag ut, men jag ligger inte utan sitter i solstolen med en kudde bakom huvudet.

 


Nu ett toabesök och kanske en kopp kaffe innan jag tar en promenad bara mobilen är laddad.

Det blev en miss inatt då jag tydligen kom åt strömbrytaren på skarvdosan då jag ställde undan den här bärbara datorn.

Eller så tar jag en skn höneblund här ute i värmen, nu har jag dragit ned ytterligare på smärtstillande och jag tror det är det jag känner av eller om det är högt blodsocker.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 1 juni 2016 18:31

Men jag tror inte att åskan håller i sig ända hit till kusten.

 

Man ser det på färgerna på blixtarna, vita nyligen och gula sedan röda bakåt i tiden.

Kul att se och jag fick några varningar i mobilen, då är det närmare än 25 km från mig-

Intressant att följa emellanåt.

Kolla själv på http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php?map=11


Men vad var det min mor sa, och andra förr i tiden att åskan går alltid två gånger och andra gången går den hårdare.

Den går mot vinden och kommer den från fjällen mot havet far den med värmen.

Går den från havet mot fjällen kommer den med värmen.

Och att åskan går aldrig över rinnande vatten.


En del kan det nog ligga lite sanning bakom men eljest tror jag inte mycket på de gamla talesätten.

Men nog ser det lite lurt ut där borta åt väster mot Vännäshållet.

 

Av Jan Sandström - 1 juni 2016 18:14

En är på Gunnar ute i trädgården och den andra är på Anders nylaggda cykelplats-

Men båda har ljud från vårruser eller var det blodomloppet.

I alla fall något vi får stå ut med här då de har arrangemang på Noliaområdet någon km österut.

Men det var nästan så här då det var brännbollsyran borta på Mariehem, då tänker man på de som bor i närheten och tycker synd om dem.

Det var ju en insändare i tidningen om att de inte kunde sova före 02 på natten p.g.av detta liv och höga volym som jämt ska vara.


 

Anders gjorde ett snyggt jobb.


 
 

Av Jan Sandström - 1 juni 2016 17:13

Just nu har det börjar småregna men inte mer än att min kära hustru fortsätter ute i trädgården.

Se man å, nu slutade det visst lika fortsom det började.

Men inåt landet går åskan och det såg tidigare  ut att dra igång här oskså men de svarta molnen försvann i intet.

 

Mellan Bjurholm och Åsele går den ganska ordentligt.


Det blev lite svalare men ganska skönt åndå.

Hag satt ute på södersidan, men det blev varmt så jag gick in och lade mig på sängen en stund, där sov jag och Tristan bredvid varandra säkert över en timme.


Väderstationen här visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-01 17:15:10

Temperatur: 21,5 °C
Lufttryck: 1033,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 21,5 °C
Inne hos oss. Temp: 24,7 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
28,2 °C
Klockan:
10:41
Temp - Max:
27,6 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
1035,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
02:43
Lufttryck - Min:
1033,3 hPa
Klockan:
15:27
Lufttryck - Min:
1033,9 hPa
Klockan:
19:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:37
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:58 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:02

Kontentan av regnskuren blev ivriga myggor men även att Gunnar kom strosande hem igen där han åt lite mat för att direkt ge sig ut igen.


Jag ligger här ute på soffan och löser korsord, försiktigt då naglarna har fått ny färg.


Nu över till studion...

Av Jan Sandström - 1 juni 2016 12:21

SVT 1, 15:10--16:55 Bull Durham (1988)

Medverkande:Kevin Costner, Susan Sarandon, Tim Robbins. Mer

 

Amerikansk långfilm från 1988. Crash och Annie är båda måna om att de unga löftena i baseballaget Durham Bulls får den rätta träningen och behandlingen - och speciellt säsongen nya tillskott Nuke. Det gamla proffset Crash står för den tekniska spelträningen - Annie å sin sida har helt andra metoder för att styrka killarna. Regi: Ron Shelton.


Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 1 juni 2016 10:19

Men det är för varmt så det var skönt i skuggan från träden i parken jag gick runt, gick även och tittade ned i ån och det blommar så fint.

Men även det som är dött kan vara fint.

Nu har jag snurrat på bilden, mobilen gör inte rätt alla gånger.

 

Av Jan Sandström - 1 juni 2016 08:30

Onsdag den 1/6


Igår hade vi besök här ute på gatan, Anders tidigare jobbarkompis kom förbi med sin husbil, vovve och katt i förrgår och han övernattade här.

Sedan blev alla bjudna på frukost och några kelades det med.

       

Det skulle ji bli små bilder men jag tryckte fel. Ids inte ändra dem.


Sedan kom Emil med föräldrar förbi och jag fick skjuts av Inger till kiropraktorn som gav mig en skön behandling och hon sa att det såg bra ut.

Inngen ny tid utan jag får ringa om två veckor ifall det inte känns bra men sköter jag mig så ska det ordna sig.

Det knakade inte alls lika mycket som förra gången och jag har inte lika ont efteråt som då.

Efter en halvtimme var jag klar och i det fina sommarvädret började jag gå hemmåt medan jag ringde efter "taxin".

Jag strosade sakta på och han gå 600 meter då Inger kom och hämtade mig.

Hade jag haft mina riktiga skor skulle jag og ha kunnat gå ända hem.


Kvällen blev lugn dåå alla åkt ut och hem, jag satt ute länge innan jag gick in och kollade matinéfilmen men jag såg den inte utan raderade inspelningen.

Startade en som det visade sig en serie som heter iSombie, måste vara gjort av Appel då den heter npgot med "i" i början, ifån, ipad m.m


Gick isäng och det blev som vanligt.


Morgonen även den som vanligt, testade blodsockret som var 7,0 och jag vägde 85,1 kg. Det går åt rätt håll men ibland tar den ett steg uppåt för att senare rasa nedåt igen.


Idag den 1.a juni och det är sommarvrme men det varnas för åska i eftermiddag så mina planer är att ta en sakta promenad nu på förmiddan.

Egentligen skulle jag redan ha varit ut innan det blir för varmt men det får gå det också. Det doftar så ljuvligt på morgonen.

Frukosten tog jag ut på norrsidan men det kom så mycket mygg att jag gick in igen en stund.

Nu sitter jag mot söder och snart blir det för varmt här under altantaket, men jag har min sköna stol här där jag mer ligger än sitter.


Eljest inga planer men det kaske kan bli en tur ut och handla beroende på hur jag känner mig.


Solen skiner från  en molnfri himmel och det är vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-01 08:45:10

Temperatur: 25,6 °C
Lufttryck: 1034,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 58 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 25,6 °C
Inne hos oss. Temp: 23,3 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,6 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
27,6 °C
Klockan:
11:22
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
03:43
Lufttryck - Max:
1035,4 hPa
Klockan:
01:46
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
02:43
Lufttryck - Min:
1034,1 hPa
Klockan:
07:35
Lufttryck - Min:
1033,9 hPa
Klockan:
19:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:39
Sol ned: 22:37
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:58 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:02

och ett par bilder från min plats.

 

Egentligen skulle man sätta sig där under lönnen med en kall öl, fast det får bli ett glas kallt vatten istället.

Vet du hur många kalorier en öl innehåller     Men vem brye ig om det när det är varmt ute och ölen kall.


Det var väl allt för stunden, nu ska jag byta om och gå en sväng, det blir väl bara runt kvarteret igen.


Godmorgon.
 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards