jans

Alla inlägg under juni 2016

Av Jan Sandström - 9 juni 2016 09:53

Torsdag den 9/6


Igår var en jäkla dag.

Satt på tok för mycket i köket och strulade på med en ny begagnad dator åt Inger.

Ute blåser ochstormar det. Jag har värk men det vill jag inte erkänna för mig själv.


Men de flesta problemen löstes förutom att koppla min laserskrivare vid NAS:en, en HP Laserjet 1200 från förra seklet, eller var det förrförra och det är Win 10 på daorn

Det fungerar ju här på min laptop så det enda som skiljer dem åt är att min är en 32-bit och Ingers 64-bit.

Erik hjälpte till och fick till några problem men skrivaren gick nog även han bet på fast han kom ändå så långt att utskriftsritiner installerats men några papper kommer inte ut ur skrivaren.

Kontentan blev att jag fick ont i ryggen, humöret svängde och jag blev trött i huvudet så jag gick och lade mig på söngen och sov en höneblund.

Jag höll även på med E-post och försökte flytta kontakter från Win Live (som upphör) till Modzilla Thunerbird som barnen rekommenderat.

Jag rekommenderar inte det, inte nu i alla fall för det verkar struligt.

(Ja ja jag är en gammal gubbe idag).


Senare på kvällen såg jag och Inger ett avsnitt av "Där man kan bo" och Inger fortsatte med Shetland men då gick jag isäng och fortsatte strula på med E-postprogrammet utan att lycks bättre så det blev ljudboken en stund.

Jag tror ändå att jag sovit skapligt inatt.


I morse tog jag bara min medicin vid 6, kelade lite med Gunnar som låg mellan oss och ville ha uppmärksamhet.

Somnade om till ½8 då jag kissade, kollade sockret som låg på 6,2 mmol och vikten som är nere på 83,8 kg.

Det går utför med mig men så går jag omkring och är hungrig jämt och lättretad men det försöker jag tygla.


Idag måste jag ta en promenad även om jag nu har ont i ischias igen, det blev för mycket sittande på köksstolen igår.

Bara det slutar blåsa.


Eljest inga andra planer för idag än att försöka få ordning på datorerna, kanske se någon film och så ta en promenad, men den blir senare i eftermiddag.


I morgon har jag tid hos diabetessköterskan och får höra hur jag skött mig med blodsockret, viktnedgång som non ville att jag skulle göra ska hon bara inte säga något illa om, då går jag ut igen och köper ett Wienerbröd eller två på Ullas kondis.

Det ska regna lite så det får väl bli ett paraflax då jag tänkt gå dit.


Inger håller på att sräda och då är det en som är nyfiken, det är Tristan.

Det ska kollas ned i varenda låda och kanske ska vindsluckan öppnas.

 

Men så kommer matte och förstör det roliga.


Idag ska det blåsa men avta lite senare i eftermiddag men samtidigt bli kallare och ev. regn.

Nu är dt 10-12 grader någonting och mestadels mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-09 10:45:11

Temperatur: 12,4 °C
Lufttryck: 1017,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 4,5 m/s från N,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 10,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,9 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 139,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,8 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
04:17
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
04:52
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
06:00
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
05:39
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
19:22


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:32 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:31
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:09

Men nu kaffe.


Godmorgon.



Av Jan Sandström - 8 juni 2016 14:26

Snart börjar den

Tristan övergav matte för mig :-D

Jag har suttit och kämpat med att installera en skrivare på en laptopp men det går bara inte.
Det är min HP laserjet 1200 som sitter till min NAS i kontoret och det är Ingers "nya" som ska anslutas och den har Windows 10 och är en 64-bitars.
Det är det sista som skiter sig.
Det är nog en för gammal skrivare.

Jag vet inte hur många drivrutiner jag provat med.
Jag får bara inte till det.
Så hon får skriva ut på min bläckstråle men den kräver att min skrivbordsdator är igång men då får hon färg.

Av Jan Sandström - 8 juni 2016 09:53

SVT 1, 14:35--16:25 Monsoon Wedding (2001)

Foto saknas.

 

 

Handling:
Delhi i norra Indien, nutid. Lalit Verma och hans hustru Pimmi förbereder sin äldsta dotter Aditis bröllop med Hemant, en ung ingenjör som arbetar i Houston, USA. Lalit är irriterad över den nonchalanta attityd som bröllopsarrangören, Dubey, har. Dubey blir förvånad över att han attraheras av Vermas unga husjungfru Alice. Aditi, som arbetar i en tv-studio, har vissa tveksamheter till bröllopet eftersom hon haft ett förhållande med sin chef, Vikram. Lalits niece Rita störs av ankomsten av Pimmis ...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 8 juni 2016 09:08

Onsdag den 8/6


Igår en dag som andra.

Satt ute och löste korsord, En annan Anders kom och skrev på hyreskontrakt på vår Anders lägenhet.

Sedan gick jag och Maria till ICA där vi köpte glass och annat.

Praktiskt med ont i ryggen för då fick Maria bära kassen.

Det blev 2260 meter och jag var svettig då vi kom hem precis till filmen började och det var skönt att få lägga sig på soffan.

Nu var det inte för att vi gått sakta som jag svettades utan det var kladdvarmt ute och jag hade väl för mycket kläder på mig.


Inger kom hem och sent åt vi middag.

Jag satte på en Falkenbergsrevy som var inspelad men låg även med datorn.

Tidigare påbörjade jag att göra i ordning en laptopp till Inger men det strulade, hade jag väntat mig något annat.



Gick isäng efter att ha kollat sockret och det låg kvar i påsen i skafferiet   

Mitt blodsicker låg på 7,4 mmol och vikten på 84,7 kg

Maria var ut och sprang nån mil och vi kollade henne före och efter. Före hade hon 4 mmol någinting och efter 6-7 någonting. Fult normalt.

Maria var ut och sprang nån mil och vi kollade hennes socker före och efter. Före hade hon 4 mmol någinting och efter 6-7 någonting. Fullt normalt.


Låg med ljudboken och nu somnade jag int ifrån men det hade börjat blåsa skapligt så det fladdrade i gardinen och markisen.

Somnade och sov ganska gott.


Vanliga morgonrutinen, Jag hade 6,5 mmol och vägde 84,2 kg, senare när vi steg upp och jag kissat e gpng till vägde jag 84,2 kg.

Det går utför med mig och det är bra, tror jag ska försöka nå mellan 75 och 80 kilo och det ska inte vara omöjligt.

Men det blir som det blir. På fredag får jag se hur jag skött mig.


Frukosten blev inomhus idag, inger satt ute en stund och jag fortsatte med datorstrulet.

 

Den vänstra är min, i mitten den nya = Anders gamla och den högra är Ingers dator.

Fick ont i ryggen av att sitta så det blev soffan och det här inlägget.

Tristan får nog för lite mat då han försöker äta upp Mirabell, det låter då så ibland på henne.


Idag blåser det, Inger ska iväg på ett födelsedagskalas his en jobbarkompis, jag vet inte om jag ids följa med.

Jag kanske tar en promenad istället.

Jag borde ta mig ut på MCn men det verkar så omständigt och idag är det inte väder för sådant.


Det blir väl också någon film i eftermiddag.


Jag et inte om solen ska skina eller om det ska mulna på och regna.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-08 09:45:09

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 1017,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från NNW,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 9,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
24,3 °C
Klockan:
13:32
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
04:52
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
03:22
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
05:39
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1016,5 hPa
Klockan:
00:27
Lufttryck - Min:
1016,4 hPa
Klockan:
23:30


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:29 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 53s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:13
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----

Så här ser det ut ute.

 


Kaffekoppen glömde jag på köksbordet men kaffesuget försvann.

Nu tror jag at det blir en höneblund eller så går jag och gör mig en ostmacka på rågkusebröd.


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 7 juni 2016 12:09

SVT 1, 15:10--16:30 Blondie Biffen och Bananen (1952)

Den här ska jag se, antingen direkt eller inspelad, bara ett regält åskväder kan stoppa mig  

Eller något annat.

 


Handling:
Biffen och Bananen är anställda av disponent Rudolf Carlman för att sköta dennes kapplöpningsstall. Biffen, stor och stark, älskar kött och travare; Bananen, spinkig men frän i repliken, föredrar vegetarisk kost och galopphästar. Anledningen till Carlmans intresse för hästar är innehavet av en konfektionsfirma. Tävlingssegrar ger firman reklam och kring banorna kan han visa upp sin senaste kollektion. I det senare syftet omger han sig med en skara vackra och välklädda mannekänger, bland vilka ha...Mer
 

Av Jan Sandström - 7 juni 2016 11:00

Tisdag den 7/6


Igår var det Sveriges nationaldag med allt vad den innebär.

För många en stor dag, för några en vanlig dag och för några få en... alltid finns det några som inte gillar den, tyvärr.


Jag åkte efter att hela förmiddan surfat runt och letat saker på nätet och hittade till slut lite behövligt.

Vattenkranarna (ventiler heter de) till badtunan fanns på Biltema, tror det var de sista och efter att ha sorterat hyllan fann jag två av rätt storlek.

Att inte folk kan lägga tillbaks saker där de tar dem, nej det slängs bara in på närmaste plats.

Slangkoppling i metall, den i plast höll inte.


Sedan över till IKEA-området och Kjelle.

Där köpte jag en termometer till badtunnan och en regnmätare samt lite krympslang, det går alltid åt hr hemma.


Hem igen efter att ha gått en liten bit, har för vana att då jag inte behöver bära så parkerar jag långt ifrån entrén. 360 meter blev det.

Här kom Emil med föräldrar på besök och även Erik kom så stora delar av familjen var samlad och barnen hade fixat fika.

Mazariner men bara 4 st. så far blev utan  men kladdkaketårtan fick jag en bit av 

Tidigare fixade Erik så att jg nu kan komma åt mina datorer här hemma var jag än befinner mig. Så nu kan jag sitta här ute på altan och köra igång en inspelning på min dator vid TVn.

Slipper alltså stiga upp och gå in

Jag skulle bara ha fixat en kaffekokare här ute på altan.

Det blev inte mycket sett av matinéfilmen då Erik höll på och jag fick besök, men det finns fler filmer att se.

Jag och Maria testde för ro skull blodsockret, jag fick sticka Maria i fingret   och hon hade hela 4,4 mmol och jag 8,0. Inte allt för mycket men det var före kladdtårtan.


Anders kom jektad hem efter att ha varit och hjälpt en kompis och lånat ut min släpvagn. Jag undrar var den nu är ute i landet men den komme hem igen.

Jag gick ut en promenade runt Västerslätt och hade kameran med mig denna snöna kväll men har inte valt ut de bästa bilderna att spara så här är några slumpvis valda bilder.

         

Jag stannade till och tog en hel del foton på vårt hus i kvällssol med flaggan i topp.

 

och den fina lönnen.

  .

Det blev 1130 meter på en halvtimme men så gick jag sakta och försiktigt.


Jag kom hem samtidigt som Anders kom och han skulle packa och åka norrut tillsammans med kompisar som flyttar.

Samtidigt är en annan Anders på väg ned hit för att hyra Anders lägenhet så vi tog fram ett hyreskontrakt på nätet.


Inger och Maria kom hem från ICA så de hann träffa Anders innan han gav sig iväg. Han ringde nyss och berättase att det var 15 mil kvar till Kiruna, nä han övernattade på vägen upp så det har inte tagit så lång tid att köra.


Jag såg en inspelad film senare på kvällen som heter Hallå Hallå, nästan som Masjävlar men inte mer än att jag kunde ligga och sortera filer på den här datorn.

Jag vet inte vad det är med Win 10 men det blir kataloger överallt i datorn och dubletter här och där samt på nått Cloud.

Försöker hålla allt så rent som möjligt men det är svårt ibland att jobba emot tekniken.


Gick sent omsider isäng med ljudboken en stund medan jag sprattlade med benen och stretchade.

Det har gett resultat för nu är jag mer rörlig och musklerna har blivit kraftigare. Nästan en månad i sängen har märkts.

Diskbråcket tror jag har gett med sig men jag tar det ändå lungt, kanske försiktig i överkant men bättre det än att ramla dit igen.

Men nu är jag då uppe hela dagarna, nästan i alla fall.


Sov ganska gott även om jag hade ledvärk igår med men nu har jag återgått till den lägre medicineringen igen.

Väcktes som vanligt klockan 6.

Hittade inte min sockermätare så jag gick upp och tog den gamla som visade 6,8 mmol och vägde mig på 84,5 kg.

När jag kröp isäng hittade jag min mätare och klämde ut mer blod ur fingret, då fick jag 8,1 mmol.

Men som Anders sa så är det upp till 10% felvisning på mätarna så det kan nog stämma.

Man ska inte tro allt för väl på dessa mätare utan bara ta det som en fingervisning.

Gunnar kom in och vi somnade om båda två

 

och vaknade lpngt senare men jag låg kvar och kollade nätet på mobilen innan jag steg upp närmare ½10

Kissade igen och vägde mig för ro skull igen med 84,2 kg.


Gjorde frukost ch det var så tyst i huset. Maria, Tristan och Misabell sov tydligen.

Smög ut och kikade av en händelse i sovrumsfönstret och där sarr Gunnar så in och bädda sängen och Gunnar fick komma ut till mig här.

Nu har han gått iväg någonstans, vet inte vart.


Idag sk jag och Maria ta en gemensam promenad til ICA på Ängesvägen, hon ska bjuda mig på glass men jag vet vem som får betala. Det blir allt Inger det.

Men om det blir före eler efter att den där Anders kommer hit för att skriva på hyreskontraktet vet jag inte.

Det blir nog senare i eftermiddag.

Eljest inga planer för dagen mer än promenaden.


Solen skiner och det är tunna molnslöjor på himlen men det blåser lite, det var kallt men nu har solen kommit hit till mig och det är nästan för varmt.

   

Det syns att det blåser högt där uppe och ibland kommer lite mer moln ivägen

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-07 12:00:09

Temperatur: 21,5 °C
Lufttryck: 1025,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 21,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
11:18
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
03:15
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
01:28
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
11:46
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:26
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:25 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:38

Kaffe har jag druckit och snart är det dags för lunch.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 juni 2016 08:53

8:51!!!
Men så skönt.

Av Jan Sandström - 6 juni 2016 09:51

SVT 1, 14:20--15_55 Vi tre debutera (1953)


Handling:
Den unge sjömannen Ludvig Lans har tillbringat en tid på sjukhus i Stockholm. I hamnen ligger "S/S Patricia" med de forna kamraterna ombord. Det finns plats för Ludvig om han skulle vilja mönstra på, men han väntar på besked från det stora bokförlaget Ferdinand Lundblad. Dit har han skickat dikter som han skrivit om sina erfarenheter från sjölivet. Sitt uppehälle tjänar han hos AB Svensk Plåtemalj, där han är springschas. En dag kommer ett brev från förlaget; man ber om ett sammanträffande. Lu...Mer
 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards