jans

Alla inlägg under juni 2016

Av Jan Sandström - 18 juni 2016 12:10

Det regnar ordentligt.
Tur att jag gick min promenad i morse.

Gunnar kom nyss in och åt lite mat men skulle promt ut igen men vart han gått i det här vädret vet jag inte.
Jag tycker att han ska komma hem och ligga i mitt knä.

Av Jan Sandström - 18 juni 2016 08:05

Lördag den 18/6


Igår regnade det men det skulle hålla upp så jag var optimistisk och åkte till stugan där jag trodde att jag skulle kunna byta ventilerna som frusit sönder på badtunnan.

Och det höll faktiskt upp, i 2 minuter tror jag så det blev inget ventilbyte.

Men jag fick skruva upp nya regnmätaren. Men gav mig inte tid att se om den fick kontakt med enheten inne.

Det började regna och det skulle jag ju ha kollat innan jag skruvade fast den då jag troligen måste öppna och ta ut batterierna en stund.

Nästa gång kan jag göra det.


På väg hem såg jag att "han som köpt Pias hus" var där och renoverade så jag stannade och pratade en stund med han.

Det blir fint när han väl blir klar men det är ett stort jobb han tagit på sig att renovera den gammla timmerkåken.


Jag fotade lite vis kurvan på vägen ned men har bilderna kvar i kameran så jag kommer inte åt dem just nu här på soffan.

 


Men på vägen upp tror jag att jag körde på en liten fågel och det har gjort mig lite ledsen när jag tänker på det.


Väl hemma blev det inte mycket gjort, satt ute och drack kaffe med Gunnar i mitt knä, han värmde skönt men.fick gå in efer ett tag då kylan vann.

Lade mig på sängen och somnade en stund.


Inger kom hem, middag som vi åt ute för nu var det varmare med 15 grader.

Jag satte mig på träningscykeln och avverkade 3 km men nu med motståndet på 3. Lagomt slut efter 8 minuter och en puls mellan 100 och 124, jag litar inte på den där pulsmätaren på cykeln.

Sedan såg vi två avsnitt av den norska serien "Där ingen kunde tro att någon kunde bo"


Det blev kväll med ljudboken en stund.

Släckte me efter ett tag började det värka i lederna, händer och knän värst så det blev svårt att somna men efter några timmar och några toabesök med kissande så måste jag ändå somnat.

Ibland blir jag så kissnödig när det värker.


Inger skulle upp 6 och jag gjorde min morgonrutin.

Blodsockret låg på 6,2 mmol och vikten på 83,9 kg. Omöjligt att komma lägre men rätt vad det är hoppar det nedåt på en gång. Så har det varit tidigare men vikten är inte det viktigaste, det är att jag har kontroll på blodsickret men jag har fått mycket bättre muskler och är vigare än i vintras. Flåset har säkert blivit bättre men det blev ju ett bakslagnär jag fick diskbråcket.


Jag steg upp efter en stund och gick en morgonpromenad då jag såg att det ska regba senare idag.

 

Sova kan jag ju göra när som helst idag.


Det blev en skön promenad över till Sandåkern men inte skulle då jag vilja bo där.

 

Väl hemma på Västerslätt igen såg jag att man ska ha hysvagn.

 

Två snäckor kan inte ha fel men det gäller att se upp, eller ned när man primenerar i efter ett regnvädet så att man inte kliver fel.

 

De där två krabaterna kilade över trottoaren på väg in mot en häck, den ena före och de andra 2 dm. efter i samma spår.

Parar sig snäckor och sniglar?


Vid det tidigare blåsvädret knäcktes tydligen det här trädet utmed ån, eller kan det ha varit lekande barn?

Men dagens barn klättrar väl inte i träd annat än för att få bättre mobilsignal och det behövs ju inte här.

 


Det var skönt att komma hem igen men Maria och katterna sover så jag får vänta med duschen.


Inga andra planer för dagen än att hålla mig lugn och dricka kaffe.


Det har inte börjat regna, eller har det det, ser dåligt ut genom fönstret, nej inte ännu.

Fick ta hjälp av kameran.

Men det ska regna och det är svensk sommarvärme.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-18 08:45:11

Temperatur: 14,9 °C
Lufttryck: 1007,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 18,0 mm
Månaden: 33,0 mm
Året: 168,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
08:29
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
11:59
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
00:36
Temp - Min:
11,5 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
00:18
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1007,9 hPa
Klockan:
08:35
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
10:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:07
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:53 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 5s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:55
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och jag har uppdaterat med några länkar mellan mina sidor.


Nä nu blir det kaffe. Godmorgon.



Av Jan Sandström - 18 juni 2016 07:19

Jag måste ut innan regnet.

Det är ganska lugnt och skönt ute och det doftar underbart.

Av Jan Sandström - 17 juni 2016 18:38

Till råga på allt så ringde en försäljare på mobilen.

Ville säkert förlämga prenumerationen på Tidningen Land som vi haft i vår.


Men det skulle ju sluta regna och jag tänkte ta en promenad men det får väl bli ett pass på träningscykeln istället.



Jag åkte till stugan tidigare idag och där höll det upp, i 2 minuter innan det började regna ännu mer-

Men regnet behövs för växtligheten och så doftar det så gott efteråt-

Av Jan Sandström - 17 juni 2016 10:10

Fredag den 17/6


Första inlägget från min kontorsdator på evigheter, åtminstone sedan början av maj.


Igår en varm skön dag, till att börja med.

Jag satt ute på altan och gjorde ingenting men efter lunch tog jag en primenad fast mamma lärt mig att man inte får ta saker.

Det blev nästan 1,6 km och det var så skönt när jag gick iväg genom centrum förbi hyreshusen mot Preem, men jag såg att det drog in moln från havet och när jaqg gick förbi Granngården och vände hemmåt ökade vinden så att innan jag var hemma blåste det regält och regnet hängde i luften.


Sa till Maria att hon måste skynda sig om hon skulle hinna springa en runda innan ovädret drog in. Hon han hem igen men sedan började det småregna och det har regnat mest hela tiden sedan dess.


Jag såg film som vanligt och på kvällen fick jag mitt ryggstöd som jag tror kommer att underlätta en del.

Men inte kommer jag att ha det på i minst 8 timmar om dagen och gärna då jag sover som det står i instruktionerna men det värmer och det är det som är meningen men även elastiskt så det håller åt så där lagom skönt som stöd när jag ska promenera eller åka bil/MC.


Gick isäng och körde ett ganska hårt program med benen så jag blev helt slutkörd under tiden jag lyssnade på ljudboken.

Lyssnade ett tag till innan jag stängde och har sovit ganska gott till 8 i morse.


Kollade min värden som var 6,3 mmol och vikten 83,4 kg.


Frukost och tidningsläsning inne och Gunnar kom hem från någonstans så haqn fick lite mat ute på altan.


Sedan funderar jag på att åka förbi stugan och kolla upp varför nätverket slocknat där men även om jag kanske kan byta kranarna på badtunnan, men då ifall det inte regnar och det ska sluta frammåt dagen.


Telefonen ringde och från nummer 000252 som enligt nätet är ett företag i Belgien.

Kanske skulle ta och lägga in en spärr på alla utrikes samtal nu när jag inte känner någon ute i världen.

Hur som helst ingen som ringer hit till mig men jag har då spärrat det där nummret och de närmaste i serien.


Just nu regnar det och är 13° utanför fönstret men det blir så grönt ute när det är vått och doftar så gott.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-17 10:15:11

Temperatur: 13,2 °C
Lufttryck: 1011,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från N,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 13,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 6,9 mm
Gårdagen: 8,1 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 156,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
09:22
Temp - Max:
23,0 °C
Klockan:
08:27
Temp - Min:
11,8 °C
Klockan:
01:46
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
02:44
Lufttryck - Max:
1014,7 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Min:
1014,5 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:14
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:52 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:43
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:00

Så här ser det ut i trädgården.

 

Jag hade nästan glömt hur jag fick in bilder från webbkameran.


Nu mer kaffe, dricker kanse det ute på altan hos Gunnar.


Godmorgon och längre orkar jag inte sitta här på stolen.


Av Jan Sandström - 16 juni 2016 17:11

Det blev mörkt, det blev kallt, det började regna.
Så jag gick in men en som kan njuta, det är Tristan.

Av Jan Sandström - 16 juni 2016 15:50

Nu är det livligt i atmosfären.

 

De gröna linjerna cisar vilken mottagare som kännt av urladdningen och det är heka tiden spdant.

http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php?map=11

Av Jan Sandström - 16 juni 2016 15:40

Jag var ute och gick då jag såg en självgående gräsklippare som knatade runt på en gräsmatta.
Men när den kom mot lite längre gräs så stannade den, backade och körde i en annan riktning.
Det hände några gånger så gräsmattan hade öar med lite längre gräs både hör och där.
En väldigt dum robot.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards