jans

Alla inlägg under juni 2016

Av Jan Sandström - 12 juni 2016 10:48

Jag vill inte ha hit det där nu när solen skiner så skönt.

 

Men det ser ut att komma hitåt.

Av Jan Sandström - 12 juni 2016 09:06

Söndag den 12/6


Snart får barnen sommarlov och det är något alla, eller de flesta skolelever sett fram emot.

Att få vara ledig med sol, värme och bad. Tyvärr får inte alla det så idylliskt då det förekommed både det ena och andra av elände ute i världen.

Då jag jobbade som skolvaktmästare var jag nära eleverna och trivdes bra med det, det var ett jobb jag trivdes med på Hedlundaskolan här i Umeå med klasser 1 till 6. Nu jobbar väninnan Maria J. där sedan många år tillbaks och hon är väl den enda jag skulle känna på skolan idag. Det är ny personal överallt.

Men det jag tänkte säga är att dagen efter skolavslutningen var årets tråkigaste dag för mig.

Skolan var DÖD, även om andra fanns på plats var eleverna utflugna, klassrummen urstädade, inga teckningar på väggarna och det var dött.

En skola måste ha elever för att leva och jag hoppas politikerna förstår det nu när det ska sparas på byskolorna fast det inte blir någon ekonomisk besparing.

Det måste bli ett slut på denna nedläggning av alla byaskolor överallt för de är så viktiga för byarna och hela samhället.

Det finns ingen anledning mer än i politikernas huvuden att förstöra så och inte mår barnen bättre av att åka buss flera mil varje dag.

Barn på 6-7-8-9 år mår bäst av att få gå i en indre skola nära där de bor.


Men åter till jag. igår mådde jag inte bra, hade ont i mitt bråck och ända ut i foten gjorde det ont så det blev en hel del timmar i ryggläge på sängen men jag kunde även sitta/ligga i solstolen ute på altanen men det var inte den skönaste värmen mer än från baksidan där värmedynan låg.

Jag fick även lite tid att ligga inne på soffan där jag såg en film från Netflix.

Sedan blev det två promenader på drygt en km. vardera innan jag gick isäng. Men jag låg ju inte helt still då jag låg utan det blev stretching och andra rörelser, mest med benen.


Jag sitter ute sedan i orse och nu började det plötsligt komma kalla vindar, det som ar så skönt tidigare.


Jag gick isäng med ljudboken och testade blodsockret som låg på 7,5 fast jag drack en stor hjortronlikör tidigare.

ont hade jag men somnade ändå och sov gott med knasiga drömmar om bad och en stor husvagn, som man även kunde fylla med vatten och bada .


Steg upp 6 och gjorde det jag skulle men hade ont och inte blev jag på bättre humör av det.

Men siffrorna bättrade på humöret med sina 6,2 mmol och vikten 83,3 kg.

Veckans diagram ser ut så här och först blodsockret

   

och viktkurvan i stapel och linjediagram.

   


Det blev frukost ute men stående utmed Ingers frukostplats innan jag gick hit fram mot vägen där jag nu sitter/ligger med värmedynan bakom ryggen, fast det känns bättre nu även om det drar lite kallt, men bara solen kommer fram blir det nog varmare.


Inga direkta planer för idag och Inger får nog åka ensam till stugan för jag vill inte riskera något genom att sitta i bilen.

Det jag ska göra är att ta det lignt men ta några promenader.

Kanske får jag ork ocjh kan snickra ihop ett lock till vattentunnan av sådana där ribbor jag byggde lådor av.

Det blir kanske ett lätt arbete i solvärmen på bilplatsen.


Det är soligt med blå himmel fast ingen direkt värme i skuggan, en sval sommarmorgon med lite kalla vindar från norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-12 09:45:11

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 141,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
20:33
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
02:10
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
13:21
Lufttryck - Min:
1023,8 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 54s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:27
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 01:01

och så här såg det ut tidigare i stugan.

 


Grannbarnen har vaknat och hoppar på studsmattan med sina glada skratt, mysigt tycker jag.


Nu ska jag gå in, ta på mig lite mer kläder och göra mig en mugg kaffe och ta ut lite mat o vatten till Gunnar.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 11 juni 2016 23:47

Det har varit en småjobbig dag då jag än en gång haft ischiasvärk och har det fortfarande.


Så det har varit en dag på säng och soffa men jag har även suttit ute på altanen och gjort två promenader.

Den första före middan och var på 1120 meter occh den andra här i kväll på 1220 meter.

Det blev långsamma promenader eller som flanerande som antikhandlare Homan på Köpmangatan i Gamla Stan i Stockholm säger att man ska gå.


Det blev en likör i kväll innan sista promenaden och jag testade nig en stund efter hemkomst oc hade då 7,5 mmol

Men nu ligger jag på sängen med ljudboken i lurarna och ska köra ett stretchingpass igen innan jag släcker.


Av Jan Sandström - 11 juni 2016 09:29

Lördag den 11/6


Igår var jag på väg till vårdcentralen vid den här tiden för att tr'ffa diabetessköterskan klockan 10.

Jag hade muskelvärk i sätesmuskeln som det så fint heter, ont i ändan säger jag.

Men det gick fint att gå även om det småregnade men med regnjacka och parraply, som jag fick fälla ihop vid Granngården då det blåste ordentligt där.


Jag fick frikort men först efter att ha frågat hur mycket jag betalat, skulle jag inte ha gjort det hade de nog tagit betalt av mig.

Trodde systemet skulle hålla koll på sådant själv.


Jag fivk beröm för att jag lyckats gå ner nu 11 kg här i vår och blodsockret har sjunkit även det.

Den 25/2 hade jag ett HbA1c på 53 och den 3/6 låg det på 45 vilket är just undet den övre grånsen.

HbA1c på 53 ger ett medelvärde på 8,5 mmol/L och nu 45 ger ett medel på 7,4 mmol/L 

Däremot klagade hon på blodfetter, men säg när de inte klagar på dessa.

Men jag strävar ändå efter att förbättra dessa värden utan medicinering.

Nästa återbesök blir i februari 2017 men i sommar ska jag kallas till ögon som ska fota och dokumentera hur ögonen ser ut så att de ev. kan se förändringar då man är utsatt som diabetiker.


Jag gick hem igen och sedan blev det färdigställan av Ingers "nya" dator. Jag hade kämpat med att installera outlook för E-post men gav upp och installerde Mozilla Thunderbird även i hennes dator och ställde upp den på "hennes" skrivbord i den nedre hallen där hon även fått en till monitor.

Men det är sommar och då sitter hon inte så mycket vid den, bara en stund runt midnatt, ibland.


Inger och Maria åkte iväg och jobbade och jag låg på soffan med datorn sär jag pysslade med tt göra i ordning några ljudböcker Inger lånat hem.

Sedan blev det film, en SF med tidsresor som var sisådär, ingen jag tänker se om igen.


Efter filmen tog jag kvällsmdicinen och klädde mig för att gå ut en sväng, tänkte gå och möta Inger då jag var osäker på om hon hade husnyckeln med sig, skrev även en lapp på dörren ifall vi skulle missa varandra.

Men det gjorde vi inte för hon kom när jag höll på att knyta skorna så jag fick en ensampromenad med ljudboken i öronen och syrendoft i näsan.

Jag var inte onykter även om man kan tro det av spåret jag lämnade efter mig.

 

Det blev bara så krokigt men jag skyller på mobilens GPS.

Det blev 1520 meer och det til de 2580 i morse så gick jag 4,1 km under gårdagen.


Så inte undra på att jag nu har ont i ryggen.


Jag gick isäng med ljudboken men hade en Tristan på nedre delen av sänghalvan, på den andra halvan låg Mirabell och og upp plats.

Så jag fick ligga där jag rymdes. Det blev på snedden och lite krokigt men kisse sov gott när lillmatte vat borta på jobb.

När Inger skulle komma isäng tog hon först Tristan dit ned till Marias rum men hon hittade inte Mirabell förrän jag sa var hon låg.

Perfekt kamouflgefärg på pälsen mot påslakanet alltså.

Då var klockan mycket och Maria skulle komma hem om ett tag.

Hon jobbade extra på äpplet där det visst var studentbal.


Jag sov ändå ganska bra fast brocket gav sig tillkänna, vaknade bara ett par gånger under natten och Gunnar låg hos Inger och sov.

Klockan 6 pep mobilen att jag skulle ta min medicin.

I morse hade jag ett blodsocker på 6,1 mmol och jag vägde 83,3 kg. Ett par hekto till har farit men det kan vara svängningar i vätskebalansen.


Idag är det lördag och vi hade tänkt till stugan för att titta till men jag vill inte sitta i bilen så det blir inte heller någon tripp till Skeppsvik där jag tänkt hälsa på "min" Maria.

Hon berättade att det är väldigt lågt vattenstånd i havet just nu.

Eljest inga egna planer för dagen mer än att jag tänkt ta det lungt men även upp och röra på mig.

En promenad eller två bör jag hinna med antingen ensam eller med Inger. Det är skönt att gå och lyssna på ljudboken oclså.

Jo jag måste ladda in fler böcker i min MP3.


Förresten, undar om bibeln finns inläst. Den bör ju ta ett tag att lyssna igenom.

Som ungdom, kanske runt 20-årsåldern började jag läsa den från pärm till pärm men kom inte hela vägen men en bra bit blev det i alla fall. Fast den är så grym och hemsk att det inte är någon lockande bok att läsa.


Det är då finare väder idag även om det blåser en kall nordan enligt Inger sim gick ut i kortbyxor för att plocka kvistar so blåst ned.

Hon kom in och tog på sig långbyxor igen, när hon an ha kjol.


Just nu är det då +grader. I stugan är det 12,5 grader i skuggan på nordsidan och så här såg det ut tidigt i morse.

 

Här visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-11 10:45:11

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 1026,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från N,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 12,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,7 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 141,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
19:49
Temp - Min:
8,2 °C
Klockan:
00:15
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
02:39
Lufttryck - Max:
1026,6 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
23:18
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
03:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 10s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:10
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:48

Men nu måste jag upp och röra på mig.


Kaffe har jag fått så det får bli en frukt och så tidningen ute på södra altanen, mot vägen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 10 juni 2016 23:01

Jag kunde inte låta bli att gå ut en krokig sväng runt Västerslätt.
Det blev i alla fall 1.5 km.

Och skönt då det inte blåste men buskar som syrener spred sin doft lång väg.

Jag hade tänkt gå och möta Inger men just som jag var på väg ut kom hon hem.

Av Jan Sandström - 10 juni 2016 20:08

Jag är alldeles ensam, förutom två katteer här inne och Gunar som ligger och sover där ute.

Maria och Inger jobbar i kväll och jag har legat på soffan mest hela tiden och fixat Ingers nya dator och nu tror jag den är klar att ävertas av henne.

Tog och ringde väninnan Maria och det blev ett långt samtal ända till Skeppsvik.

Hon berättade att det aldrig varit så lågt vattenstånd där, viken utanför var torr men det förstår man ju för allt vatten har runnit utför och är nu i Tyskland.


Tidigare var jag till vårdcentralen där jag fick beröm för min viktnedgång och att mitt långa socker låg på 53.

Men blodfetterna borde bli lägre.

Det småregnade men jag gick fram och tillbaks, köpte mer teststickor när jag ändå var där men tänke inte på att hämta ut mer piller.

Nu blir jag inte kallad förrän i februari och behöver inte äta någon ytterligare medicin.


Nu ska jsg se film, men vet inte vad.

Av Jan Sandström - 10 juni 2016 09:55

Då satt man här och väntar.

Av Jan Sandström - 10 juni 2016 08:22

Fredag den 10/6


Igår låg jag mest på soffan och strulade på med min laptop och jag fick till nya E-postprogrammet och adressboken.

Men där misstänker jag att mycket av min inskrivna information försvann i överföringen.

Det blir ett senare problem.


Men jag tog även en promenad på lite över en kilometer här på vägarna runt Västerslätt.


Senare på kvällen såg jag en film på TV6, en SF om en rymdstation och klasskillnader.


Det blev sent då jag även fortsatte med fimen "Sista mannen på månen" som jag påbörjat tidigare så jag kom isäng först efter midnatt.

Men låg ändå med ljudboken en stund.


Har sovit skapligt gott så i morse tog jag bara mina piller och somnade om.

Gunnar låg hos Inger och sov gott och där ligger han fortfarande då det är ruskväder ute.


Anders ringde igår eftermiddag och erättade att det snöade uppe i Abisko, halvdålig mottagning men jag tror han s något om 20 cm.


Idag ska jag till vårdcentralen men jag har inte bestämt om jag ska gå eller få skjuts.

Dels för att det regnar men även för att jag har skapligt ont i ryggmusklerna eller sittfläsket.

Fast så mycket fläsk finns det inte kvar på mig idag.

11 kg har jag nu gått ned och vågen stannade på 83,5 i morse.

Men mätar jag från min toppnotering på 102 så blir det mer som försvunnit och det sporrar en när man ser resultat av att gå hungrig.

Fast det gör jag ju inte, jag äter men mindre och oftare, Samt en hel del frukt och grönt.


Blodsockret låg på 6,6 mol 07:40 då jag även vägde mig.


Det regnar som jag nämnt tidigare men båsten har avtagit och det är skönt, att set slutat blåsa alltså men det ska börja senare idag igen.

Det är även kallt med runt 6-7 grader så frukosten blev här inne på soffan, Inger sitter i köket.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-10 08:30:12

Temperatur: 7,0 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,1 m/s från NNE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,0 mm
Året: 141,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,3 °C
Klockan:
07:12
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
10:58
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
02:39
Temp - Min:
6,3 °C
Klockan:
23:22
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
08:26
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
06:00
Lufttryck - Min:
1014,7 hPa
Klockan:
03:58
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
23:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 22:57
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:36 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:51
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:32

och nu ska jag sttiga upp från värmedynan jag sitter på, men först lite stretchingövningar.


Jag återkommer senare om hur det gick hos diabetessköterskan.


Godmorgon.



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards