jans

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 oktober 2017 09:50

Tisdag den 17/10


Igår åkte vi (jag och Inger) och köpte ved och det blev mycket ved på lilla släpen men den var ordentligt torr och inte så tung som man först kunde tro.

 

När vi kom hem till stan igen hade det börjat blåsa regält, 16 m/s i byarna och Inger kämpade med sina lönnlöv hon ville ha kvar.

De är toppen att lägga under buskar som marktäckning och då slipper man ogräs m.m

 

Det blev lunch när Anders kom och sedan åkte vi till stugan där all ved kördes in i vedboden.

Jag stod på släpen och slängde ned till Anders som omväxlande körde skottkärran och Sverker (mjölkkärran).

Inger ladade in i vedboden och allt rymtes och vis kulle kunna få in en säck till.


Hem till stan och då var jag slutkörd. Så det blev till slut middag och då åt vi filtallrik, en normal lunch för mig men äggmacka var lite extra.

Senare såg jag film från Netflix och det var 70 år innan Harry Potter och utspelade sig i New York.

Fantastiska vidunder och var man hittar dem (2016) heter filmen.

 

Gick isäng i nybäddad säng.

 

Jo jag fick först Inger i sängen och sedan kom Gunnar och klämde sig ned hos mig så jag hade inte så mycket plats över.

Nu funderar jag allvarligt på att flytta till ett eget sovrum för vi har ju det här i huset.

Men Gunnar lär väl hitta igen mig där fast han kan jag stå ut med att ha i sängen.

 

Jag har sovit hyfsat bra när jag väl somnade.

 

I morse stannade vågen på samma som igår 74,8 kg.

 

Jag borde ta släpvagnen och köpa takplåt, men det är ju en dag i morgon också, idag känner jag inte för någonting, har ingen lust alls att göra något och det är som att all orken runnit av mig. Var det sommar skulle jag lagt mig ute i solstolen och sovit bort dagen.

Men jag måste i alla fall gå ut och fylla på fågelmaten men i år tror jag inte att jag sätter upp linbanan.

Vi måste hålla igen på utgifterna och att köpa 10 säckar solrosfrö är för mycket.

 

Vädret är skapligt med svag västlig vind och en hel del blått där uppe mellan det vita.

+6,7° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-10-17 10:15:11

Temperatur: 7,8 °C
Lufttryck: 1012,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 6,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 71,7 mm
Året: 423,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,5 °C
Klockan:
10:07
Temp - Max:
12,1 °C
Klockan:
14:21
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
08:18
Temp - Min:
4,1 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1013,3 hPa
Klockan:
03:31
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
00:21
Lufttryck - Min:
1000,5 hPa
Klockan:
08:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:46
Sol upp: 07:34
Sol ned: 17:13
Skymning: 18:01
Dagsljus: 11:15 tim:min
Dag längd: 09:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:51
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut där ute och nu ska jag fylla på med jordnötter.

 

 

Och solen skiner även i stugan där presenningen klarade av gårdagens blåst.

   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards