jans

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2017

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 21 oktober 2017 08:52

Lördag den 21/10


Ett kallt och fruset paradis idag.


Igår åkte jag till Anders och grejade lite, seda hem och sov på soffan en stund.

Jag vet inte varför jag blir så tvärtrött på eftermiddan.


Inger kom hem från jobbet och Erik kikade förbi för att justera växlarna på cykeln.

Mirabell gömde sig under sängen, nu såg vi det men det blev ett schå att få ut henne däriftån för att åka hit till stugan.


Fullastad släpvagn som vi straxt ska ut och ta hand om och jag gjorde upp eld i badtunnan där vattnet höll en temp på +2,0°

Inget badvatten men det gick fort att få upp värmen, jag eldade så att kaminröret, skorstenen lyste röd i mörkret.

Men jag kunde inte starta reningsverket med pumpen då det frusit, slangarna till och från tunnan var stela så antingen får det stå sista dagarna eller så tinar jag upp dem.

Vattenslagen med varmvatten kanske lossar propparna om inte, fast det händer knappast att de tinar upp idag av vattnets värme.


Jag fick varmt innan vi gick ut och tittade på stjärnor och fallande stjärnor men någon satellit såg vi inte.

 

Det var bara ytvattnet som höll den där temperaturen för i botten var det iskallt, upptäckte vi då fötterna stoppades ned.

Men mer ved så fick vi till slut skapligt varmt i hela tunnan.

Den lilla pump som sitter där orkar inte blanda allt vatten, jag ska sätta på en slang som suger upp kallt vatten från botten och blåser ut upptill.


Det var härligt med sjäärnklar himmel och vi badade ganska länge.

Sedan in och jag såg färdigt filmen vi börjat på, Amelia från Montmarte men det var sisådär, ingen höjdarfilm direkt.


Gick isäng och fönstret öppet men kisse låg inne, det var kallt ute.

Inatt har vi haft ned till -6,8°

Jag har sovit halvdåligt, stressad i huvudet inför dagens jobb och jag är småstressad nu också.


Vaknade ½7, kallt ute och det snöade lätt och nu har vi -1,4°

Det positiva är att jag vägde 74,2 kg idag.


Mulet men vindstilla så nu får jag klä på mig ordentligt och gå ut för att plocka av en hel del frå släpvagnen och sedan backa över den till andra bilplatsen.

Lättare det än att bära 18 takplåtar över tomten.

Om någon timme kommer arbetarna Erik och Harry, vad skulle jag göra utan dem. Jo såga upp stugan till ved kanske.

Så här såg bygget ut tidigare i morse.

 

Tror det var imma på kameralinsen.


Så här ser det ut från fönstret där jag sitter.

 

Väderstationen inne i stan hittar du på vår webbsida. Och bokstaven n kan ha missats lite här och där, tangentsbordsfel.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards