jans

Alla inlägg den 1 november 2020

Av Jan Sandström - 1 november 2020 08:44

Söndag den 1/11


Igår skulle jag ta det lugnt, först fick jag en köpare av växasängen jag lade ut till försäljning för 50:-

Det visade sig bli en gammal vän till oss som nappade på den till barnbarn och han kom senare och hämtade den för en kort resa över Tvärån till Rödäng.

 

Men så kom Peter förbi i pausen på nån match och han kikade på varför min WhatsApp inte fungerar efter uppdateringen av Windows.

När han satt här som bäst kom ett meddelande från Anna på min Messenger, som Peter naturligtvis såg.

Hon ville att jag skulle följa med och handla en lite större tyngre sak till nya lägenheten och det skulle vara en överraskning för Peter.

Det blev det i och för sig men inte som tänkt. Men han återgick till filmandet och jag åkte upp till Ersboda där vi åkte över till NetOnNet där dom handlade sitt och jag stötte på ett oljefyllt element som jag tidigare tänkt köpa så det hamnade också på kundvagnen.

När jag lämnade av dem hemma hos sig såg vi en ekorre på en gran framför bilen och den såg leksjuk ut när den viftade på den långa ludna svansen. Men den hade inte ont i sitt ben utan sprang förbi oss och upp i ett träd utmed bilen.

Kul för Emil att titta på och jag njöt också. Kanske skulle ta in bilkameran och se hur det blev på den inspelningen.


Kom hem och det blev kaffe, sedan monterade jag nya elementet men upptäckte att jag saknar en väggdosa, men det fick bli en stickkontakt så länge.

 


Erik messade om att en av killarna tippat omkull en brandsläckare vi bara ställt uppe på loftet, det var den gamla från husvagnen och nu gick handtaget av.

 

Då flög     i mig och jag fick en   Badtunnan är inne på sista baden så varför inte avsluta det som MythBusters

gjorde med en stor smäll.

Ordentlig eld i kaminen och så stoppar man ned brandsläckaren där, sedan SPRINGER man utav...

Men har ett par kameror som filmar den stora smällen.    

Fast det blir nog så att vi lämnar in den till återvinningscentralen på Klockarbäcken.


Det blev middag och vi såg ett till program om dödligt väder, nu orkaner m.m

Sedan blev det två avsnitt av 

Young Wallander 

Den handlar om Kurt Wallander i Ystad som Henning Mankell skrev böckerna om.

Konstigt nog pratar dom Engelska här men det är så det är.

Men handlingen är inte alls som i Mankells böcker så det är bara namnen på rollerna som är detsamma. Ändå skapligt bra.


Jag höll även på att ordna upp och flytta filmer m.m m.m m.m i min dator och NAS.

Varför skjuta upp det som kan strula. Men jag har haft lite problem med att inspelat och sparat hamnat lite här och där på diskar.
Och så kan jag rensa bort en massa skit.


Det blev sängen och jag har sovit gott, men vaknade vid två och hade värk så jag gick upp och rörde på mig, smorde med Diclofenac Orifarm, kissade och stängde datorn som kopierat färdigt en massa GB eller var det TB. Mycket som tog tid var det i alla fall.

Somnade om och hade Gunnar vid mina knäveck.


Upp i morse och sitter här, pratat lite med Anna om att det inte blir trevligt väder imorgon när dom ska flytta.

 

Det blir nog så att jag åker och hyr en täckt släpvagn om dom inte kan skjuta på flytten någon dag, men det blir nog besvärligt det med.
Men det är imorgon det och mycket kan hända till dess.


Idag lite småpyssel här hemma och det ser inte så skönt ut där ute, det har regnat men det blåser och verkar kallt fast tempen visar på +8,3°

Skulle vara en perfekt dag att handla på IKEA om det inte varit för Corona och att vi inte behöver mycket just nu.

Det blir nog här hemma med min dator och ljudboken.

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-01 09:45:10

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1022,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 95 %
Vindstyrka: 6,7 m/s från SSW,
i byarna 9,5 m/s
Kyleffekt: 5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 597,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
23:47
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
02:09
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
00:36
Lufttryck - Min:
1021,8 hPa
Klockan:
08:31
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
23:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:29
Sol upp: 07:21
Sol ned: 15:23
Skymning: 16:15
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:00
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 07:47


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma, ungarna är fortfarande i stugan och tänker rymma från morgondagens flytt. Datorspel är tydligen roligare. Men det är OK för mig.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards