jans

Alla inlägg den 14 november 2020

Av Jan Sandström - 14 november 2020 09:27

Lördag den 14/11


Igår började jag med att ta bort hjul och bromstrumma på släpvagnen, det var lite struligt då backarna låg på men med lite milt våld så fick jag loss den.

 


Felet var att ena bromsbelägget släppt och efter att ha plockat bort backarna satte jag tillbaks bromstrumman och hjulet så att jag kunde flytta vagnen upp på gräsmattan, på med ett lås där bara jag har en nyckel för den får ju inte användas i trafiken med bara broms på ena hjulet.


Nu blev det letande på nätet efter nya bromsbackar och till slut hittade jag faktiskt här i Umeå, Mekonomen hade hemma.
Efter lunch åkte jag upp till Ersboda där jag köpte dem

 


Sedan över till gamla lägenheten i Tobleronehuset på Ostvägen där jag satte upp badrumsskåpet som hör till lägenheten.

Fick sätta in ny gipsexpander i väggen och vinklar.

Det gick ganska fort och så plockade jag i lite här och lite där, tog med det jag kunde bära till bilen och åkte hem igen.


Anders var på väg till Tärnaby och tog faktiskt med sig katten.
Jag tog en stund på soffan efter kaffet, sedan vid datorn och sorterade bilder och annat då Anders ringde.

Han var bara i Lycksele och vägen var fin, han hade gjort ett stopp i Vännäs och visat skidor för katten, men det var bara Inger som fick den bilden. Hittar då inte igen den här men den var fin.

Han berättade i alla fall att han åkter upp i onödan då alla möten han har var inställda för den här lilla virusens skull.
Så han kanske lastar grejor och tar med hem till stan igen.


Till slut blev det middag, två kokta korvar i bröd, kantarellomelett och sallad som vi åt i rummet medan vi såg om Dödligt väder på TV.

Efter det programmet som ligger på TV4-play så blev det en DVD med 007.

Från 1963 filmen Agent 007 ser rött (From Russia with Love) med Sean Connery

Inger gick till sitt och jag såg veckans avsnitt av Star Trek: Discovery som sänds på Netflix.


Det blev sent isäng men jag har sovit gott och steg upp först halv åtta i morse, dusch och frukost, har läst eller ögnat igenom tidningen.

Idag blir det den där goda palten som Inger ska göra och bjuda släkt och vänner och familj på, men det blir blir lite annorlunda tillställning då det blir hemleverans, hämtning och några ska äta här men i omgångar så att ingen träffar någon annan eller hur det nu blir.


Regn ute så jag monterar inte några bromsbelägg idag utan det blir väl till att ta det lugnt även idag.

Men +5,7° utanför fönstret och vimpeln fladdrar i nån sydlig vind, grött och blött är det då. I alla fall skönt att det inte snöar.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-14 10:00:11

Temperatur: 6,3 °C
Lufttryck: 1022,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 72,6 mm
Året: 668,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
02:07
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
13:23
Temp - Min:
5,4 °C
Klockan:
07:16
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
07:51
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
00:15
Lufttryck - Max:
1029,4 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Min:
1022,0 hPa
Klockan:
07:51
Lufttryck - Min:
1024,8 hPa
Klockan:
23:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:04
Sol upp: 08:03
Sol ned: 14:43
Skymning: 15:42
Dagsljus: 08:38 tim:min
Dag längd: 06:40 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:13
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut, molnen driver fort fram där uppe.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards