jans

Alla inlägg den 8 november 2020

Av Jan Sandström - 8 november 2020 17:22

   


...när andra...     

 


Men Emil tycker att det är kul när farbror Anders kommer och leker, inte som farfar som bara ska borra i väggarna så det lever om.

Vi fick dit bänkskivan och jag håller   att det inte ska rasa så fort jag åkt hem.

Såga hål för kablarna gick också fint och nu håller/har Peter kopplat in datorer och annat.


Hemma igen och ätit middag, Anders har gjort en paj som står i ugnen så det kan bli en pajbit till kvällskaffet, men nu tror jag det får bli något på TV. 


Av Jan Sandström - 8 november 2020 08:03

Söndag den 8/11


Igår var det lördag och efter en snabb morgon kopplade jag släpvagnen och åkte till IKEA.

Peter m familj kom straxt efteråt och vi gick in, och gick runt och gick runt och gick rakt fram.

Men man rör då på sig som Fingal Ohlson gjorde. Förr kunde dom det där med humor.


Jag såg något som kanske kan passa i gäststugan som klädhängare och sittbänk. Men kanske måste måla den i en annan färg.

 

Egentligen altan eller balkongmöbel men man ska inte låsa fast sig i vad dom tror det är.


I alla fall handlades det en hel del smått till deras lägenhet och jag köpte till vår gäststuga.

Dom köpte en bänkskiva som ska bli deras arbetsplats för datorer.

Efter några timmar körde jag hem deras grejor och dom hängde efter och sedan tackade jag för mig och åkte hem.

Lite surf på datorn och en kort stund på soffan innan jag gick ut och fyllde fågelfrö.
Då kom en katt skuttande mot mig, det var Lycka som fick ut och röra på sig efter bilresan.

Lite senare åkte vi i min bil och hämtade Inger och cykeln innan vi åkte upp till Marieberg och nyskaffade lägenheten där dom skulle bjuda på hemgjorda hamburgare och visa lägenheten för dom som inte sett den, Inger och Anders alltså.

Ja Mona hade inte heller varit där men vi andra hjälpte ju till med flytten den där stormiga måndagen då vi hade översvämning här hemma.

 

Måste bara visa sista filmen då jag körde från andra hållet.

Först på Timotejvägen höger in på Dansartået, vänster på Blomstervägen och höger in på Vallmovägen där jag bor.


Nåja efter några timmar med familjen hemma hos Peter o Anna tackade vi för oss och åkte hem igen.

Äntligen fick Gunnar gå ut och slippa yrvädret Lycka, dom är inte osams utan hon är bara så lekfull och livlig när han vill ligga och sova.


Jag såg lite TV och trodde att jag fått till det här med inspelning på min HTPC men det är lika dåligt nu.


 

Bara flimrar och går inte att se, fast nu tror jag att sista inspelningen blev i HD 1920x1080 så det är något annat som felas.

Det blev lite av

You Me Her

som finns på Netflix, men som många serier tappar den gnistan efter många avsnitt.

Så jag slog över till TV och kunskapskanalen som visade om en pyramid vilket var intressant så jag fick sällskap av både Anders och Inger,

Själv somnade jag ändå några gånger tror jag.


I alla fall så gick jag sedan isäng, släppte in Gunnar som lade sig hos Inger och efter en stund med ljudboken hos mig så släckte jag och Lycka.
Jag har faktiskt sovit hela natten och vaknade vid 7-tiden och steg upp.

Idag ska jag upp till Marieberg igen och vi ska fixa datorbänken som köptes igår kväll, inget köpt datorbord utan en vanlig bänkskiva till typ kök vi ska göra något av.

Borra och skruva så jag ska plocka ihop lite grejor och så börja jobba men först koppla in lite värme i bilen.


-2,4° utanför fönstret, solen på väg upp och lyser på taken och så vindstilla. Det spås en fin dag idag och Inger har timmar i eftermiddag, jag får se var jag är då.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-08 08:30:10

Temperatur: -0,7 °C
Lufttryck: 1026,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -0,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 67,5 mm
Året: 663,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,2 °C
Klockan:
00:09
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
13:00
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
07:53
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
22:58
Lufttryck - Max:
1026,9 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Max:
1023,4 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1023,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1016,3 hPa
Klockan:
13:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:48
Sol upp: 07:44
Sol ned: 15:01
Skymning: 15:57
Dagsljus: 09:09 tim:min
Dag längd: 07:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards