jans

Alla inlägg den 9 november 2020

Av Jan Sandström - 9 november 2020 13:04

I alla fall verkar min webbsida vara igång igen och vädret nu ser ut så här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Det blev ju lite fel i morse.


Aktuella värden:
2020-11-09 13:00:07

Temperatur: 5,9 °C
Lufttryck: 1031,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 3,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 67,5 mm
Året: 663,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
12:08
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
01:42
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
07:53
Lufttryck - Max:
1031,7 hPa
Klockan:
12:43
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
15:32
Lufttryck - Min:
1026,6 hPa
Klockan:
03:55
Lufttryck - Min:
1023,0 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:51
Sol upp: 07:47
Sol ned: 14:58
Skymning: 15:54
Dagsljus: 09:03 tim:min
Dag längd: 07:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:12
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:53


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Av Jan Sandström - 9 november 2020 08:18

Måndag den 9/11


Och dagens testvärden blev 

5,9 mmol och vikten 81,6 kg

För mycket av det goda i helgen, vågen ljuger aldrig.


Igår fick jag ändra mina planer då jag fått problem i stugan, vilket passade perfekt.

Det var tydligen kortslutning i sladden till husvagnen så att säkringen gått, tursamt hade jag en bättre men längre sladd och så fick jag hämta hem en hålsäg och det långa vattenpasset som jag använde senare under dagen.


Åkte hem och åt en snabb lunch innan jag körde till Peter o Anna där vi började sätta fast bänkskivan som skulle bli datorhörna.

 


En enkel bänkskiva från IKEA och så byggbeslag och ett ben som stöd.

Anders kom också förbi och Emil gillar sin farbror så av dom två blev det inte mycket mer hjälp än att dom lekte med varandra.

Vilket också är viktigt, eljest är ju Emil så där nyfiken och ska vara med i allt farfar gör.
TV-spel är ändå inget för mig så det kan dom gott få roa sig med.

 

Vi fick upp skivan och lite annat och nu är det riktigt hemtrevligt, fast det är en hel del kvar som några taklampor och gardiner.

Men Rom byggdes inte på en dag, man byggde på natten.  


Anders hade fikabröd med sig och vi fikade, lite senare åkte jag och Anders hem. Lite datorpyssel och jag värmde lite rester till middag. Vilket var totalt onödigt med en superkock i huset.


Han gjorde en ostpaj och så rom och annat gott till. En värdig Nobellmiddag, nästan.

Vi såg ett program om speciell arkitektur, The World's Most Extraordinary Homes och i Schweiz.

Men inte är det några mysiga hus, mest bara konstigt och i betong.

Så det blev en spännande film som var grymt sed och SEG.

Bronx (2020)

Efter den började vi se en bättre film och även den på Netflix.

Blitz (2011)

Den var betydligt bättre och sevärdare.


Inger kom hem och lite senare gick jag isäng med min ljudbok som nu är Hästarnas dal av Jean M Auel

Jag har sovit skapligt gott inatt så klickan 7 steg jag upp och duschade efter blodsockertest och vägning.


Idag ska vi köra bort skräp och det har samlats en hel del som måste till återvinningen.

Jag får se om det även blir soffan från Peter och Anna.

 

Den har blivit så sönderklöst och nedsutten att det inte ens är att tänka på att någon vill ha den.


Väderprognosen säger fint soligt väder till i eftermiddag då de kan mulna på.

Det har varit kallt i natt men nu +2,5° klart och vindstilla, det är då frostvitt på gräsmatta och altangolv.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Upptäckte att  jag inte längre har kontakt med hemsidan

 

och således inget väder uppdaterat sedan midnatt.


Så här ser det ut på mina bilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards