jans

Alla inlägg den 19 november 2020

Av Jan Sandström - 19 november 2020 09:52

Det snöar och blåser och så får jag åskvarning på mobilen.

Mycket riktigt har åskan gått eller går ett par mil söder om Umeå men i Molde i Norge har den gått mycket mer.
 

Av Jan Sandström - 19 november 2020 08:46

Torsdag den 19/11


Igår tog vi och körde upp Eriks bord som han hade på sitt LAN i stugan och som legat kvar på släpvagnen sedan dess.

Kullavägen upp och till stugan där vi mätte upp längden på gardiner i stora fönstret i lillstugan.

Satte upp julstjärnor i fönstren men jag såg att belysningen uppe på utsikten hade blåst sönder i stormen vi hade den 2/11, då vi fick översvämning här på Västerslätt och Rödäng.

Vi hann även med annat som att fylla mer vatten i badtunnan, den kommer nog att användas till bad under jul o nyårshelgerna och skulle den frysa sönder må det vara hänt då den ändå ska skrotas till våren.

En julgran tog jag också och så lastade jag trädgårdsbordet med glasskiva ovanpå granen.

Inger tog en liten gran och enris innan vi åkte hem till stan igen.

Över älven till Teg där jag lämnade bordet till någon Maria som fick det, jag gav ju bort det och hon ville ha det.

Eljest skulle jag ändå ha behövt köra bort det till nån återvinning.

Äntligen kom vi hem och efter att ha satt upp granen snyggt och fint 

 

Jag ska rikta upp den lite men den fungerar till belysning och att fåglarna kan sitta i den.


Kaffe och så matinéfilm på TV och den verkar finnas på SVTplay.

Godfrey ordnar alltAmerikansk långfilm från 1936

En småkul film med lite tragiskt inslag.


En stund vid datorn, en stund med ljudboken och så blev det middag medan vi såg 

Kanaler, båtar och kärlek

och kanalen tvärs över Frankrike, från Atlanten till Medelhavet lite norr om gränsen till Spanien.

Efter det blev det ett avsnitt på Vita väggen, den svenska serien om kärnavfallsförvaring m.m


Inger gick till sitt och jag fortsatte med en film innan det blev sängen och ganska tidigt.

Anders hade ringt och sagt att han skulle komma 22:40, det blev en kvällsresa ned för att slippa ovädret.

Jag låg i sängen med ljudboken när han och Lycka kom och skönt att dom kom fram utan problem.


Jag har faktiskt sovit bra men drömt en massa och knasiga konstigheter jag inte riktigt kommer ihåg detaljer på.

Upp halv åtta då Lycka väckte mig.

Ute oväder med snö så nu är det vitt, fast inte så mycket för fortfarande syns gräset men nu lär det väl vara vinter.


Jag ska rikta granen, eljest har jag inte tänkt så mycket mer än plocka lite i garaget och så sitter jag väl här vid datorn tills någon kommer med arbete åt mig. Det brukar vara så.


+0,2° utanför fönstret och det snöar och blåser.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-19 09:15:10

Temperatur: 0,4 °C
Lufttryck: 982,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,6 m/s från NE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 6,3 mm
Gårdagen: 8,7 mm
Månaden: 108,3 mm
Året: 704,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,2 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
00:12
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
07:53
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
07:51
Lufttryck - Max:
992,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1007,3 hPa
Klockan:
12:13
Lufttryck - Min:
982,2 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
991,9 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:19
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:31
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:11 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 49s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:16
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

   


Mörkt och dystert i lillstugan

 


men lite ljusare om jag tänder belysning.

 

Igår eftermiddag syntes det bättre, att ena stjärnan vridit sig men det lyser då. Jag ska sätta in dimer på stjärnorna och en separat styrning så att som inte är på samma som ytterbelysningen men det var enklare att göra så för tillfället. 

   


Kanske påtår och prata med de andra som bor här.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards