jans

Alla inlägg den 2 november 2020

Av Jan Sandström - 2 november 2020 21:06

Regnet har vräkt ned och det har blåst ganska mycket.

Så att det kom in vatten här i huset efter luftröret till avloppet som går upp genom taket.
Men skönt att jag hyrt en täckt släpvagn, utan den skulle vi ha haft stora besvär.
Dessutom kunde jag backa in under tak fär vi hämtade och väl framme stod jag med bakändan från vinden.


Korv på biltema till lunch och så köpte vi pizza när jag var hem med släpvagnen igen.

Sedan åkte flyttfamiljen och jag hit hem för att hämta deras katter Bella och Otis, som gömt sig under våran säng.


När dom åkt gick jag ut på tomten för att ta in fågelfröautomaterna och tittade ut på ängen under kraftledningen.

Där är det en sjö nu ända till vår tomtgräns.

     

Tvärån har översvämmat ännu mer nu än tidigare tror jag för det är eller var vatten från Rödäng till gatorna här på Västerslätt.


Och jag befarar att nya locket till badtunnan blåst bort/sönder fast jag satt fast det med en stadigt spännband men vem kunde tro att det skulle bli så här.


Glömde posta inlägget igår kväll/natt då vi tog bilen och åkte ut en sväng.

Av Jan Sandström - 2 november 2020 16:42

Men flytten har gått fint, ett strömavbrott i stugan och nu tror jag att locket till nya badtunnan har blåst bort fast jag satt dit ett spännband som satt åt ordentligt.


 

Av Jan Sandström - 2 november 2020 08:04

Måndag den 2/11


Idag fick jag följande, 6,3 mmol och vikten 80,8 kg.

 

Igår blev en dag här hemma grejandes med lite här och lite där, ingenting alltså.

Jag blev av med min gamla HTPC så nu är den hos någon som ska göra nått vettigt med den.

Priset blev 0:-

 

Jag satt en stund och påtade på i min fungerande HTPC och fick faktiskt det att fungera lite bättre, tror jag.

Men fortfarande är det strul med kontakt mellan datorerna i nätet. Det får jag fixa senare.

 

Erik och gänget packade ihop lite tidigare för att inte behöva hålla på i dagens väder.

Meteogrammet: Umeå Kommun

 

Det blev middag och nått gott samt lite rött i mitt glas medan vi såg om Dödligt väder på TV

Sedan skulle jag sätta på en James Bond och den första Dr No.

Men den strulade bara, textningen föll bort hela tiden och så laggade den så vi stängde.

Skulle starta något på Netflix men fick beskedet att det redan var 2 som såg. Så är det när barnen "(hackat)" mitt konto.     


Så vi avbröt och jag satt här vid datorn och Inger gjorde annat innan det blev sängen.

Jag har sovit som vanligt, halvbra och varit upp ett par gånger för värk eller Gunnar som velat ut fast det var ruskväder.


Idag får han hålla sig inne för som du såg på diagrammet ovan ska det komma mer regn och blåst idag.

En perfekt dag för att flytta en lägenhet.

Peter, Anna och Emil ska flytta till nytt boende och överge den trekantiga i Tobleronehuset på Ersboda.

När jag såg om dagens väder så bokade jag en skåpsläpvagn så slipper vi i alla fall att hålla på med nån presenning.
Och den ska jag hämta om en timme, vi ska även få hem deras katter Bella och Otis som får vara här och leka med Gunnar.
Bella går det nog bra med då hon är lite äldre men Otis är en ung kille som har leken kvar i svansen.


Regn alltså, jo det regnar och nu är det +8,3° och det blåser här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-02 08:15:10

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1001,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 10,8 m/s från SSE,
i byarna 14,6 m/s
Kyleffekt: 4,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 2,7 mm
Dygnet: 11,7 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 612,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,3 °C
Klockan:
04:57
Temp - Max:
9,5 °C
Klockan:
12:07
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
02:30
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
02:09
Lufttryck - Max:
1010,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1001,5 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Min:
1010,8 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:32
Sol upp: 07:25
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:13
Dagsljus: 09:41 tim:min
Dag längd: 07:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:03
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder som vanligt.

 


Trädgården som nattbild

 


och dag i färg.

       

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards