jans

Alla inlägg den 13 november 2020

Av Jan Sandström - 13 november 2020 18:17

Måste bara lägga till det här.  
 

Fast det är kanske andra tider idag.   

Kanske skulle ha daterat förra inlägget till 1/4      

Av Jan Sandström - 13 november 2020 17:28

Men idag har det då ännu inte varit nån otursdag för mig.


Började med att ta isär bromsen på släpvagnen.

 

Det var lite knivigt att få loss bromstrumman och när den väl lossnat visade det sig att ena belägget hade lossnat.
Kanske därför det kärvade och kilade fast så att bromsen låg på.
Men jag letade på nätet och fick tag på nya belägg på Mekonomen, 1191:- gick det på och inget att välja på om jag ska ha släpvagnen i ordning.

 


Vidare till Peters gamla lägenhet där jag skruvade upp originalskåpet i badrummet, sedan plockade jag i lite smått och tog med mig en del hem.

Här har Anders åkt iväg till Tärnaby med katten men han ringde och skulle kanske komma tillbaks redan i helgen då han fått mess om ändrade arbetssätt p.g.av denna virus som härjar.


Här har det varit matlagning.

   


Gott gott och

 


när man ändå är på gång slog vi till med...

 


Sedan blir det väl nått på TV i kväll.


Av Jan Sandström - 13 november 2020 07:28

Fredag den 13:e     


Och månaden november, en månad kvar till Lucia.


Igår åkte jag upp på Ersboda och Peters gamla lägenhet där Peter redan var, jag hade släpvagnen med mig men nu MÅSTE jag se över den för bromsen på vänster hjul ville inte släppa helt. Det tog lite tid innan jag fick hjulet att överhuvudtaget gå runt.


Men vi hjälptes åt att lasta lite saker som vi körde hit hem på Västerslätt, parkerade vagnen och tillbaks till Marieberg där han nu bor.
In med saker där och så packa in en del av mina verktyg som jag tog hem.


Lunch och så en stund på soffan.

Senare började jag rensa bilder ute på nätet, det har sparats massor på Google som jag satt och rensade bort, egentligen skulle jag använt Ctrl+A och så Del.

Anders katt Lycka är lite vild av sig men nu kollade hon att routern var ordentligt inkopplad.

 

Hon ska då in överallt och så högt som möjligt.

 


Det tog mest hela kvällen i anspråk förutom middan som blev fläskpankaka, Inger gjorde den i stekpannan i ugnen.

Gott med lingonsylt till.


En kort stund i soffan där Anders såg nån serie och sedan isäng.

Värk i kroppen så jag hade svårt att somna men till slut gjorde jag nog det och vaknade före sex.

Kissa och låg kvar en stund innan jag steg upp.


Frukost och tidning avklarat och idag har jag tänkt se över släpvagnens bromsar såvida det inte är allt för blött och grinväder.

Får väl ställa dit ett parasoll. Det är nu jag saknar garage eller åtminstone en carport.


+4,6° ute så jag tänker passa på innan vi har en halvmeter snö.

Nu kom grannarna på besök.

 

Tur att inte Inger sover med öppet fönster just nu för en gick just upp på avsatsen, nu är båda där och kollar läget.


Gryning ute och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-13 07:45:10

Temperatur: 5,0 °C
Lufttryck: 1028,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 68,7 mm
Året: 664,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
21:39
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
07:27
Temp - Min:
2,4 °C
Klockan:
01:10
Lufttryck - Max:
1029,4 hPa
Klockan:
00:25
Lufttryck - Max:
1031,1 hPa
Klockan:
00:56
Lufttryck - Min:
1028,0 hPa
Klockan:
05:47
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
23:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:02
Sol upp: 08:00
Sol ned: 14:46
Skymning: 15:44
Dagsljus: 08:42 tim:min
Dag längd: 06:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 6s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:21
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 14:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut hos mig.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards