jans

Alla inlägg den 3 november 2020

Av Jan Sandström - 3 november 2020 09:05

Tisdag den 3/11


Det är lite torrare ute idag, även inne men vi fick bara in några droppar eller dl.

Det var när det började regna och blåsa, min teori är att det blåste in vatten under takpannorna så att det senare följde med lufningsröret från avloppet som går upp på taket och det droppade inna på toaletten.


Jag hade hyrt en täckt släpvagn och hämtade den halv tio, lite senare kom Peter med deras katter Otis och Bella som skulle vara här under flytten, Inger börjad jobba efter lunch och då var ovädret redan över oss i full styrka.

Lite drygt 60 mm registrerade jag och 25 m/s i sydlig vind.


Flytten gick fint i regn och rusk, över förväntan men det var skönt med släpvagnen där vi kunde lasta ordentligt, jag gissar på att ett lass med den motsvarade 3-4 med min släp och då skulle vi ha behövt kämpa med en presenning.

Helt klart värt de 535:- den kostade.

Vi åt lunch på Biltema, jag fick en "Jerry", 3 kokta med bröd och kaffe med liten bulle till, eftermiddagskaffe hann vi inte med.

Erik och Maria hjälpte till och det var guld värt, jag behövde mest bara stå inne i släpen och ta emot eller lämna ut beroende på var vi stod och däremellan så körde jag runt nedfallna björkar, fast ärligt var det bara en björk och nästa vända var den kapad och låg på sidan.


En video från tobleronehusen på Ersboda där vi hämtade möbler.

 

Hem med släpen och Peter följde med, vi körde och kollade översvämningen som spred sig efter gatorna på Västerslätt och så hämtade vi middagen, pizzor på Grisbacka.

Tillbaks till nya lägenheten och så åt vi, Erik o Maria åkte hem och jag stannade kvar en stund och pratade/kollade på vad som kan behöva göras.

Sedan åkte vi alla hem till Västerslätt där vi till slut fick tag på deras katter som gömt sig under våran dubbelsäng, Gunnar han var ute och förfasade sig över att han inte kom någonstans för allt vatten, inatt fick Inger hämta han på andra sidan gatan och bära han hem.


Var va jag, gamla grannen Hammarbäck som nu bor i Örebro ringde och undrade hur vi hade det.

Deras hus har säkert vatten i källaren då Abrahamsonns har det som bor i huset utmed och andra gatan från Tvärån.


Vid midnatt tog vi en liten biltur och kollade var man kunde köra och på många gator gick det inte men det var klart månljus och stjärnklart samt vindstilla.

Vi gick isäng och vattnet steg sakta men jag har sovit och jag tror Gunnar varit inne


Jag vet inte hur den här nattvideon är då jag inte kollat igenom den men jag ska få ihop lite mer om gårdagen.



Det blev en sen morgon då vi vaknade först efter åtta och lite mindre med vatten idag men det går ändå hit upp på Vallmovägen och korsningen till Stråvägen.

 

Jämfört med en nattbild då det ändå inte var som högst.

  


Nu ska jag straxt åka till stugan för att ta reda på locket till badtunnan som hamnat närmare gamla badtunnan.

 

och så titta till för att se om det hänt något men mest för att hämta material och grejor att använda hos Peter o Anna dit jag ska i eftermiddag för att bistå med hjälp.

     


Men jag ska återkomma till den här översvämningen vi hade igår och har idag för det har inte sjunkit undan ännu.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards