jans

Direktlänk till inlägg 5 november 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 november 2020 08:40

Torsdag den 5/11


Igår blev det ännu en sväng till stugan då jag behövde verktyg, bl.a min dragfjäder för att dra kablar i VP-rör.


Grannen höll på att kapa och ta ned två träd som blåst omkull men vi klarade tursamt nog måndagens oväder.

Förutom att locket till badtunnan blåste bort fast jag hade spännband runt men det hade gjort en luftfärd och slagit sönder taket på trädgårdsbordet.

   


Men nu sitter det med två spännband, jag kan bara inte förstå hur det lyckades krypa under bandet och flyga iväg.

 

Jag passade på att ta hem bord och stolar som Erik och kompisar använt när dom LAN-ade förra helgen.


Sedan Biltema och köpa skruv och annat smått innan jag åkte till Marieberg och Anna o Emil.

Han var hemma från dagis igår och jag skulle dra nätverkskabel från entrén där nere till rummet där uppe.

   


Tidigare hade jag kollat och det skulle gå att använda ett rör där ringledningen går och jag fick in dragfjädern

Dragfjäder 

Fäste nätverkskabeln och drog in men när jag var nästan helt igenom tog det stopp, under alla mina år har jag aldrig varit med om att det kan fastna sådär, jag kom varken framåt eller kunde dra tillbaks kabeln, den satt fullständigt fast så jag klippte kabeln och dragfjädern. Fick offra den efter att ha haft den i säkert 30-40 år

Tursamt har jag ofta en plan B, nu fick jag ta till den.

Klämde kontakt där nere och klamrade kabeln utvändigt efter taklist och uppför trappen, runt hallen och ringklockan där jag skulle kommit upp och så borra hål mellan rum och hall, igenom med kabel och så montera andra kontakten.

Skruva upp Susanne och starta, tänk att det fungerade INTE. Tills jag kom på att jag stoppade ju inte in närverkskontakten där nere i inkommande uttag. Sedan fungerade Internet för dem.


Men mellan det jobbet så lyckades jag laga en persienn där ena draglinan gått av så den hängde snett, det gick bar, bara ett jäkla småpickelpysseljobb som mina fingrar älskar.


Åkte hem och hämtade paket, nya gardiner till gäststugan vi byggt.

Täckte över släpvagnen med borden som Erik ska ha och så kaffe när Inger kom hem.


Det blev soppa till middag medan vi såg om 

Hur tågen förändrade världen

Nu var det pendeltågens betydelse och utveckling.


Efter lite mer TV så kollade jag datorn innan jag gick isäng.

Jag hade jäkligt ont i kroppen och händerna igår kväll så det blev en full dos Alvedon och så smörja med Diclofenac Orifarm.

Detsamma som Voltaren men billigare och så ljudboken en stund och öppet fönster.

Gunnar låg hos Inger och jag har sovit ovanligt gott.


Upp halv åtta och jag har ont i fingrar och knän. Vänster lillfinger har jag jäkligt ont i och yttersta leden så lite svårt att skriva idag.

Har intagit frukost och läst tidningen där sonen har en insändare igen.

   

Resten kan ni läsa i tidningen eller på https://www.vk.se/ , vet inte om man måste ha plus, alltså betala för tidningen för att läsa insändarna.


Idag blir det väl något att göra, funderar på att åka till deras gamla lägenhet för att fota några möbler som ska säljas eller om vi vill ha och se om det är något smått att göra men jag tror att Peter o Anna gjort det mesta.


Ser att dom nu är ute och sopar gatorna här efter översvämningen i måndags för det blev mycket skräp på dem, löv, kvistar och annat som kom drivande med vattnet.


Solen skiner och måttlig vind, +7,0° utanför fönstret och vimpeln har fått knutar som jag ska lossa.

Men det ska bli sämre väder och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-05 09:45:11

Temperatur: 7,7 °C
Lufttryck: 1001,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från W,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 2,1 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 65,1 mm
Året: 661,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,7 °C
Klockan:
09:39
Temp - Max:
7,5 °C
Klockan:
12:33
Temp - Min:
3,6 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
-1,4 °C
Klockan:
03:12
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:41
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
01:54
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
08:13
Lufttryck - Min:
1010,7 hPa
Klockan:
23:54


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:40
Sol upp: 07:34
Sol ned: 15:10
Skymning: 16:04
Dagsljus: 09:24 tim:min
Dag längd: 07:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:01
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är bilderna.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 30 april 06:22

Tisdag den 20/4 och valborgsmässoafton     I DAG blir det ett stort     till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år. Det blev ju helt galet då jag grattade igår.   Hoppas bara att han inte läser min blogg.    Men igår blev en ...

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979. Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lyckats ramla i golvet här i Vindeln och...   Det blev tydligen en smäll (jag var ...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards