jans

Alla inlägg den 2 november 2021

Av Jan Sandström - 2 november 2021 08:48

Tisdag den 2/11


Jag har ögnat igenom dagens tidning och där står det (hmm börjar nästan likna en Lindeman, Valfrid Lindemans son).

Näja det står "Föräldrar har inte full koll," och sedan en stor rubrik,

"Prata med ditt barn om vad som händer på nätet"

Det är inte så lätt för barnen vill ju inte berätta för mig vad som händer där.


Nåja åter till livet i stort, igår grejade jag på lite här hemma och så blev det en promenad där jag som brukligt vissa rundor gick iväg västerut mot där det står RÖDÄNG på kartan.

 

Tänkte gå nedåt och genom Rödäng och hem igen över nästa gångbro över Tvärån men så såg jag ju åt höger och ändrade rutten.

Gick och knackade på dörren till restaurangen som var låst, men såg Maria där inne och hon kom och öppnade på sin första dag på nya jobbet.

 

Det var stängt för stunden men eljest har som lunch till bra pris. Kaffe tackade jag nej till och efter en liten pratstund så gick jag vidare hela långa Industrivägen.

Jag brukar lägga mina rundor så jag har en genväg direkt hem och nu kunde jag ha gått över gräset direkt men kände att jag skulle orka hela vägen runt.
Genvägen hade gett mig en sväng på drygt en km men nu blev det lite längre.


Här hemma blev det däremot kaffe och senare började matinéfilmen men den stängde jag av.

En stund i garaget med att sortera elsladdar och skruva ett par sladdkontakter så att jag fick två skarvsladdar till.


Senare blev det middag som jag värmde och så Wallander på Netflix.

Inger kom hem och så blev det sängen med ljudboken i lurarna en stund innan jag släckte.

Har sovit gott även om jag hade en del värk då jag gick isäng.


Förresten har jag väl glömt att tacka för de fina blommorna vi fick i lördags men nu tackar jag för dem.

Fina och doftar gott.

 


Vaknade 7 och så gick Inger till jobbet igen och jag steg upp.

Dusch och frukost till bläddrandet i dagens tidning.

Ganska enkelt med att trycka på 2 eller 3 för större text och 1 för mindre och så högerpil för nästa sida.

Men inte är det som förr då man hade tidningen på köksbordet och kom till lilla krysset som löstes.

Nu går det i alla fall fortare för det mesta har man redan läst på nätet och vk.se


Idag bör jag ta en sväng ute igen och så fortsätta med siffror, räknar på huskostnader och vad vi har för kostnad på det här huset.

Ett snabbt överslag och jag kom fram till ungefär 3500:-/månad i driftskostnad så vi kanske skulle bo kvar här och hyrde vi ut tre rum som vi har kunde vi få betalt för att bo här.


Igår kom det lite regn på eftermiddan och idag ska det visst bli likadant men nu ser det ut att vara torrt.

Däremot +8,2° och svag vind men GRÅTT.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-02 09:15:16

Temperatur: 8,6 °C
Lufttryck: 1002,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 534,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
22:57
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
01:50
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
08:07
Lufttryck - Max:
1002,7 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
1005,0 hPa
Klockan:
08:38
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
01:40
Lufttryck - Min:
999,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:31
Sol upp: 07:24
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:13
Dagsljus: 09:42 tim:min
Dag längd: 07:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:46
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


Hittade en bild över Vännäsby som visar huset där svägerskan bor. Tyvärr inte bästa upplösningen men ändå.

 

Ja det finns många hus men du ser väl vilket som är ditt.


Och mina morgonbilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards