jans

Alla inlägg den 10 november 2021

Av Jan Sandström - 10 november 2021 13:14

Jag såg ju tidigare i morse och nämnde det i morgoninlägget in att det såg ut som att nötkråkan var ringmärkt.

 


Och visst är den det, det syntes tydligare när jag lyckades ta en bra bild på fötterna.

 

Att det står B01 på vänster ben syns ju tydligt men den andra kan jag inte tyda men det syns lite bättre när jag zoomat in och redigerat lite.

 
Ska jag anmälla den någonstans?


Av Jan Sandström - 10 november 2021 08:04

Onsdag den 10/11


I våras fick jag uppdatera mitt körkort och det gick fint förutom att jag fick fota om mig, dom tyckte bakgrunden var lite för mörk.

  Men den här bilden godkändes.

Nu har Inger fått göra samma sak men med lite problem, eller kanske inte.

Hon fick för några dagar sedan en avi att hämta ut innen den 10/11 samtidigt som hon fick en påminnelse att hämta ut samma rek med körkortet.

Igår kom inte mindre än fyra avier till från Postnord, två ordinarie och två påminnelser så hon ska gå in och se om det blir två körkort till eller vad som har gått snett för Postnord.

Jag sa till Inger att hon måste gå och kolla för är det nya körkort så måste hon hämta ut, går dom tillbaks stryks väl hon i registren och blir utan körkort. Men mest troligt finns inget att hämta hos Preem men det ska bli kul att höra om dom varit med om det för andra.


I övrigt blev det skitväder igår med regn (5,1 mm) och på kalla gator, vägar, och trotoarer samt min bilinfart så blev det HALT.

Jag skulle ut och skjutsa svägerskan Margareta som skulle hämta sin husbil och jag klädde mig med ordentliga promenadskor.

Gick försiktigt ut och så låg jag där på marken.

Snacka om halka som inte syntes och fast jag tick försiktigt så försvann bara fötterna under mig.

Det var så halt att när jag ställde mig igen så gled jag ut mot gatan och infarten lutar inte så mycket.

   

Jag lyckades då ta mig in och slängde ut grus innan jag åkte iväg och hämtade Margareta.

Men vägarna var faktiskt inte hala utan det gick fint att köra ut till Degernäs där hon fick ut husbilen och vi fick en mugg kaffe.

Sedan körde hon före mig hem och tog det lugnt för det blåste regält över Röbäcksslätten,

Jag kom mig hem och hon besiktade husbilen som blev godkänd förutom en lampa och jag tror hon kom sig hem till Vännäsby och kan ställa in den för vintern.

Nu får vi hoppas att det inte blir så mycket snö i vinter att taket rasar än en gång på hennes bil och alla andra som for i vintern som var. En hall brann ju upp också med en massa fordon i.


Här hemma blev det lite plock i garaget och här i kontoret, lite pyssel i datorn och en stund på soffan då Inger kom hem.

Det blev till slut soppa som jag vämde och kokade ett par ägg.

Lite TV och vi såg om apor på en ö utanför Afrikas västkust.

Sedan såg jag en film.


 
  
The Harder They Fall, Official Trailer på Netflix som är 2:17 lång med många skjutna och blod som sprutar,

En lite ovanlig film med bara svarta skådespelare och skapligt bra.

Efter det gick jag över och såg en bit om UFO på SVTplay och när jag ser vad som filmats så undrar jag om jag inte såg något liknande i stugan, det var väl i fjol när jag över stugtaket såg tre lysande saker som stod still på rad och efter en stund sakta tonade bort, lite senare så fanns det där igen men då jag tittade efter satelliter och annat så släppte jag de tre med blicken och såg inte när det försvann.

Det andra jag är övertygad var ett UFO är också något jag inte vet var det var och det flög, alltså ett UFO som inte betyder att det är utomjordingar vilket UFO blivit synonymt med. Men det är det inte.


Det var en lysande "lampa" som jag trodde var en helikopter långt borta och som sakta åkte över skogen eller över älven en bit bort (3-6 km) men inte ett ljud, då låg jag också i badtunnan. Det kom sakta närmare och så stannade det upp en bit bort och så åkte det tillbaks med hög hastighet, ingen helikopter kan åka så fort och knappast en drönare heller och inte ett ljud och i stugan är det tyst.


I alla fall gick jag i säng igår kväll och har sovit gott och Gunnar låg till en början mellan mina ben.

Upp och kissa vid 6 och sedan vaknade jag straxt efter 7 då Inger gått till jobbet.


Vanliga morgonrutiner men nog är det nått fel på mig då jag längtar och ser fram emot förmiddagskaffet innan eller medan jag gör i ordning frukost med kaffe.

Nu har jag fint sällskap här ute, en ryss som käkar jordnötter.

 

Dom är ganska smarta för han/hon har lyckats knuffa skålen närmare ena kanten för att komma åt nötterna och jag har inte hjärta att skrämma bort nötkråkan.

Såg nu och ser faktiskt på bilden att den har vitt på benen, har dem det eller är den ringmärkt?

Tänkte ta en bild med riktiga kameran men nu är den inte här längre.


Jag fick senare en bra bild på ringmärkningen.

 


Idag tar jag det lugnare, är inte 100 på att jag inte fick något i ryggen då jag halkade igår, så nu blir det till att tänka mig för vad jag gör. Kaffe är nyttigt.  


Det ska då inte regna idag som igår men jag håller mig inne idag och ska jag ut blir det på 4 hjul.

Dimma men över noll, eller inte för nu har jag -0,2° utanför fönstret och det är grått ute och vindstilla, igår blåste det ganska ordentligt ett tag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-10 08:45:15

Temperatur: -0,2 °C
Lufttryck: 1000,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från WSW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 18,3 mm
Året: 550,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
04:24
Temp - Max:
2,9 °C
Klockan:
12:47
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
02:32
Temp - Min:
-11,7 °C
Klockan:
01:52
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1000,3 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
1003,6 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:53
Sol upp: 07:49
Sol ned: 14:56
Skymning: 15:52
Dagsljus: 08:59 tim:min
Dag längd: 07:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:20
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina bilder, det blåste lite tidigare men nu hänger vimpeln slak utmed stången eller så har den frusit fast.

   


I stugan kom det lite snö som inte tinade bort helt.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards