jans

Alla inlägg den 6 november 2021

Av Jan Sandström - 6 november 2021 07:29

Lördag och Alla helgons dag den 6/11


Igår blev en fin dag, efter frukost, blogg och lite annat körde jag igång min gamla snöslunga, utomhus och så fick den gå några minuter så att oljan blev varm och så in i verkstan igen med den.

Öppnade så att oljan kunde rinna ut och under tiden passade jag på att spola av det värsta från bilen.
Leriga grusvägar är ingen höjdare.

Sedan in och fylla ny olja och ut igen med slungan som även den fick en avspolning, den stod ju på släpvagnen på grusvägen från stugan.


Efter en lätt lunch blev det en promenad och det gick fint till en början innan det onda började komma i ryggen,

Så jag vek av åt vänster ned mot Nolia och tog det lugnare hem igen men ändå inte raka vägen.

 

Här hemma igen blev det kaffe och så pyssel på datorn och lite annat här i huset.


Inger kom hem och det blev hamburgare som jag stekte och gjorde i ordning, men bara en var och med ett stekt ägg och pizzasallad till allt medan vi såg en film från Netflix.

I död och lust heter den och var verkligen dråplig och dom hade inte sparat på blodet :-)

Gick på toa och då passade Inger på att starta igång en till film då jag nästan var på väg isäng och klockan hade passerat 21.

Det ligger en vit man i din säng, mamma!

(Original title: Romuald et Juliette), Dom kan verkligen "översätta" filmtitlar.

I alla fall blev jag fast och såg hela filmen innan det blev sängen.

En stund med ljudboken innan jag släckte och har sovit hela natten lång till 7 då jag steg upp, samtidigt som Inger gick till jobbet.


Idag lite småpyssel, ska kika lite på snöslungan och se till att den är klar för vintern här hemma i stan.


16 börjar en film och på någon biograf här i stan och väninnan Maria ska bjuda mig på den som födelsedagspresent.

Efter den ska vi fika så jag får väl äta lite gröt till lunch idag så jag orkar.

Men jag får se om det blir en promenad eller om det blir bilen, i alla fall ska det bli fint väder idag med sol och lite över noll.


Just nu kallt för första gången på länge, -3,4° men vindstilla och solen börjar stiga upp, bilderna nedan tog jag lite tidigare i gryningsljuset.

Kanske skulle spara nya och lägga upp till bloggen. Nä det ids jag inte.

Väderstationen visar då Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-06 08:00:16

Temperatur: -2,2 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,9 mm
Året: 545,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
12:26
Temp - Min:
-2,5 °C
Klockan:
07:51
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
23:38
Lufttryck - Max:
992,2 hPa
Klockan:
01:18
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
991,6 hPa
Klockan:
02:27
Lufttryck - Min:
991,7 hPa
Klockan:
23:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:42
Sol upp: 07:37
Sol ned: 15:08
Skymning: 16:02
Dagsljus: 09:20 tim:min
Dag längd: 07:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:29
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 15:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut.

 

Den här uppdaterade jag då den låg öppen i mobilen.

 


        


  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards