jans

Alla inlägg den 28 november 2021

MM

Av Jan Sandström - 28 november 2021 11:03

Jag gick ut och hämtade in ved och då korsar jag ju MM, alltså Mössens Motorväg fast dom springer ju bara på sina små ben.

Men det är trafik från och till buskarna vid badtunnan och under altanen, säkert in i under panelen och upp på vinden.

   


Långt där ute på åkern har bonden lämnat en plog, kanske blev det nått fel på den eller också bara lämnad till våren.

 


Lite magiskt ljus och fint med snö, ibland. Oftast inte men nu ligger den på träd och saker som lycktstolpen

 


och pollarna.

 


Men kylan vi hade satte sina spår med imma/is och på ytterdörren är det mellan glasen.

Kanske får fundera på att byta dörr redan i sommar eller nästa sommar.

 

Nu sitter jag bara här inne i värmen från kamin och luftvärmepumpen och kaffe.
Men väntar på nybakade lussebullar.


Av Jan Sandström - 28 november 2021 09:58

Som nu många vet så håller vi på att planera för en flytt till Vindeln om ett par år.

Sälja huset och få loss en massa pengar till lägenhet, pension och plöja ned mer i stugan som vi kommer närmare till.

Så jag satt här och kollade Vindelbostäders lägenheter och var dem finns, alltså där det finns annat än ettor och tvåor.

Dessutom på inte allt för långt avstånd ifrån typ ICA som ligger centralt (den röda kuben) och då fick jag fram den här kartan.

 

Zoomar jag ut så finns det två fastigheter till men då blir det längre till centrum och vi blir ju äldre och tänker på att inte alltid behöva ta bilen.
 

Men som sagt är det 1½ år bort, Minst.


Av Jan Sandström - 28 november 2021 09:12

Söndag den 28/11


Glömde ju skriva GLAD 1:a ADVENT eller vad man nu säger.

Men nu har jag uppdaterat inlägget   



Igår startade dagen tidigt, larm om kallt i varmförrådet där det inte får vara varmt då inkommande vatten finns där liksom stora beredaren.

Men det var bara att justera termostaterna på froskskyddselementen. Men jag ska se om jag hittar några bättre eller montera esterna termostater. Kanske bygga ett par elektroniska.


Frukost och brasa i kaminen samt kurrande kisse här i soffan blev det sedan och till slut steg Inger upp.


Lite småpyssel och hämta in ved, eljest gjorde jag inte så mycket, nudelsoppa dill lunch och så såg vi på TV.

NRK och 

Team Bachstad

Nu åkte dom i en postelbil från söder till Nordkapp och hade ett dieselaggregat där bak som kördes på gammal frityrolja dom tiggde.

Man såg ju att det med vissa problem går att köra elbil hela vägen med olika äventyr på sidan om.


Middag och det blev lutfisk MEN vi hade ingen kryddpeppar. Det gick att äta ändå och gott.

Senare såg vi film från Netflix och även TV.


Anders och Atho hade varit ute och lekt så voffsen blev slutkörd, då var det skönt att få ligga på soffan och sova.

 


Det blev sängen för mig och ute var det milt med endast runt -10° och ljudboken i lurarna och gosig Lycka utmed mig.

Inger låg i sitt rum med Gunnar.


Jag har sovit gott och länge, vaknade först vid 6 och kissade, somnade om och låg ända till 8 då det blev morgon.


Idag inget speciellt att göra men alltid finns det något att sätta snöspaden i.

Fast det lilla som nu kommit har jag tänkt ska få ligga kvar så att det blir nått underlag och lättare att köra snöslungan.

Senare i eftermiddag åker vi hem igen.


Nu är det gråmulet ute men inte lika tungt som det varit och jag ser inte om det blåser något.

-11.5° och hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-28 09:30:13

Temperatur: -8,7 °C
Lufttryck: 1006,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 559,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
13:35
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
00:13
Temp - Min:
-20,6 °C
Klockan:
00:31
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
20:29
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
01:15
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:38
Sol upp: 08:45
Sol ned: 14:08
Skymning: 15:15
Dagsljus: 07:37 tim:min
Dag längd: 05:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Så här ser det ut.

       

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards