jans

Alla inlägg den 20 november 2021

Av Jan Sandström - 20 november 2021 09:11

Först är det en helg, sedan nästa och så rullar det på hela hösten

Nu kommer Black Weekend men är det inte lika bra att skippa "end" för det är ju mest hela veckan vi ska handla ihjäl oss.

Och här i Umeå har man nu planer på ännu ett eller större handelsområde som ska heta Sandbäcken.

Men man har ju inte ens fyll Klockarbäcken med affärer och företag.

 

Är det så konstigt att jag mer och mer längtar till den dagen vi bryter upp och flyttar inåt landet för Umeå är en omöjlig stad.

Läst att man ute vid returmarknaden nu tar parkeringsavgift för att handla återvunnet från Kommunen.
VARFÖR då det på hela handelsområdet är fri parkering så varför ska man betala på den lilla platsen bra långt ifrån ICA Maxi och övriga affärer.

Jag kommer då inte att stanna till där någon fler gång.

 

Nä vi ska handla ihjäl oss i dagens samhälle och vi kommer att göra det också.

Fast det är väl jordbruk vi behöver fler av så att det blir mat till alla för kläder och TV har vi nog tillräckligt av för att inte tala om bilar.

Men först ska det bli skönt när helgerna är över fast jag gillar julen och få paket. 

Av Jan Sandström - 20 november 2021 07:46

Lördag den 20/11


Igår plockade vi ned en rulle antennkabel som jag haft uppe på vinden.

Men nu är mycket tagit från den som rymde 500 meter då den var ny.

Vi hittade även en annan kabelrulle som fick följa med ned och det är en sladd för ljud och bild, när 17 vi/jag nu använde en sådan sladd på 24 meter.

   Enligt barnen är det inget som används och det håller jag med om.

Jag kan ju klippa kontakterna och ha sladd till typ nån LED-belysning som inte får dra för mycket ström. Alltså INTE 240 Volt då utan 12-24 V.


Vi håller ju på att börja städa så jag lade upp vårt uppslagsverk på Facebook OM det är någon som vill ha som kuriosa, prydnad eller höja sängen.

 Men det är lite småkul att bläddra i, ungefär som att slösurfa ute på nätet där det och mycket mer finns.


Inger gick till jobbet och jag gick ut en liten promenad.

 


Jag strulade även på med datorn och min NAS och jag tror jag fick till en andra bakupp till disken jag skaffade.

Först fick jag error att kopieringen avbrutits men sedan såg jag att den var igång och till slut klartecken, men då hade den stått på i över 17 timmar.

Inatt gick det fortare och tog bara 1½ minut att köra det som behövde kopieras.


Inger jobbade kväll så jag värmde lite kött och så vitkålssallad. Senare blev det nån film på Netflix. Kommer inte ihåg vad det var jag såg då jag bara tog en slumpvis som dök upp, nån komedi och den var faktiskt lite småkul.


Inger kom hem och det blev sängen där jag sovit hyfsat bra.

Upp runt 7-tiden, plocka ihop lite mer till dagens jobb och så dusch och frukost som jag har här utmed mig.

Inger sover fortfarande men ska väl upp snart, jag ska göra mig i ordning för idag blir det jobb med att dra en antennkabel hos svägerskan i Vännäsby och Erik kan hjälpa mig.

Ett jobb som inte ska (bör) ta så lång tid. Jag funderar på om vi ska äta pizza till lunch/middag när vi är där.


Det ska bli en solig dag men blåsig, tacksamt nog kommer vi att vara i lä utomhus och i solen.

Nu +1,8° utanför fönstret och det gryr så sakta där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-20 08:00:16

Temperatur: 2,8 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från WNW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 24,0 mm
Året: 556,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
05:38
Temp - Max:
2,3 °C
Klockan:
12:14
Temp - Min:
0,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
988,6 hPa
Klockan:
07:49
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,4 hPa
Klockan:
04:19
Lufttryck - Min:
983,2 hPa
Klockan:
16:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:19
Sol upp: 08:21
Sol ned: 14:28
Skymning: 15:30
Dagsljus: 08:11 tim:min
Dag längd: 06:07 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:31
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 09:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är mina morgonbilder och Inger kom just upp.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards