jans

Alla inlägg den 3 november 2021

Av Jan Sandström - 3 november 2021 12:09

Med Inger och Emil har vi ätit lunch hos Maria på A-star.

Av Jan Sandström - 3 november 2021 08:01

Onsdag den 3/11


Jag fick en idé inatt och kanske en lösning men har inte kunskapen att förverkliga den.

Men det kanske finns redan.

För hur många appar finns inte i mobil och dator med en ikon och ett obegripligt namn där man inte har en aning om vad det kan vara.


Så ännu en ny app som skannar av mobilen och alla appar, skriver ett textdokument med appnamnet och en kort förklaring på vad den gör.

Kanske kan den även lägga två liknande appar utmed varandra i dokumentet som ska vara enkelt att flytta över till dator och/eller skriva ut.

Men som sagt, den appen kanske redan finns där ute bland miljarder andra appar.


Dom är lika vanliga som alla dessa köp/sälj och byt-grupper på Facebook.

Jag har ingen aning om hur många sådana det finns bara här i Umeå.


Det var nattens jobb och igår kände jag mig riktigt bra i ryggmusklerna så det gick bara fint att gå en kort promenad i duggregnet.

 

Eljest blev det plock i garaget och så fick jag ett mess från min lite äldre kusin, jag har förresten inga yngre utan är yngst i min generation och många äldre har redan ramlat bort.

Men kusinen som heter Cicki har en man som börjat med släktforskning och jag har ju tidigare skrivit in en massa men inte så djup forskning utan bara lite basdata med namn och född och sådant och dom messade ett foto på mina morföräldrar och några av deras barn med frågan vem som var Edwin och om det är han uppe till höger.

 

Min mor är förresten nummer två från vänster i bakre raden.

Så jag plockade fram lite material efter mina föräldrar och det blev som det brukar bli när man gör sådant.

Fast i fotoalbum, vykort, julkort och några brev.


Skannade några foton som jag kan ha användning för och vill spara men resten ska min bror få och gå igenom då det finns massor som rör hans familj och sedan får man väl göra vad man vill med allt.

Jag har massor efter min far som var yrkesmålare i en massa år hos Ågrens måleri.

Mätningslistor, papper om ditt och datt och fackliga papper.

Kul att bläddra lite i men sedan blir det väl pappersåtervinningen av allt.


Lycka var alldeles hopplös fast hoppa kan hon och vad säger man om henne.

 


Det är alltså Anders katt jag pratar om och bortse får mitt städade rena kontor och verkstadssekretär.

 


Så det blir enklare för mina barn, bara att plocka ut hårddisken och slå sönder den så är man kvitt en massa kilo papper.

Är det egentligen nån mening med att hålla på att spara och registrera så som jag gör, inte mer än för mitt eget nöje att få hålla på med det.


Fast det är ju lite enklare att som nu då jag sammanställt en kalkyl i kalkylen som räknar ut driftskostnaden på huset vi har.


Det där tog hela gårdagen i anspråk, inte en minut på soffan blev det och matinéfilmen fick rulla på här i kontoret.

Inger kom hem och senare blev det stekt palt till något på TV.


Det blev sängen och jag har sovit gott och som jag skrev löst ett stort världsligt problem.


Idag blir det en tur ut då Inger ska till optikern, då går jag nog in till Classe och köper reflexvästar och kanske bolaget.


Sedan ska vi ha barnbarnet Emil och åkta till stugan för att skifta snöslungor och ta ett par julgranar.

Så fullt upp även idag och någon promenad blir det nog inte och det lär regna även idag och mer än igår enligt prognosen.


Nu har jag +6,3° utanför fönstret och gryningsljus, det blåser en aning och är gråmulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-03 08:30:16

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1003,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 5,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 536,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
05:09
Temp - Max:
9,0 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
06:42
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
22:58
Lufttryck - Max:
1004,4 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Max:
1004,7 hPa
Klockan:
22:09
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
06:17
Lufttryck - Min:
999,9 hPa
Klockan:
01:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:34
Sol upp: 07:27
Sol ned: 15:17
Skymning: 16:11
Dagsljus: 09:37 tim:min
Dag längd: 07:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 04:32
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina övriga bilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards