jans

Alla inlägg den 19 november 2021

Av Jan Sandström - 19 november 2021 08:56

Fredag den 19/11


Igår blev en shoppardag.

Först åkte vi, jag och Inger till Avion där hon hämtade sina nya glasögon och jag köpte ett par grejor till antennsladd och så ett impulsköp. 7 fina LED till ljusstaken. Allt på Kjell & Co.

Kom till optikern där Inger inte var klar och det tog tid innan hon blev det med allt prat runt omkring men så kunde hon kolla när jag bytte glasögon, det var 5 år sedan.


Vi gick upp till IKEA där vi såg att man just börjat och öppnat för julbordet så vi nappade på det.

 

Helt OK och mätt blev man, Janssons var god liksom det andra.

Inget överdåd av mat men tillräckligt.

En sväng runt IKEA där vi kikade på ett och annat.

En hurts som skulle kunna passa i lillstugan, bara montera 4 hjul och någon dyna att ha, funkar att lägga kläder i och dra fram för att sitta på. En med låda och en utan att kanske ställa skor i. Sedan ett diskställ vi ska mäta om det kan passa i köksdelen.

   


Sedan gick vi och köpte lite smått till oss och barnbarnen innan det blev resa in mot stan igen där Inger hade tid för fotografering på Kommunen.

Nått leg-foto och då passade jag på att åka upp till NetOnNet där jag köpte en liten portabel hårddisk och fotopapper till skrivaren för det är snart dags för julkorten.


Törstig efter maten men Inger skulle köpa blommor på Blomsterlandet som ligger på Grubbe.

Där kunde jag gå in på toa och dricka en hink med vatten som en kamel. Det var då gott att släcka törsten i tvättstället.

Blommor köptes,  Hyasinter och Amaryllis innan vi åkte hem till oss.


En hel del strul med nya disken och min NAS då jag inte fick till det med bakupp-programmet.  

SBS är troligen orsaken och det verkar inte bättre än att min ordinarie bakupp som görs varje natt inte heller funkade inatt.  


Där tog jag en stund på soffan och sedan lite dator m.m innan det blev middag.

En liten skål med nån soppa som faktiskt inte var god men stänger man av smaklökarna så kan man sleva i sig den.

Vi såg på bärgningsbilar i Kanada och där kör dom lika dåligt som på filmerna från Ryssland.

Att lätta på gasen när det är snöstorm och drivis går inte och inte heller tända belysningen bak på bilen/långtradarna.

Full fart in i varandra på motorvägen bara men så blir det skrot av fordonen som tradaren där halva blev boss, av dragbilen återstod inget mer än bakhjulen.


Det blev dags för sängen och jag hade svårt att somna men när jag gjorde det sov jag förutom då jag fick gå upp för att kissa.

Inte undra på så som jag drack igår, inte nyttigt med sill, korv och annat salt mat.


Upp vid 7 och har suttit i köket med tidningen då Inger är ledig nu, hon jobbar kväll och kväll hela helgen.

Vi har varit upp på vinden och plockat ned kabeltrumman med antennkabel så nu ska jag bara plocka ihop lite verktyg så är jag klar för jobb i Vännäsby.

Men ska prata med Erik om hjälp så kan vi åka dit och dra om antennsladden. 


Idag har jag inget annat inplanerat än städa i garaget, klarar jag 5 timmar idag och i helgen får jag ledigt på måndag till en utflykt.


+0,7° utanför fönstret, svag vind och mulet, det ser ut att vara snö i luften.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-19 09:15:16

Temperatur: 1,2 °C
Lufttryck: 988,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 555,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
11:33
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
19:59
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
995,7 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
992,7 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:18
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:32
Dagsljus: 08:15 tim:min
Dag längd: 06:12 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 50s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:33
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 08:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är dagens bilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards