jans

Alla inlägg den 4 november 2021

Av Jan Sandström - 4 november 2021 07:24

Torsdag den 4/11


Igår åkte vi direkt till handelsområdet Avion (IKEA) där Inger provade nya glasögon och jag handlade på Clas Ohlson och Systemet.

Sedan fick vi åka hem då jag glömt att lägga in Emils bilkudde, efter att ha lämnat det vi handlat och hämtat kudden åkte vi och hämtade Emil.

Sedan över till Marias nya jobb där vi åt lunch.

Kycklinglasagne och det var gott men miljön är inte den trevligaste med en takventilation som levde om så jag knappt kunde prata.

 

Idag tror jag hon sa något om lax till lunch och dit kommer jag nog att ta svängen på mina promenader och köpa med mig en matlåda hem. Det blir 10:- billigare än att äta där men 79:- är inte dyrt för en riktig lunch.

Fast billigast och bäst för vågen är ju att äta mitt fil och hårdbröd.


Hem och koppla på släpen, lasta snöslungan och så åkte vi till stugan och det duggregnade.

Ned med snöslungan och så starta min gamla som kördes upp på släpen.

Småpyssel som byta batterier i en temp-givare och justera kameran som visar lillstugan och husvagnen. Nu ser jag hur mycket snö som ligger på taken i vinter.

Sedan fällde jag en gran där jag tog reda på toppen eller övre halvan som lastades på släpen.
Emil lekte ute och blötte upp sig och följde med Inger som gick iväg för att ta lite enris, jag kapade grangrenar från nederdelen som blev kvar men körde sönder sågkedjan så jag fick handsåga det sista.

Allt in i bilen och så gick vi in och fikade, kaffe till mig, te till Inger och choklad till Emil.

Det var mörkt när vi körde hem via Tavelsjö, Trehörningen och Flurkmark så vi kom hem till Emil och kunde lämna av han till en väntande Anna.


Vidare hem och lite prat med kusin med man i Eskilstuna och släktforskning.

Sedan gjorde jag eller hjälpte till med middan som blev varma mackor men vi hittade inte mackgrillen så det blev i ugnen.

Vitkålssallad typ pizzamodell till det och ett glas vatten och kaffe medan vi såg på 

Ge oss naturen tillbaka! Avsnitt 3 • 58 min

Nu kom Maria förbi och bytte bil så nu har jag min egen igen.

 

Igår efter TV och film från Netflix åkte jag ned på stan och hämtade Erik och sedan fick jag ta hans bil hem och han lånade min.

En skjuts som inte rymdes i hans bil i morse så därför lånade han och Maria min som är lite större.

Jag får dementera dagens meny, det är inte lax utan raggmunk med fläsk.

Nu blev jag sugen på en promenad dit.  


Gick isäng och har sovit både gott och eländigt, vaknade tidigt med värk och hade svårt att somna om så vid 6 steg jag upp.

Kanske får jag besök idag eller så blir det imorgon, kanske.

I alla fall ska jag ut efter ett idag och hämta ett lamm som Anders köpt men då han är på jobb så får jag rycka in.

Vi har ju kylrum där det kan ligga tills vidare innan det hamnar i hans frys.

Det handlar ju om ett lamm i förpackningar och inte levande som han köpt nere i Stöcksjö i närheten där han bor.


I övrigt tror jag inte jag gör så mycket, kanske drar ut min gamla snöslunga och varmkör den en stund innan det blir oljebyte på den och en liten genomgång/service.

Det ska regna lätt idag men kan kanske även vara uppehåll men det blir väl som tidigare dagars väder duggregn och dis.

Blött och eländigt som det ser ut att vara nu men vimpeln hänger tätt utmed stången.

+5,3° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-04 08:00:15

Temperatur: 5,4 °C
Lufttryck: 1001,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,8 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 8,7 mm
Året: 540,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,8 °C
Klockan:
01:33
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
05:43
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
23:46
Lufttryck - Max:
1001,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1004,4 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
04:45
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
23:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:30
Sol ned: 15:14
Skymning: 16:08
Dagsljus: 09:32 tim:min
Dag längd: 07:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:23
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut lite tidigare i morse.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards