jans

Direktlänk till inlägg 28 november 2021

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 28 november 2021 09:12

Söndag den 28/11


Glömde ju skriva GLAD 1:a ADVENT eller vad man nu säger.

Men nu har jag uppdaterat inlägget   



Igår startade dagen tidigt, larm om kallt i varmförrådet där det inte får vara varmt då inkommande vatten finns där liksom stora beredaren.

Men det var bara att justera termostaterna på froskskyddselementen. Men jag ska se om jag hittar några bättre eller montera esterna termostater. Kanske bygga ett par elektroniska.


Frukost och brasa i kaminen samt kurrande kisse här i soffan blev det sedan och till slut steg Inger upp.


Lite småpyssel och hämta in ved, eljest gjorde jag inte så mycket, nudelsoppa dill lunch och så såg vi på TV.

NRK och 

Team Bachstad

Nu åkte dom i en postelbil från söder till Nordkapp och hade ett dieselaggregat där bak som kördes på gammal frityrolja dom tiggde.

Man såg ju att det med vissa problem går att köra elbil hela vägen med olika äventyr på sidan om.


Middag och det blev lutfisk MEN vi hade ingen kryddpeppar. Det gick att äta ändå och gott.

Senare såg vi film från Netflix och även TV.


Anders och Atho hade varit ute och lekt så voffsen blev slutkörd, då var det skönt att få ligga på soffan och sova.

 


Det blev sängen för mig och ute var det milt med endast runt -10° och ljudboken i lurarna och gosig Lycka utmed mig.

Inger låg i sitt rum med Gunnar.


Jag har sovit gott och länge, vaknade först vid 6 och kissade, somnade om och låg ända till 8 då det blev morgon.


Idag inget speciellt att göra men alltid finns det något att sätta snöspaden i.

Fast det lilla som nu kommit har jag tänkt ska få ligga kvar så att det blir nått underlag och lättare att köra snöslungan.

Senare i eftermiddag åker vi hem igen.


Nu är det gråmulet ute men inte lika tungt som det varit och jag ser inte om det blåser något.

-11.5° och hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-11-28 09:30:13

Temperatur: -8,7 °C
Lufttryck: 1006,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -8,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,6 mm
Året: 559,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
09:19
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
13:35
Temp - Min:
-10,2 °C
Klockan:
00:13
Temp - Min:
-20,6 °C
Klockan:
00:31
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
20:29
Lufttryck - Min:
1005,0 hPa
Klockan:
01:15
Lufttryck - Min:
1000,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:38
Sol upp: 08:45
Sol ned: 14:08
Skymning: 15:15
Dagsljus: 07:37 tim:min
Dag längd: 05:23 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 5s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Så här ser det ut.

       

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards