jans

Alla inlägg under juni 2021

Av Jan Sandström - 9 juni 2021 09:00

Onsdag den 9/6


I morse var det ingen dimma som igår morse då det var tätt.

     


Men till gårdagen, det blev ett inlägg om den igår och jag tror det är enklast att bara kopiera den texten som blir i ett annat typsnitt.


Nu blir det inte mer jobb idag.

Rensat badtunneplatsen och med Ingers hjälp jämnade vi till plattorna så att det blev någorlunda i våg och jämt.

Men sedan när jag kollade nya badtunnan och var jag ska ha kaminen upptäckte jag att den antingen hamnar fel eller så helt galet fel.

Bara att börja om och tänka nytt.

Fram med kedjesågen och kapa stockarna en halvmeter, skruva fast brädan på sidan och så med Ingers hjälp vrida allt 90 grader, ett kvarts varv alltså.

  

Så nu hamnar kaminen någonstans där skottkärran ligger. Vattenledningen ska friläggas helt och ligga utanför allt närmast kameran.

Det är ju bara sommarvatten till badtunna och trädgårdslandet.


Men jag gjorde något eller för mycket så det blev ont och akut in på soffan efter en Alvedon.

Men skönt ändå att det släpper fast nu har jag ont igen, byggde en pallkrage till Inger så att hon kan ha mer grönsaker.


Anders skulle komma och fräsa landet vilket han gjorde, jag fick träffa Atho för fösta gången och så även Gunnar.

Han blev inte lika förtjust i vovven och när han ville hälsa visade Gunnar att han har vassa klor på tassarna, reste rygg och fräste.

Atho gnällde till av slaget över nosen så han backade men sedan gick det fint, Gunnar höll koll på var hunden befanns sig och sedan kröp han in under altanen där han brukar ligga och sova.

Atho fick vara fastsatt i stolpen till älgflöjeln.

        


Fint av Anders att komma och köra landet men innan det så åt vi middag, grillat kött och korv, potatissallad och grönsallad med iskallt källvatten till.

  

Anders hade inte tid för kaffe då han skulle jobba, nått telefonmöte som han skulle ta i bilen på väg hem.

Men mången tack till barnen som hjälper till, imorgon kanske vi får besök av andra barn till oss. Lite jobbigt att ha 5 st även om en bor 100 mil söderut.


Nu ska jag fortsätta se på Badhotellet innan det blir kväll för mig med.


Det blev så att jag såg klart hela säsong 8 på Badhotellet innan Inger kom in efter potatissättning och annat, då var klockan mycket och jag gjorde mig i ordning för natten och gick ut till mig.

Faktiskt skönt att ha ett helt hus för sig själv men jag tror att Gunnar (katten) saknar mig i sängen.


Jag har sovit gott, bara varit upp en gång vid halv fyra, sedan sov jag till kvart i sju. Gick ut och kissade i blåbärsriset men kröp ned i goa sängen en timme till.

Morgongympa = stretchövningar i sängen innan jag steg upp och gick in till Inger.

   

Har ont men inte mer än att det är ett omak så nu sitter vi här ute på frukostplatsen i morgonsolen och jag ser nästan ingenting på datorskärmen.

Vem 17 kom på det här med spegelblanka skärmar   

Förra datorn, Lilla blå som jag kallade den hade matt skärm och fullt läsbar även i solsken. Nu ser man ju bara sig själv men det är kanske det som är meningen.


I alla fall så kanske i får besök av Erik idag, de andra barnen passade på att komma upp och äta våfflor men ska visst satsa på helgen istället och då ska vi bära badtunnan på plats.

Men idag blir det lite småpyssel här och där, nån stund för kaffe blir det väl också och siesta.

Först blir det dock en dusch här ute på gräsmattan.


Soligt och varmt och varmare blir det men i eftermiddag ska det komma nån kallfront.

Men nu har vi 19.6° i skuggan och inte blåser det mycket heller.

Väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-09 09:15:18

Temperatur: 22,2 °C
Lufttryck: 1004,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 22,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,6 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 88,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
08:34
Temp - Max:
26,0 °C
Klockan:
11:49
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
02:43
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
03:42
Lufttryck - Max:
1005,2 hPa
Klockan:
00:37
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1004,1 hPa
Klockan:
07:55
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
17:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 22:55
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:32 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 44s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:35
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 21:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här är morgonbilderna.

             

Av Jan Sandström - 8 juni 2021 20:27

Nu blir det inte mer jobb idag.

Rensat badtunneplatsen och med Ingers hjälp jämnade vi till plattorna så att det blev någorlunda i våg och jämt.

Men sedan när jag kollade nya badtunnan och var jag ska ha kaminen upptäckte jag att den antingen hamnar fel eller så helt galet fel.

Bara att börja om och tänka nytt.

Fram med kedjesågen och kapa stockarna en halvmeter, skruva fast brädan på sidan och så med Ingers hjälp vrida allt 90 grader, ett kvarts varv alltså.

 

Så nu hamnar kaminen någonstans där skottkärran ligger. Vattenledningen ska friläggas helt och ligga utanför allt närmast kameran.

Det är ju bara sommarvatten till badtunna och trädgårdslandet.


Men jag gjorde något eller för mycket så det blev ont och akut in på soffan efter en Alvedon.

Men skönt ändå att det släpper fast nu har jag ont igen, byggde en pallkrage till Inger så att hon kan ha mer grönsaker.


Anders skulle komma och fräsa landet vilket han gjorde, jag fick träffa Atho för fösta gången och så även Gunnar.

Han blev inte lika förtjust i vovven och när han ville hälsa visade Gunnar att han har vassa klor på tassarna, reste rygg och fräste.

Atho gnällde till av slaget över nosen så han backade men sedan gick det fint, Gunnar höll koll på var hunden befanns sig och sedan kröp han in under altanen där han brukar ligga och sova.

Atho fick vara fastsatt i stolpen till älgflöjeln.

     


Fint av Anders att komma och köra landet men innan det så åt vi middag, grillat kött och korv, potatissallad och grönsallad med iskallt källvatten till.

  

Anders hade inte tid för kaffe då han skulle jobba, nått telefonmöte som han skulle ta i bilen på väg hem.

Men mången tack till barnen som hjälper till, imorgon kanske vi får besök av andra barn till oss. Lite jobbigt att ha 5 st även om en bor 100 mil söderut.


Nu ska jag fortsätta se på Badhotellet innan det blir kväll för mig med.

Av Jan Sandström - 8 juni 2021 08:38

Tisdag den 8/6


I morse kunde man tala om paraDISET.

     

Klockan var då halv sex nar jag gick ut på altanen.


Eljest pysslade jag med lite av varje igår, mest lite.

Surfade på nätet och ställde oss i bostadskö i Vindeln mest bara för att se OM det dyker upp något kan vi kanske flytt dit när Inger får pension.

Efter eftermiddagskaffet lastade vi lite skräp i bilen och åkte in till stan, vattna blommor och klippa gräs, hämta grejor så bilen blev mer än full innan vi åkte till flyget där vi hämtade upp Peter som kom hem från utlandet efter några veckors jobb.

Åkte och hämtade Emil på förskolan och så skjutsade vi hem dem.


Vidare mot stugan med stopp i Hissjö där inger gick in och handlade lite på mataffären.

Här blev det lite mer pyssel, skrev ut lite DYMO-remsor och Inger klippte gräset så jag höll mig inne.

Inger hade mat och vi åt ute på altanen innan hon skulle göra nått annat och jag började se senaste säsongen på Badhotellet, den danska serien och nu säsong 8.

Men den var roligare och mysigare i början, nu handlar det mest om konflikt med tyskarna under kriget.


Till slut gick jag till storstugan och vi såg fördigt den nya svenska filmen 

Dancing Queens (2021)

Den var väl sisådär men inte så dålig som kritikerna säger.


Jag var trött så det blev sängen och har sovit gott, upp halv sex för kissa och såg dimman som jag gick ut och fotade.

Somnade om och sov till 7 då jag gick upp.


Frukost ute på altanen till fågelkvitter och så ringde Tomas från Jönköping och undrade om jag skulle ta hand om sjuka barn.

Lite hosta igår kväll och i morse satte stopp för dagis, minsta lilla i dagens Coronavärld så är det hemmavid.

Mest troligt pollen som orsakat för det var visst mycket av det där nere.


Idag ska vi ta hand om platsen för badtunnan.

Senare idag får vi besök och jag hoppas att Atho förljer med Anders när han kommer för att köra jordfräsen i potatislandet så att Inger kan stoppa ned potatis och lite andra frön.


Solen skiner men en nordlig vind som är svag men det blåser svalt så att man vill ha något på axlarna men så är det ganska tidigt på morgonen.

17.3° i skuggan och väderstationen i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-08 09:15:18

Temperatur: 22,5 °C
Lufttryck: 1006,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 22,5 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 88,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,8 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
25,3 °C
Klockan:
10:23
Temp - Min:
10,6 °C
Klockan:
03:42
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
02:31
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,6 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
1006,5 hPa
Klockan:
18:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:25
Sol ned: 22:53
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:28 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 56s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:34
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut nu på morgonen.

           

Av Jan Sandström - 7 juni 2021 15:35

Kanske, kanske inte.

Men så varmt och kvavt det är.

Av Jan Sandström - 7 juni 2021 08:24

Måndag den 7/6


Igår hade vi fest här i stugan med syskon och familjer till jag och Inger.

Innan alla kom så blev det jobb. Städa och plocka undan och plocka fram.


Inne i lillstugan städade jag och fixade ordning några småsaker.

 


Flyttade bl.a en strömbrytare (den övre) så att det blev mer plats för två små hyllor att lägga en mobil på för laddning.

Och lite ett och annat.
Ute ställdes bord och kabeltrumma i ordning och så skulle jag laga ett gammalt parasoll jag tog över från Anders.

På väg till förrådet så trampade jag lite snett  , ont i ischias eller där bak i sittfläsket.

Ordentligt ont så stapplande tog jag mig in och lade mig på soffan och var orolig för att jag skulle ha ställt till med något igen.

Men det lättade efter nån timme och då började det vara dags för gäster att komma.

Först hit var min bror Jerry med sin Eva och i husbilen, därefter droppade folk in lite nu och då.

En massa prat och ännu mer mat som Inger stått och lagat hela förmiddan och jag tror hon höll på redan dagen innan.

  

Finväder fick vi också känna på och det kom 5 mm regn men stora markisen ute och så platser under tak så det gick ingen nöd på oss.

Åskan dundrade i omgångar lite runt omkring, bara några ordentliga smällar på nån km avstånd.

Skönast var nog att luften började kännas andningsbar igen.


Till slut åkte myggskrämman fram innan de sista gästerna åkte hem och vi hade hållit på i drygt 6 timmar, 

Plocka undan och förbereda på att det kunde komma mer regn men jag tror inte det kom något i natt.

Jag försökte se lite TV men var trött och gick tidigt ut till mig i lillstugan efter att ha gjort kvällsbestyren.

Tror inte klockan var mer än 22 när jag kröp ned i sängen och lyssnade väl bara en kvart på ljudboken.


Har sovit gott med massor av knasiga drömmar där jag kört bil på knasigt vis.

Kanske påverkat av att vi pratat lite om husbil, trafik och semestrar under kvällen.

I alla fall upp och kissa två gånger och den andra vid 3-tiden men först fick jag för mig att det då var morgon och dags att stiga upp.

Ned i varma sängen igen och så sov jag fram emot halv sju då jag gick upp och in till Inger.

Gunnar såg jag inte till varken ute eller inne i sängen.

13-14 grader någonting och vindstilla men muleti och en massa fågelkvitter.


Kollade mina värden och idag blev det inget bra, ändå tycker jag att jag inte åt varken sött eller mycket igår kväll.

7,9 mmol och vikten 80,6 kg

 

Men vikten ordnar sig säkert bara jag varit och "gubbat" eller "gjort nummer 2" som man också säger.

Sådant pratade vi också om igår kväll   Intressanta samtalsämnen vi hade men vi pratade om dialekter och uttryckssätt.


Kröp ned till Inger en stund i varma sängen en stund innan jag steg upp och då kom Gunnar in och övertog den, sängen alltså.

Frukost här ute på altanen och luften känns så frisk och fåglarna kvittrar.


Idag har jag tänkt rensa och snygga till på platsen där badtunnan stått och den nya ska stå.
Kanske lastar vi släpen med skräp och drar bort men det får vi se, eller så tar vi bara en lugn dag.


Mulet, vindstilla men lätta skyar så att solen skiner igenom ibland men eljest blir det lite skugga bara.

Nu 09:05 har vi 18.3° i skuggan och hemma i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-06 21:30:17

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 1008,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
29,0 °C
Klockan:
11:26
Temp - Max:
24,4 °C
Klockan:
13:42
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
04:00
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
21:23
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
01:28
Lufttryck - Min:
1006,3 hPa
Klockan:
20:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:49
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna.

             

Av Jan Sandström - 6 juni 2021 14:15

Men i söder dundrar farbror Tor.

Och vi väntar nu bara på gästerna.

Av Jan Sandström - 6 juni 2021 08:12

Söndag den 6/6 och


Sveriges nationaldag


 

Det var sämre väder ifjol.

   


Gunnar låg ute i skuggan där det faktiskt kändes riktigt skönt, men han väntade säkert på att Inger skulle komma ut med frukosten,

  ån x


Igår var det varmt och skönt men fortfarande mycket pollen.

Jag småpysslade bara lite men var mest ute då jag inte tog en vilostund på sängen med ljudboken i lurarna och frisk luft i lungorna.

Det drog ihop och blev åska men inte över oss utan den gick runt omkring, det lilla regn vi fick gick väl inte att mäta om man inte lyckats fånga en droppe.

Det blev svalare och så återkom åskan igen men som tidigare bara runt omkring så vi hörde bara muller.


Middag ute, nån pyttipanna på rester men gott och mättande, lite rött till och jag blev på lite bättre humör. Kändes det då som.

Gick in och skulle se film men inget som lockade så det blev till slut sängen.


Har sovit gott, bara upp en gång och så vaknade jag efter 6, gick ut och pinkade i blåbärsriset, fåglarna höll konsert och det var skönt.

Men min ischias ville inte att jag skulle ha det bra så tillbaks i sängen och några stretchövningar innan jag gick till storstugan och duschade.


Idag nationaldagen så det blir städa innan gästerna kommer, fullt hus idag eller några syskon till oss ska komma.

Vädret är soligt, nästan vindstilla och en klarblå himmel. Men det lär ändra sig i eftermiddag och det spås som igår lite regn och åska.

Men inte säkert det blir här eller så blir det så.


Nu 08:43 har vi 18.6° och väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-06 08:45:18

Temperatur: 23,9 °C
Lufttryck: 1007,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 21 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 23,9 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
25,4 °C
Klockan:
08:35
Temp - Max:
24,4 °C
Klockan:
13:42
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
02:58
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
04:00
Lufttryck - Max:
1007,4 hPa
Klockan:
04:22
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1006,6 hPa
Klockan:
01:28
Lufttryck - Min:
1006,3 hPa
Klockan:
20:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:29
Sol ned: 22:49
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:20 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 20s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:38
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser morgonbilderna ut idag.

         


För tillfället sitter ja inne men ska ut när jag postat inlägget.


  

  





Av Jan Sandström - 5 juni 2021 20:43

Åskan idag kom en andra sväng till, men bara på någon kilometers avstånd och det fick mig att börja tänka.
 
1, Min mor Majken som föddes 1918 i Eskilstuna sa att "åskan kommer alltid två gånger och andra gången går den hårdare" för det hade hon hört sedan gammalt.
 
2, Liksom att "åskan går aldrig över rinnande vatten" men det tror jag inte riktigt på, bara nästan.
 
3, Och att "går den mot fjällen kommer den med värme men går den mot havet tar den med sig värmen" eller om det nu var tvärtom.

1, Faktiskt går den ofta två gånger med några timmars mellanrum, varför kan jag inte svara på men nog har jag upplevt det så.
 
2, Aldrig över rinnande vatten, då frågar man sig ju vilket rinnande vatten, det kan ju knappast handla om nått litet dike utan mer en älv. Och kanske, här i stugan går den ofta på andra sidan Vindelälven utan att komma hit till oss och i stan går den söder om Umeälven på Tegssidan utan att komma över mot oss. Fast det händer ibland att den gör så både här och där.
Kanske tillfälligheter men det kan nog ha att göra med hur vindarna går och så är det ju elektriska spänningar det handlar om.
Men nej jag tror inte det är så.
 
3, Ja det har säkert att göra med åt vilket håll varm eller kallfronten går så kanske.

4, Åskan... Äsch va 17 var det jag kom på och skulle skriva. Det försvann lika fort som blixten. "Och den slår ju aldrug ned två gånter på samma ställe". Det är ju faktiskt en myt för ofta slår den ned flera gånger i t.ex en TV-mast. Men det är idag och det här kommer från länge sedan när man bara hade vedspis.
Blixten följer ju en kanal där det elektriska motståndet är lägre och har den då flera hundra meter metall att följa så tar den den vägen.
 
Jo det var det jag skulle skriva. Förhållningsore vid åska.
Man ska inte ha någon öppen eld.
Man ska inte ha korsdrag i huset/lägenheten.
Man ska inte ha uppspänt paraply.
Man ska inte segla eller vara på sjön.
o.s.v
 
Allt handlar ju om att inte bilda den där kanalen för blixten.
En eld skapar varm luft som stiger uppåt liksom varm luft från ett fönster.
Ett paraply har ju en metallspets likt en åskledare och så har även en segelbåt med mast.
Man ska ju inte heller stå under ett ensamt träd då det sticker upp och likaså ska man söka sig lägre ned och inte stå upp.
Dock inte lägga sig på marken utan sitta på huk med fötterna nära varandra. Varför.
Jo slår blixten ned i närheten kan strömmen gå upp i ena benet och ned i det andra eller genom kroppen om du ligger ned.
Det är därför boksap och hästar drabbas så hårt då den står med 4 ben i marken med ganska långt avstånd mellan dem, då behövs inte mycket för att en ko ska dö direkt även om blixten slår ned en bit ifrån.
 
Att man drar ut elektrisk apparatur är väl självklart, så enkel åtgärd för att rädda TV och dator och det kostar ju inget.
Men idag är risken mindre inne i samhället än ute på landet.
 
Nu kom inger med kaffe.
Jag och Inger gillar när det åskar men jag har stor respekt för den och ved vad den kan ställa till med.
Som TV-tekniker fick jag se hur en TV kan se ut inuti efter ett blixtnedslsg. Inte mycket kvar kan jag säga.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards