jans

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2017 09:19

Måndag den 7/8 och nu börjar Inger sin sista semestervecka för den här gången.


Igår gick vi till Noliamässan och traskade runt där i nästan 5 timmar. Det blev några små inköp som det brukar vara men kikade runt på en del (kanske) användbart till plockepinn. Träffade på en del bekanta som man brukar göra när man är där.

Men "min" lilla husvagn hade de inte där av någon putgrundlig anledning.

 

Det är en Adria 390 PS

 

Men det fanns en liknande som kanske blir en ersättare men den verkade ändå inte lika smidig då man fick bädda upp sängen där soffgruppen är.

Hur som helst blir det ändå ingen husvagn under överskådlig framtid för mig.

Vi åt någon Thailänska mix som måste ha varit lönnsalt för jag var så jäkla törstig efteråt och hela kvällen.

 

När vi äntligen kom hem för de stängde mässan så fikade vi och jag kopplade på släpvagnen och åkte till Holmsund för att hämta en duschvägg jag fått via Facebook, de hade även en badrumsspegel som låg på gräsmattan och som jag fick ta.

Men ångrade senare att jag inte frågade om den där handukstorken som de slängt ut.

 

Nu har jag snart hela bastun, men kaminen saknas ännu men tids nog kanske jag får tag på ett sådant också.

 

Kom hem och senare blev det film på TV, 100 steg från Bombay till Paris och det är en småmysig film.

Samtidigt som filmen gick här på min lilla TV satt jag och påtade på med datorn.

Köpte ju en ny plånbol på Nolia, en med ganska många fack för typen bankkort men när jag skulle flytta över det jag har i min gamla så saknas det ändå runt 10 kortplatser och allt ryms bara inte i den.

Får nog flytta tillbaks och ha kvar min gamla trotjänare som ändå inte är trasig på något sätt och det fungerar fint med gummiband runt den så att allt inte bara rasar ut. Eller så får jag börja använda två st. för olika ändamål.

 

Gick isäng ganska sent men låg ändå med ljudboken en stund, Mirabell låg mellan oss och sedan kom Gunnar och lade sig mellan mina ben. Så det var trångt om saligheten.

Har ändå sovit gott när jag somnat och vaknade vid 7 och upp vid 8.

 

Idag fick jag skapligt blodsocker fast jag åt både smakbitar och en del godis på mässan, munkar hann jag även sätta i mig liksom två kvällsmackor   men det blev ingen egentlig middag igår.

5,3 mmol och vikten 75,2 kg blev det idag.

 

Frukost ute vid förrådet då solen skiner och det är nästan sommarvarmt men det blåser inte mycket.

 

    

Det var skönt ute men plikten kallade, måste ju skriva det här blogginlägget.

 

Som kameran visar är himlen blå och vimpeln hänger rakt ned.

 

 

I stugan ligger presenningen kvar på plockepinn.

 

Idag ska jag fortsätta slipa skyltarna och skriva ut saker till Inger.

Får se vad det blir för promenad eljest är jag småsugen på en MC-tur ut någonstans men det kan likaväl bli fikaväskan ut på Änge eller ned på strandpromenaden vid älven.

 

Här är det nu 17,9° och allt det andra jag sagt ovan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-08-07 09:45:10

Temperatur: 19,9 °C
Lufttryck: 1018,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från WSW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 19,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 12,6 mm
Månaden: 23,4 mm
Året: 249,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,9 °C
Klockan:
08:57
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
18:19
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
02:52
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
23:07
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Max:
1015,0 hPa
Klockan:
23:03
Lufttryck - Min:
1014,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:53
Sol upp: 04:08
Sol ned: 21:20
Skymning: 22:32
Dagsljus: 19:39 tim:min
Dag längd: 17:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:11
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut just när solen tydligen gått i moln, kanske är inte himlen klarblå längre.

 

Nu ska jag svara på en kommentar jag fått och kika tillbaks på hennes blogg.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards