jans

Alla inlägg under oktober 2018

Av Jan Sandström - 13 oktober 2018 08:02

Lördag den 13/10


Igår åkte jag till Jula och lämnade igen takbeslagen jag köpte för att bygga vintertaket åt husvagnen som vi tänkte ha stående i stugan.

Men vi fick ju vinterplats för den inomhus i Rödånäs så jag behövde inte bygga taket.

Tidigare hade jag pratat med Fahlgrens åkeri om grusleverans men han återkom inte, men när jag väl var på väg in till Jula ringde en chaufför om gruset och vi kom överens om en träff senare.

Så jag som tänkt till Biltema och köpa lite smått skippade det och tog bara ett tillgodokvitto på Jula innan jag åkte upp till stugan.


Jag fick vänta en stund och hann pyssla med lite ett och annat

 

Kollade hur vattenkranen kan monteras på diskbänken och jag måste nog såga en del på skåpet för att få dit den.


innan lastbilen kom brummande efter vägen fullastad med fint grus.

Han backade skickligt upp på bilplatsen och lossade gruset längst upp mot huset men det var nära till telefonledningen fast det är ju ingen som använder den längre.

Nu har den varit avsliten längre bort efter vägen i säkert ett år eller mer, kan det vara tredje vintern nu.


 

Före gruslasset


 

Lite trångt att komma ut på vägen igen.


 

Det blev inte så mycket.


 

Lite mer sett från sidan men nog kommer jag att behöva ett lass till.


Jag brydde mig inte om att skotta ut det utan åkte hem till stan igen där jag bara hann hem så kom Anders och vi grejade lite med hans ljusramp som ska, eller sitter under takboxen.

Det är eldragningen som ska till men det fixar han nog fint.


Inger kom hem och senare åt vi middag framför TV:n där vi såg ett avsnitt av Morden i Midsomer och så kom Maria förbi och hämtade lite av de kattsaker som levererades tidigt på morgonen av den trevliga tjejen från DB Schenker.


Jag hann även med att skanna in och sortera bort en del kvitton och papper som kommit med posten innan det blev sängen med ljudboken.

Då låg redan Gunnar vid mina fötter och han låg kvar hela natten med påföljd att jag hade ont i kroppen på morgonen.


Så jag steg upp redan innan sju då Inger cyklade iväg till jobbet.


Idag ska jag riva min dator och bygga om den med nya delar jag fått ta över efter Peter.

Pappa får ärva när det inte duger till barnen längre och min dator har blivit rysligt seg och långsam.

Den behöver en nyinstallation i alla fall för min C-disk är knökfull och jag får hela tiden rensa bort filer hela tiden.


Erik har lovat att komma förbi efter lunch och hjälpa mig och det ser jag fram emot för det behöver jag.


Vädret lockar inte direkt till någon promenad så jag kanske tar en stund inne på promenadbandet.


Veslemannen i Norge har inte rasat ihop ännu men det kommer nog någon gång. Hoppas bara det sker på dagtid och i klart väder så att det fastnar på film.

Nu har Green Cargo lagt ned godstrafiken efter Raumabanan då det blivit ohållbart med alla dessa avstängningar, men är det bättre att något tåg blir begravt under rasmassorna som verkar komma att begrava halva dalgången.


Här har jag skapligt varmt med +9,0° men regntung himmel och blött ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-13 08:30:09

Temperatur: 9,4 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från SSW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 254,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,6 °C
Klockan:
06:41
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
00:24
Temp - Min:
7,6 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
7,7 °C
Klockan:
22:32
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,7 hPa
Klockan:
08:04
Lufttryck - Min:
1017,3 hPa
Klockan:
23:32


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:34
Sol upp: 07:22
Sol ned: 17:27
Skymning: 18:15
Dagsljus: 11:41 tim:min
Dag längd: 10:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:00
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 19:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Himmel och tomt ser ut så här

   

 

Nu göra mer kaffe innan jag stänger datorn och tar fram skruvmejslarna.

 

Av Jan Sandström - 12 oktober 2018 14:16

Nu har vi grus eller vad nu Maria skulle kalla det.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2018 08:53

Fredag den 12/10


Igår hastade vi iväg på förmiddan in till stan från stugan, eller så panikartat var det inte utan vi plockade ihop och gjorde höst utomhus.

Fast än används stugan och nu är det Peter, Anna och Emils tur, sedan ska Maria och Mona dit och kanske deras killar Tristan och Trassel. Två katter alltså.


Erik kom och vi, han bytte till vinterdäcken, jag kikade på en cykelkärra som fått punktering, stort hål så jag måste köpa ny slang.

Det får bli Biltema för jag ska ändå upp och handla mer till gäststugan.


Kvällen blev lugn och jag höll på med att scanna in och ordna med papper och siffror, allt medan något gick på TV eller från Netflix.

Men 21 tänkte jag slå om till TV6 för Johnny English, men den kanalen var svart på min TV, vet inte varför för den fungerade inne i rummet.

Så då tänkte jag justera och söka om, men den här skitapparaten har galen mjukvara så det gick inte att bara ändra en kanal utan alla försvann i ett kick.

En ny total sökning så jag fick igång den men då hade halva filmen gått och det fick bli Zoo säsong 3 på Netflix.


På min andra skärm rullar Veslemannen i Norge och det sker småras hela tiden säger de.

 

Senaste nytt : 06:14  Status «Veslemannen» i Rauma


Jag satt länge och Inger kom hem men vi kom inte isäng förrän efter midnatt.

Jag hade värk i händerna efter för mycket pappersvändande och datorskrivande. Skyller då på det.


Har sovit sisådär men vaknade tidigt, upp redan klockan 7 och duschade så jag var klar tills paketen skulle komma.


Hon (den trevliga tjejen som varit här tidigare) kom nyss med två paket med Schenker, kattmat igen och nu till Tristan och Trassel.


Så nu är jag inte bunden här hemma utan kan åka iväg till Ersboda och handla, ska även lämna igen en massa takbeslag jag köpte för det där husvagnstaket jag tänkte bygga.

Men jag fick ju vinterförvarint på ett bättre ställe.


Vädret är inte lika fint idag, igår var en strålande fin höstdag tills dimman och dis drog in helt plötsligt och fort gick det när den kom.

Idag har det regnat på morgonen och det är en sur blöt höstdag, det lockar inte att gå ut.

Jo jag måste ringa om gruset till stugan också, Fahlgrens i Vindeln kan leverera.


Men just nu är det +8,5° där ute, väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-12 09:15:09

Temperatur: 8,7 °C
Lufttryck: 1021,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,7 m/s från SW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: 5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,8 mm
Året: 254,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,9 °C
Klockan:
00:24
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
11:30
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
06:46
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
07:32
Lufttryck - Max:
1024,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
1021,2 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Min:
1022,8 hPa
Klockan:
02:06


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:31
Sol upp: 07:19
Sol ned: 17:31
Skymning: 18:18
Dagsljus: 11:47 tim:min
Dag längd: 10:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:35
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 18:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut där ute.

   


Nu värker mina fingrar så det får bli en stor Alvedon (1 gram) och så smörja med Voltaren innan jag gör något mer.

   

Av Jan Sandström - 11 oktober 2018 12:49

Eller snarare God eftermiddag.


Torsdag den 11/10

Igår jobbade och pulade jag på i bygget, inte så mycket men lite här och lite där.

Men det blev även en del ute på tomten där vi städade och plockade undan för att göra höst då vi skulle åka hem inom kort.


Dörrlåset hade lagt av och när jag kikade i nyckelhålet så rörde det sig där inne så maskinisten levde då   

Försökte blåsa och det kom ut en hel del flugor som sökt skydd där och då blev det skruvmejseln och plocka ut låset.

Tidningar på bordet och öppna men jag hade fått ut allt flugor men det var ganska skitigt så olja och så plocka isär allt för att torka bort överflödigt smörjmedel.

 

Skruvade ihop och nu fungerade det bättre, men jag måste plocka loss det andra låset också för där har roddarfjädern gått sönder.

Det är den fjädern som håller upp handtaget, så hänger ett dörrhandtag ned så är det roddarfjädern som gått av och det är ett vanligt fel.


Det blev ett snabbt bad innan middan, varmt i vattnet och så såg vi lite TV.

Inger somnade och gick isäng men jag såg att det då var 38° i vattnet så jag gick ut för ett nattdopp, badade väl nån halvtimme och det var skönt för onda leder och annat som värker.

Gick isäng efter en stor Alvedon och Voltaren på händer och knän. Somnade och har faktiskt sovit gott.

Någon matinéfilm fick jag inte tid till att se i veckan.


Upp vid åtta och så plockade vi ihop det vi inte tagit igår, lastade bilen det som inte var lastat och så Gunnar innen vi åkte iväg in till stan.

Därav inget morgoninlägg tidigare, jag har bar ainte haft tid till det.


Nästan hemma ringde Erik och han skulle byta till vinterdäck så det passade fint att komma.

Jag hann fylla fågelautomaterna och äta lunch innan han kom och Inger gav sig iväg till jobbet.

Lite kunde jag bistå med som att kolla lufttrycket och lättare jobb.

Sedan pratade vi ett tag här ute på altanen innan han åkte iväg till sitt.


Jag ska kolla och skriva upp det som behöver skaffas till stugan, prata med Falgrens Åkeri om grus de kan leverera till stugan så då blir jag nog tvungen att åka upp igen för att ta emot och anvisa var vi vill ha gruslasset.


I Norge har det skett ett antal mindre ras  men även ett lite större på flera hundra kubikmeter men det är inget emot då det stora raset kommer på 10-20 miljoner som motsvarar 2 miljoner lastbillass.


Kanske får jag tid till en promenad idag för vädret är strålande fint.

Just nu +13,3° hut ute i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-11 13:45:09

Temperatur: 15,9 °C
Lufttryck: 1025,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 68 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från S,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 253,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,4 °C
Klockan:
11:30
Temp - Max:
13,9 °C
Klockan:
14:23
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
07:32
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
07:24
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1022,8 hPa
Klockan:
02:06
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
00:20


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:28
Sol upp: 07:16
Sol ned: 17:34
Skymning: 18:22
Dagsljus: 11:54 tim:min
Dag längd: 10:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:06
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 18:32


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser det ut där ute.

     

 

 

Av Jan Sandström - 10 oktober 2018 22:48

Nu har de gjort en fin animation om vad som kan ske då berget rasar ned.


Men nu går jag isäng.


Av Jan Sandström - 10 oktober 2018 11:09

Låset kärvade.

Men det var nog bara maskinisten som dött, och alla 25 tidigare.
Flugor har sökt sig in i låset men det har ju suttit där sedan början på 1980-talet.

Av Jan Sandström - 10 oktober 2018 08:53

Onsdag den 10/10


Då var det mitt i veckan eller är det torsdag som är det.

Igår var det i alla fall tisdag och om gårdagen skrev jag ett inlägg igår kväll som jag kallade

Lägesrapport från mig och från Norge.

Det rör på sig där borta.

Den där videon fidningen frågade om finns här.


Innan jag gick isäng gick ag ut och tog ett snabbt dopp i tunnan, den höll fortfarande 41° så det var inte läge för att ligga i så länge. Men skönt ändå för kroppen.


Varmt ute så öppet fönster men jag har sovit halvtaskigt, haft värk i händerna och vaknat flera gånger då jag inte sovit oroligt.

Jag har då funderat på bygget och kommit fram till en ändring jag troligen ska göra idag. Måste nog bygga på toaväggen där dörren ska sitta för den blir för tunn för dörrkarmen och så ska det in en låda för elanslutningar och där ska styrenheter för Nexa sitta.

Vissa delar ska ju vara trådlöst styrda.

   


Men upp före åtta och idag vägde jag ett kilo mindre än igår, 78,0 kg stannade vågen på idag.


Det blir snnickeriarbete idag men inte lika mycket som igår, ska nog ta det lite lugnare med mina händer om de ska överleva.

Jag ska byta till vinterdäck på släpvagnen OM vi lyckas få upp hjulen i luften, jag saknar ju domkraft här i stugan och normalt brukar jag bara lyfta upp och ställa under en pallbock men sist jag provade orkade jag inte rubba den.

Men det finns ju plankor man kan ha som hävstång.


Solen skiner då och det är 6,0° där ute i skuggan.

 



Himlen i stan ser ut så här

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-10-10 09:15:10

Temperatur: 9,8 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NNE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 9,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 253,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,8 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
18:31
Temp - Min:
1,7 °C
Klockan:
07:24
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
05:25
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
09:06
Lufttryck - Max:
1004,5 hPa
Klockan:
00:26
Lufttryck - Min:
1000,8 hPa
Klockan:
00:20
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
16:30


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:26
Sol upp: 07:13
Sol ned: 17:38
Skymning: 18:25
Dagsljus: 11:59 tim:min
Dag längd: 10:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:34
Månfas:
Waxing Crescent
 Moon
Måne ned: 18:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Dagens matinéfilm är 

De stora träden


SVT1, 15:00 - 16:30

Västern, USA, 89min, 1952

Den girige timmermannen Jim Fallon vill exploatera uråldriga sekvojaträd i Kalifornien. På marken där träden står bor bland annat en grupp kväkare, som motsätter sig Jims planer. När Jim blir kär i Alicia, dotter till kväkarnas ledare, så kompliceras situationen ytterligare.

Tänk om jag skulle ta och se den, eljest spelar jag nog in den.

 

Och till sist Norge

Från VG: Rødt nivå på Veslemannen: Sju ras registrert

och NRK: Rasfarlege «Mannen»

 

Nu verkar det som att det kan hända något ganska snart. Om några år eller så.

 






  


Av Jan Sandström - 9 oktober 2018 19:02

Efter att ha ringt Sören åkte vi ned till byn och hämtade en säck björkved.

Det är nog det snabbaste vedköp vi gjort för det tog en halvtimme ifrån det vi åkte iväg tills jag körde upp här igen.

Då hade jag ändå varit in i husvagnen och hämtat ett par småsaker OCH pratar en stund.


Jag gick ut i gäststugebygget och jobbade och Inger lastade av veden som nu ligger snyggt travad i carporten.


Medan jag jobbade ringde mobilen, den brukar göra det igen men nu var det ett utländskt telefonnummer och killen pratade Norska.

Det tog en stund att förstå men han ringde från en tidning, kommer inte ihåg vilken men de hade hittat en av mina videos som ligger på Youtube, den där vi kör över bron genom vattnet och han undrade om det gick bra att de använde den.

Klart de fick det och han passade samtidigt på att intervjua mig om händelsen.

De höll på med ett reportage om farliga broar i Norge och det där var en de farligaste.


Jag måste forska vilken tidning det var.


Sedan jobbade jag på och har faktiskt åstadkommit en del.

Ganska mycket då det gäller mig men för en snickare ungefär en timmes jobb.

 


Markerat och förberett för köksinredningen och byggt inne på toaletten, även förberett för dörren.


   


Nu ska jag börja med förberedelser till vattnet.

På slutet hade jag regält ont i händerna, högerhanden brann som eld ibland och gör även ont nu när jag skriver.


Men Inger har eldat i badtunnan och hon vill säkert ha ihjäl mig, när jag gick ut tidigare var det nästan 44 grader i vattnet.

Så det blev ett kort bad innan jag kom in igen, men Inger lockades så nu har hon gått ut en stund.


Jag tar nog ett bad till senare i kväll. Nu TV innan det blir middag, kokt Inger kanske det blir.


Det blev middag men inte kokt hustru.

Däremot glömde jag bort att posta inlägget tidigare.


Kollade VG i Norge då det skett ett antal mindre ras från berget Veslemannen.

Men tydligen översätter Google sidan och det kan bli hur galet som helst, som det här.

"För femte gången i år faran nivån den instabila berget partiet Little Man i Rauma kommun i Sogn og Fjordane höjas till rött.

Bara fyra timmar efter invandringen evakuerade från de fyra husen under berget registrerades en större ras. Vid 21 klockan hoppade det i bergen i 9-10 sekunder, bara 10 minuter senare kom en annan stor tävling som varade i ca 20 sekunder.

Civilförsvaret har etablerat sig i en behållare vid foten av berget och lyssnat på ljud från bergsfesten. Dessutom har de blockerat vägen som går in i de fyra evakuerade husen med bil.

När faranivån var röd i mitten av september bröt några tusen kubikmeter sten från Veslemannen."


så här är originaltexten på Norska.

"For femte gang i år er farenivået på det ustabile fjellpartiet Veslemannen i Rauma kommune i Møre og Romsdal hevet til rødt.

Knappe fire timer etter at beboerne ble evakuert fra de fire husholdningene under fjellet, er det registrert et større ras. Ved 21-tiden buldret det i fjellet i 9–10 sekunder, bare 10 minutter senere kom nok et stort ras, som varte i rundt 20 sekunder.

Sivilforsvaret har etablert seg i en container ved foten av fjellet og lytter etter lyder fra fjellpartiet. I tillegg har de sperret av veien som går inn til de fire evakuerte boligene med en bil.

Da farenivået var på rødt i midten av september, raste flere tusen kubikkmeter stein ut i flere steinsprang."

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards