jans

Alla inlägg den 3 november 2018

Av Jan Sandström - 3 november 2018 18:41

Att jag inte kan lära mig av tidigare misstag, att inte vräka i mig det som är så gott.

Inger gjorde ju palt idag för att bjuda en äldre vän vi har men jag stannade hemma och åt två paltar till lunch.

 

Nu är jag ju fortfarande mätt men skulle vilja äta palt till middag också, hade jag nöjt mig med en tidigare kunde jag ju kanske fått ned två till middag, nu orkar jag ju inte äta någon middag alls.


Det får väl bli kaffe och en smörgås senare i kväll.

Paltkoma kallas det.

Av Jan Sandström - 3 november 2018 13:40

Inger lagade mat och sedan tog hon bilen med en gryta och åkte iväg.

Men det räckte till mig och så gott.

 

Två st gich ned och det är ju ovisst nästa gång det blir palt, uppstekt till middag kanske.

Och jag som skulle hålla igen.

Av Jan Sandström - 3 november 2018 09:02

Lördag den 3/11


Igår blev en tidig morgon då jag fick fellarm från min NAS, hårddiskkrach.

Det var en ny disk som inte ville hänga med men jag fipplade och till slut fungerade allt igen. Till kvällen.


Jag han även med att vara ute och sköta om fågelautomaterna och ligga på soffan. Prata i telefon med några av barnen och barnbarn.

Harry var väldigt pratsam på sitt sätt men man förstår inte mycket då han pratade på sitt sätt, men han blev ju ändå 9 månader igår liksom syrran Alex. Men hon sa inte mycket igår, kanske sov eller löste värdens problem.


Anders ringde och frågade om råd angående en spishäll.


Inger kom hem och sent blev det middag då vi såg Omöjlig ingenjörskonst  och en berg o dalbana, en sådan jag aldrig skulle sätta mig i, inte ens om jag fick bra betalt.

Efter det blev det senaste avsnittet på Morden i Midsomer och Skicka in clowenrna.

Men det var under första filmen som det började pipa inne i kontoret och då hade det blivit fel igen.

     

Det är ändå en av diskarna som fellarmar.

Men varför fungerade den i 9 timmar och tog emot en massa data och sedan fortsatte den ta emot data.

Erik funderade på om det bara är nått fel på RAID:en, speglingen av diskarna som det blir nått mankemang med.

Egentligen vill jag inte ha sådan spegling utan använda diskarna fullt ut och köra sparat bakupp på det jag vill vara rädd om.


Efter en stunds prat med min personliga tekniker, Erik så ska vi se på den på måndag.

Jag tog loss hårddisken och den verkar inte uppvisa något fel då jag körde den i diskdockan. Man sätter en disk i ett ställ som är kopplad till datorn via USB.


Sent kom jag isäng och det blev en kort stund med ljudboken innan jag släckte, jag hade Gunnar vid mina ben och han kan ta plats han.

Men har sovit skapligt gott ändå efter att ha smort mig med en massa Voltaren mot värk i händer och knän. Det är så den här tiden på året.


Upp duscha, frukost i köket och idag ska vi ut och hämta säckar med löv Inger tiggt ihop av folk.

Säckar som inte lämnats här på tomten.

 


Idag blir det nog fullt upp ändå med annat än datorn då Inger är hemma.


Men vädret är finare än igår och inatt, vad Gunnar va blöt när han kom in och hoppade upp i soffan till oss, tacksamt nog är det Ingers knä han vill upp i.


Just nu skiner solen och jag har +4,0° där ute men det ser blött ut.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-03 09:15:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,4 m/s från WNW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 1,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,4 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 4,5 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 292,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
01:08
Temp - Max:
6,3 °C
Klockan:
21:59
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
07:29
Temp - Min:
-0,7 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
1025,3 hPa
Klockan:
00:48
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:33
Sol upp: 07:26
Sol ned: 15:18
Skymning: 16:11
Dagsljus: 09:38 tim:min
Dag längd: 07:52 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:29
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 15:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här ser några bilder ut.

       

 

I stugan har också snön försvunnit. Men i Norge är berget Mannen fortfarande vitt upptill.

 

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards