jans

Alla inlägg den 4 november 2018

Av Jan Sandström - 4 november 2018 18:58

Strömmen, batteriet slut i mitt eller ett av mina nätinstrument.

Hittade inget 9V batteri som jag tidigare haft så många av.

Dessutom behöver Inger ett sådant i cykellyset.

 


Men så kom jag på att det sitter ju sådana i brandvarnarna så raskt plockade jag ned två st, en från garaget och en från hall 2, där fåglarna bodde en gång i tiden.


 


Men ingen fara, jag har inte tänkt bränna ned huset, jag tog de två där det sitter dubbla brandvarnare.


 


Vi har ju från Sector Alarm också och de är ju direktkopplade till larmcentralen så jag kan fortsätta sova lugnt om natten och dagen.

De gånger jag sover lugnt.


Det sägs ju vara chans för norrsken igår och i kväll och det kan bli en nattpromenad för mig.

Jag körde ju upp lövsäckarna till stugan i eftermiddag och snart börjar Omöjlig ingengörskonst på TV som vi ska se när vi äter middag, kyckling blir det i kväll.


Av Jan Sandström - 4 november 2018 09:14

Söndag den 4/11


Igår åkte vi till en av Ingers arbetskamrater där vi fick gott fika och en säck löv.


Väl hemma lastade jag säckarna vi hade här hemma på släpen men orkade inte åka upp med lasset till stugan som jag ett tag tänkt göra.

Men jag gick över till grannen som satt ute och fikade och då fick jag halsbandet Gunnar tappade häromnatten, det såg ut som att det gått av vid ett av hålen och det såg lite dåligt ut sist jag tog på han det, bara någon dag innen men grannen hade tydligen hört nått kattslagsmål ute på bron där halsbandet låg.


Jag fick då tillbaks klockan och namnkapseln till nästa byte.


Sedan kaffe och några timmar på soffan där jag troligen sov en stund med Gunnar på min mage.


Ingen middag men väl en macka med ägg och lax till film vi såg.


Jag hade strulat på med min trilskande hårddisk och datt den på stor scanning och den är inte klar ännu efter snart ett dygn.

Vet inte om programmet fastnat i nått men det står på 90% klar.

Jag tror att disken är trasig men Erik tror på nått annat RAID-fel, så imorgon ska han komma förbi och fixa det.


Gick isäng och har sovit oroligt men ändå sovit, tror jag.


Upp före åtta och nu sitter jag här.

Idag får jag se om det blir stugan med lasset, det är inte så mycket men ska ändå upp och då har jag annat att fixa där uppe.

Eller så blir det en promenad men det ena utesluter inte det andra.


Vädret är inte som igår men inte lika dåligt som förrgår.


+1,2° och gråmulet. I stort sett vindstilla och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2018-11-04 09:30:10

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från WNW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 23,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 292,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
7,0 °C
Klockan:
11:57
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
01:08
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
23:47
Lufttryck - Max:
1018,0 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1018,5 hPa
Klockan:
21:52
Lufttryck - Min:
1016,4 hPa
Klockan:
04:24
Lufttryck - Min:
1007,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 06:36
Sol upp: 07:29
Sol ned: 15:15
Skymning: 16:09
Dagsljus: 09:33 tim:min
Dag längd: 07:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:02
Månfas:
Waning Crescent
 Moon
Måne ned: 15:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och några bilder.

       


I stugan verkade solen skina, en aning.


   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards